10-lecie VIII LO Samorządowego


Obchody 10-lecia szkoły rozpoczęto mszą św. w kościele p.w. Jana Kantego, celebrowaną przez biskupa Antoniego Długosza, podczas której poświęcono sztandar szkoły. Następnie zaproszeni goście zwiedzali liceum. Specjalnie na tę okazję zostały przygotowane 4 wystawy, prezentujące dorobek szkoły, m.in.: wystawa osiągnięć sportowych, Klubu Europejskiego, osiągnięć uczniów i nauczycieli, w tym publikacji. W części oficjalnej akademii Maria Osicka, dyrektor szkoły opowiedziała historię powstania szkoły oraz zaprezentowała sukcesy uczniów. W części artystycznej uczniowie szkoły, którzy występują w Akademickim Teatrze Tańca Politechniki Częstochowskiej przedstawili fragment “Draculi”, a Koło Teatralne zaprezentowało spektakl słowno-muzyczny w oparciu o wiersze Haliny Poświatowskiej. Po uroczystości był czas na wspólne rozmowy nauczycieli, uczniów, rodziców i gości.

20 marca br. VIII Liceum Ogólnokształcące Samorządowe przy ul. Kukuczki obchodziło 10 lecie istnienia. O działalności szkoły i sukcesach uczniów rozmawiamy z Marią Osicką, dyrektorem szkoły i Grażyną Knapik, wicedyrektorem.
– Skąd pomysł utworzenia samorządowej szkoły średniej?
– M.O.: Szkoła powstała w 1994 roku. “Północ” jest jedną z największych dzielnic miasta. Mieszka tu ponad 30 tys. ludzi. Dotychczas nie było tu szkoły średniej, dlatego magistrat zdecydował się na jej otwarcie. W tamtym czasie była to pierwsza szkoła średnia finansowana z budżetu gminy.
– I stąd nazwa szkoły?
– M.O.: Nie tylko. Nazwa szkoły związana jest też z programem kształcenia. Statut szkoły zobowiązywał do uwzględniania w procesie dydaktycznym treści związanych z systemem samorządowym funkcjonującym w warunkach demokratycznego państwa prawa. Wprowadzone zostały 2 programy innowacyjne: wiedzy o społeczeństwie, uwzględniający kształcenie obywatelskie, zasady demokracji, konstytucjonalizm i edukację europejską i z wiedzy o regionie, obejmujący, m.in.: zagadnienia historyczne, geograficzne, ekologiczne Częstochowy i regionu, realizowany na trzech przedmiotach – historii, geografii i biologii.
– G.K.: Dodatkowo, kształcenie samorządowe wspomagane jest przez koła zainteresowań, tj.: Elementy Prawa, Koło Wiedzy o Kulturze i Regionie, Klub Europejski, który jako pierwszy powstał w częstochowskich szkołach. Również do programu edukacyjnego ,,Socrates Comenius” przystąpiliśmy jako jedni z pierwszych szkół w Polsce. Nawiązaliśmy współpracę ze szkołami w Niemczech, Francji, Anglii, na Litwie i Węgrzech. Współpraca szkół partnerskich trwa do dziś, pomimo zakończenia programu. Jej efektem było np. spotkanie młodzieży w Berlinie w marcu 2003 roku i udział w seminarium poświęconym rozszerzeniu Unii Europejskiej na Wschód. Ponadto gościliśmy uczniów z Portugalii i Litwy.
– A działalność pozaszkolna? Liceum znane jest w tym zakresie z wielu inicjatyw…
– M.O.: Od 2002 roku współpracujemy z parafią p.w. Św. Maksymiliana Kolbego. W każdy czwartek miesiąca organizowane są spotkania interdyscyplinarne, na które zapraszani są mieszkańcy osiedla. Ponadto współpracujemy ze spółdzielnią “Północ”, organizując wspólnie festyny środowiskowe dla mieszkańców, koncerty, wieczorki poetyckie. Dbamy też o integrację uczniów z podopiecznymi z domów dziecka i szkół specjalnych. W szkole działa Koło Teatralne i Szkolne Bractwo Artystyczne, którzy przygotowują dla nich różne inscenizacje. Gościliśmy m.in.: literata Andrzeja Kalinina, aktora Marka Ślosarskiego, filharmoników częstochowskich, posłów ziemi częstochowskiej, radnych…
