NOWATORSKIE WYROBY TYTONIOWE NIE SĄ LEKARSTWEM NA EPIDEMIĘ NIKOTYNIZMU


Z związku z obchodami Światowego Dnia bez Tytoniu pragniemy zwrócić uwagę Polaków na dotychczasowe sukcesy Polski w walce z używaniem tytoniu. Między rokiem 1990 a 2015 sprzedaż tytoniu spadła ze 100 mld do 40 mld szt. papierosów.1 Dzięki temu w Polsce w szybkim tempie spadała liczba zachorowań i zgonów z powodu chorób odtytoniowych, w tym m. in. z powodu raka płuc i chorób układu krążenia.

Odbyło się to dzięki wdrożeniu udowodnionych naukowo interwencji zdrowia publicznego, do których należą: podnoszenie cen na wyroby tytoniowe, zakazy palenia w miejscach publicznych, kampanie edukacyjne, ostrzeżenia obrazkowe na paczkach, zakazy reklamy i promocji tych szkodliwych dla zdrowia wyrobów. Dlatego z zaniepokojeniem obserwujemy aktywności producentów wyrobów nikotynowych oraz organizacji z nimi powiązanych, którzy próbują podważyć te osiągnięcia sugerując, że Polacy nie potrafią funkcjonować bez nikotyny i że jedynym wyjściem z problemu jest sięgnięcie po tzw. „nowatorskie” wyroby tytoniowe, jak tytoń podgrzewany czy papierosy elektroniczne. Pragniemy podkreślić, że zarówno Światowa Organizacja Zdrowia jak i inne agendy rządowe w tym amerykańska FDA nie rekomendują tych wyrobów jako sposobu walki z epidemią palenia tytoniu.2 Te produkty nie są lekami mającymi pomagać w wyjściu z nałogu nikotynowego. Firmy tytoniowe nie mają w swoich celach strategicznych uwolnienia ludzi od uzależnienia. Tytoń podgrzewany czy e-papierosy są wyrobami konsumenckim o potencjalnie zredukowanej szkodliwości (na razie nieudowodnionej w długofalowych badaniach) mającymi zwiększyć wachlarz wyrobów nikotynowych funkcjonujących na rynku. Badania pokazują, że ich używanie przez młodzież prowadzi do częstszych prób palenia tradycyjnych papierosów.
Polska może w dalszym ciągu podążać drogą redukcji problemu następstw używania tytoniu podejmując działania, które sprawdzają się walce z tym nałogiem w innych krajach. Już 29 Państw wprowadziło lub jest w trakcie wprowadzania jednolitych opakowań zmniejszających atrakcyjność wyrobów tytoniowych czy podnosi, jak Australia czy Norwegia, sukcesywnie podatki zmniejszając dostępność cenową papierosów, wprowadza zakazy ekspozycji wyrobów w punktach sprzedaży jak Wielka Brytania oraz wprowadza rzeczywiste ograniczenia sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim (USA).

r

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code