Nowa wystawa w Konduktorowni
Okno polskie i jerozolimskie to temat wystawy fotograficznej „Okna nadziei, okna tęsknoty” Nili Epstein, prezentowanej w częstochowskiej „Zachęcie”. Zdjęcia ilustrują książkę pod tym samym tytułem byłego ambasadora Izraela w Warszawie Szewacha Weissa.
Okno to symbol granicy światów – wewnętrznego, duchowego i zewnętrznego, ale i kontaktu pomiędzy tymi światami. Otwarte, bez zasłon, niesie zaufanie, nadzieję; zamknięte – strach, obawy, podejrzliwość. Okna Epstein uwidaczniają również nieco inny kontrast. Okno krakowskie – ukwiecone, słoneczne, pełne optymizmu, jakby uchwycone w klatce pełne resentymentu wspomnienie dziecięcych, szczęśliwych lat, które już nie wrócą. Okno jerozolimskie – okratowane, zaryglowane okiennicami budzi uczucie lęku, nieufności, obrazując współczesny dramat Żydów w Jerozolimie.
Wernisaż fotografii Epstein i promocja publikacji Weissa miały miejsce 28 marca w Konduktorowni. Na spotkanie, które prowadziła dyr. „Plastyka” Anna Maciejowska, przybył Szewach Weiss oraz Zygmunt Rolat, znany z współuczestnictwa w licznych przedsięwzięciach promujących Częstochowę. Ze strony gości padło wiele ciepłych słów o przyjaźni polsko-żydowskiej, wspólnych narodowych charakterach, widocznych w kulturze czy losach splecionych przez historię. – Staliśmy się rodziną, wiąże nas dużo – podkreślał Weiss.
Wieczór urozmaicił występ zespołu Jarmuła Band. Grupa, jak podkreślił solista, jest zauroczona muzyką żydowską. Szewach Weiss w subtelny sposób wykpił neofickie zapędy muzyków i zaprosił ich do odśpiewania polskiego, patriotycznego szlagieru „Wojenko. wojenko”. Osłupieni muzycy mamrotali coś pod nosem i nie mogli złapać rytmu. Dopiero pod batutą Weissa pieśń zabrzmiała wyraźnie.
Wystawa od 28 czerwca będzie w Galerii „Grodzka” w Krakowie w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej
URSZULA GIŻYŃSKA