– G.K.: Od 2001 roku realizujemy też program autorski “Start-Zdrowie-Meta”, który wyrósł z potrzeby propagowania zdrowego stylu życia i rozbudzania zainteresowań sportowych młodzieży. Z wielkim rozmachem nasza szkoła zorganizowała Dni Olimpijczyka. Z całej Polski zjechali laureaci I Międzynarodowego Konkursu na Opowiadanie o Tematyce Olimpijskiej.
– Jednak początki z pewnością były trudne?
– M. O.: Wiadomo, musieliśmy zaczynać od przysłowiowej tablicy i kredy. Należało wyremontować budynek, przystosować go dla uczniów niepełnosprawnych, zgromadzić pomoce dydaktyczne, biblioteczny księgozbiór. Do 2000 roku szkoła mieściła się w budynku przy ul. Baczyńskiego. Później, postało tam gimnazjum, a my trafiliśmy na ul. Kukuczki. Przystosowanie pomieszczeń dla potrzeb liceum wymagało znowu wielu remontów. W 1995 roku mieliśmy już własną salę komputerową z 4 stanowiskami. Powoli ją doposażaliśmy. W 2003 roku otrzymaliśmy z MENiS drugą pracownię komputerową oraz Multimedialne Centrum Informacji. Obecnie mamy 32 stanowiska komputerowe z oprogramowaniem i sprzętem pomocniczym.
– G.K.: Nasz księgozbiór liczy w tej chwili aż 12 tys. woluminów. A pierwsze książki, które kupowaliśmy były to wyłącznie lektury szkolne. Na tyle nas było wówczas stać. W 1996 roku liceum zakupiło z zakładowej biblioteki ,,Elanexu” 9 tys. woluminów. Na bieżąco uzupełniamy zbiory, kupujemy nowości, klasykę, a także książki metodyczne dla nauczycieli.
– Z roku na rok przybywało też coraz więcej uczniów.
– M.O.: We wrześniu w 1994 roku stanęło w murach szkoły 75 uczniów i 15 nauczycieli. Utworzyliśmy 3 klasy pierwsze. W tym roku jest 14 klas, 445 uczniów i 41 nauczycieli. Od początku istnienia szkoła kształci młodzież w kierunkach językowych – angielskim i niemieckim. Jesteśmy jedyną szkołą średnią w Częstochowie, która ma dodatkowe godziny z języków obcych. Ponadto mamy klasy z rozszerzonym programem biologii i chemii, matematyki i informatyki, języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie.
– W liceum istnieje również Młodzieżowa Rada Szkoły. Na czym polega jej działalność?
– G. K.: Przedstawiciele Młodzieżowej Rady Szkoły współtworzyli statut placówki, biorą udział w wprowadzaniu zmian w regulaminach, dbają o organizację imprez, inicjują różne akcje. Są również zapraszani na Rady Pedagogiczne.
– O co najczęściej ,,walczą” uczniowie?
– G. K.: Starają się o różne udogodnienia dla siebie, m.in.: w zakresie kar, ocen z zachowania, obowiązków. Jednak podchodzą do tego bardzo rozsądnie. Wiedzą, że za prawami powinny też iść obowiązki.
– Jak szkoła zapewnia uczniom zagospodarowanie czasu wolnego?
– M.O.: Staramy się dbać o potrzeby naszych uczniów. Każdego roku organizowane są obozy wakacyjne, które mają na celu nie tylko zwiedzanie kraju, ale również realizowane są treści edukacyjne. Byliśmy już we Francji, Włoszech, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Grecji, a także na wybrzeżu Afryki. Najczęściej oczywiście zwiedzamy nasze okolice. Organizujemy piesze i rowerowe wycieczki po Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, do Olsztyna, Złotego Potoku.
– Powiedzmy na koniec o dalszych perspektywach szkoły.
– G.K.: Chcemy się prężnie rozwijać, przede wszystkim utrzymywać językowe kierunki kształcenia i utworzyć dodatkowe klasy matematyczno-informatyczne. Ponadto poszerzyć działania integracyjne, wolontariat oraz współpracę z zagranicznymi szkołami.

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *