Zmodernizowano wał nad Wartą


Częstochowskie tereny po lewej stronie Warty wzdłuż ulicy Drogowców są chronione zmodernizowanym wałem przeciwpowodziowym. Głównym inwestorem był Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej z Poznania, którego wsparło miasto. Częstochowa ma nadzieję na kolejne tego typu inwestycje w miejscach najbardziej narażonych na podtopienia i powodzie.

740-metrowy odcinek wału chroni tereny po lewej stronie Warty – od zjazdu w rejonie nowej przeprawy mostowej łączącej ul. Drogowców z ul. Srebrną, do tzw. rowu od Kamienia. Rozpoczętą w lipcu tego roku inwestycję, po podpisaniu porozumienia z miastem, zlecił zarządca rzeki, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Dyrektor RZGW Magdalena Żmuda, kierownik Zarządu Zlewni Górnej Warty RZGW Grzegorz Szewczyk oraz przedstawiciele władz miasta podsumowali inwestycję 18 grudnia.

Modernizację istniejącego już wału wymusił jego zły stan techniczny. W czasie wieloletniego użytkowania obiekt ulegał stopniowo degradacji i nie spełniał swojej roli, co pokazała m.in. powódź w 2010 r. (zwłaszcza w porównaniu ze zmodernizowanym na tym samym odcinku wałem prawostronnym). Zabezpieczenie terenów po lewej stronie Warty kosztowało w sumie ok. 4 mln zł. Za tę sumę rozbudowano istniejący ziemny korpus oraz nieznacznie skorygowano jego dotychczasowy przebieg. Na koronie wału powstał mur oporowy z betonu, który od strony rzeki został obłożony gabionami.

Inwestycja polegająca na kontynuacji modernizacji istniejącego lewostronnego wału przeciwpowodziowego (odcinek od trasy DK-1 zrealizowano w ramach budowy nowego węzła komunikacyjnego i mostu na Warcie), zabezpiecza tereny przyległe (obiekty handlowe, sportowe, hotelowe, magazynowe i budynki mieszkalne w rejonie ul. Drogowców) przed wodami powodziowymi, a ponadto zapewnia możliwość dojazdu do posesji zlokalizowanych na zawalu. Zadanie obejmowało bowiem także budowę drogi dojazdowej do istniejących zabudowań oraz placu manewrowego (zadania współfinansowane przez miasto). Inwestycję zrealizowała firma Skanska S.A.

Dalsze utrzymanie obiektu będzie współfinansowane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu – w zakresie utrzymania obiektów hydrotechnicznych, a także miasto – w zakresie utrzymania nawierzchni drogi w koronie wału.

Jak zapewnia RZGW, obecny stan wszystkich wałów na terenie Częstochowy (łącznej długości 16,5 km) jest dobry lub zadowalający. Od 2001 roku Zarząd, za ponad 12,5 miliona złotych wyremontował blisko 11 km wałów. Duże wsparcie finansowe przy realizacji tych zadań przekazała Gmina Miasto Częstochowa.

Wśród zadań planowanych do wykonania z udziałem środków unijnych i ujętych w planach gospodarowania wodami jest lepsze zabezpieczenie okolic Starego Miasta i dzielnicy Wyczerpy.
Jeśli się uda, w rejonie ulicy Krakowskiej powstanie 700-metrowy, lewobrzeżny bulwar, łączący ujście Stradomki przy ul. Krakowskiej z nieczynnym mostem kolejowym i lewobrzeżnym wałem w rejonie hurtowni „Wafelek”. Planowany okres realizacji to lata 2017-2019, a koszt to około 6 mln zł.

Kolejna inwestycja dotyczy zabezpieczenia dzielnicy Wyczerpy poprzez budowę 800-metrowego wału od mostu nad rowem odwadniającym trasę DK-1 do ul. Zelwerowicza oraz 200-metrowego odcinka od ul. Brucknera do ul. Dickensa. Nowy obiekt ma zostawić suchy polder zalewowy pomiędzy Wartą, a często zalewanym osiedlem „Grajdołek”. Planowany okres realizacji to lata 2017-2019, a koszt szacunkowy to ok. 10 mln zł.

r

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *