Cmentarz komunalny przy ulicy Białostockiej będzie funkcjonował w formie gospodarstwa pomocniczego – tak chce prezydent, tak zadecydowali radni. Pierwsze pochówki na cmentarzu komunalnym mogą być czynione już w czerwcu. Cmentarz będzie obsługiwało 15 pracowników. Ocenia się, iż w jego otoczeniu znajdzie pracę prawie 200 osób.
7 kwietnia 2003 roku, podczas sesji Rady Miasta, radni nie zgodzili się, aby nowa częstochowska nekropolia – cmentarz komunalny była prowadzona, jako zakład budżetowy. 28 kwietnia uchwałę przegłosowano. Po raz drugi głosy rozłożyły się po połowie: 14 radnych Wspólnoty oraz Prawa i Sprawiedliwości głosowało za projektem prezydenckim, 14 radnych Sojuszu Lewicy Demokratycznej było przeciwnych takiemu rozwiązaniu.
Podczas sesji wiceprezydent Zdzisław Ludwin uzasadniał proponowane rozwiązanie możliwością większego nadzoru nad działalnością dyrekcji cmentarza i utrzymaniem we władaniu majątku gminy.
Argumentację władz miasta podzieliły: Kluby: Prawo i Sprawiedliwość oraz Wspólnota. Głosy rozłożyły się po połowie. Przeciwny prowadzeniu cmentarza przez zakład budżetowy był ponownie klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Według zapewnień Urzędu cmentarz po kilku latach ma przynosić gminie zyski. W kraju aż 90 procent gmin wybrało taką właśnie formę działalności cmentarzy komunalnych. Radni SLD argumentowali, iż w przypadku jednej i drugiej formy : zakładu budżetowego i spółki pieczę nad cmentarzem będzie sprawować gmina.
Trochę historii
Teren pod budowę nekropolii w rejonie ulicy Radomskiej i Białostockiej był zarezerwowany do dawna. W 1997 roku władze miasta przy udziale Stowarzyszenia Architektów Polskich ogłosiły konkurs architektoniczny na koncepcje cmentarza komunalnego. Wygrał zespół częstochowskich architektów, który opracował potem dokumentację techniczną. Wykupiono ponad 14 hektarów terenu, w przyszłości powierzchnia cmentarza ma wynosić prawie 34 hektary.
Koncepcja zakłada podzielenie cmentarza na kwartały. W każdym z nich znajdują się cztery wyodrębnione alejkami kwadraty. W ich środku zaprojektowano punkt czerpania wody, drzewo, huśtawkę itp. Przez cały cmentarz – łącząc jego dwa najwyższe punkty – przebiega aleja zasłużonych. Na jej końcu i początku architekci umieścili kolumbaria, w których przechowywane będą skremowane prochy.
Prace przy budowie cmentarza zakończyły się w listopadzie ubiegłego roku.
Aktualnie na zakończonej części cmentarza (14 ha) jest 21 740 miejsc grzebalnych, a docelowo będzie 50 tysięcy ( ok. 34 ha).
Wartość cmentarza łącznie z infrastrukturą szacowana jest obecnie na ponad 21 milionów złotych. Planowane są także zakupy inwestycyjne na potrzeby działalności cmentarza. W tegorocznym budżecie przewidziane są m.in. środki na zakup pieca kremacyjnego (1 mln zł) oraz wyposażenie za ponad 600 tys. złotych.
Gospodarstwo pomocnicze w świetle ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych to wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze tworzy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje kierownik jednostki budżetowej (gminnej, powiatowej lub wojewódzkiej), po uzyskaniu zgody zarządu tej jednostki.
W przypadku gminy zadania zarządu – po zmianie ustawy o samorządzie gminnym – należą do kompetencji wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych. Może jednak otrzymywać z budżetu dotacje przedmiotowe.
Nowo utworzone gospodarstwo pomocnicze może otrzymać z budżetu dotację na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
Podstawą gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, wydatki stanowiące koszty działalności, rachunek wyników, stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem.
Gospodarstwo pomocnicze wpłaca do budżetu połowę osiągniętego zysku.
Decyzję o przeznaczeniu pozostałej w gospodarstwie części zysku podejmuje kierownik jednostki budżetowej.
Zysk ten może być przeznaczony na dofinansowanie inwestycji jednostki budżetowej zarówno w zakresie nie związanym z działalnością gospodarstwa jak i w zakresie inwestycji gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.
Gospodarstwo pomocnicze nie może bezpośrednio finansować swoich inwestycji.
Inwestycje gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych ujmowane są w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
r