WYSTAWA MUZEM CZĘSTCHOWSKIEGO
Muzeum Częstochowskie w Galerii Malarstwa i Rzeźby przy ul. Katedralnej 8 w Częstochowie udostępniono stałą wystawę “Polska sztuka awangardowa nowoczesna”. Tym aktem dopełniono zamysł, przyświecający utworzeniU Galerii. W secesyjnej kamienicy skupiono dorobek XIX i XX-wiecznych polskich, w tym i częstochowskich, twórców sztuki współczesnej. Wszystkie prezentowane obrazy pochodzą ze zbioru Muzeum.
Ekspozycja, na którą składają się 94 obrazy malarskie, 15 rysunków oraz dwie rzeźby przestawia dzieła okresu międzywojennego i powojennego. O jej założeniach i wartości, przybyłym na wernisaż (19. września) miłośnikom malarstwa, opowiedziała Katarzyna Sucharkiewicz, pracownik naukowy Muzeum.
W pierwszej sali przedstawione zostało środowisko awangardy przedwojennej. Sztukę formistów, bliską stylistyce kubistycznej i ekspresjonistycznej, reprezentują prace Andrzeja Pronaszki, Tytusa Niesiołowskiego, Jerzego Fedkowicza. Przykładem malarstwa dekoracyjnego, są obrazy Romana Kramsztyka i Eugeniusza Zaka, artystów Stowarzyszenia Rytm. Polską awangardę reprezentują również Jan Cybis, Czesław Rzepiński, Eugeniusz Eibisch. Dzieła – martwe natury, pejzaże, portrety – zachwycają grą świateł i barwnych plam.
Kolejne sale przybliżają twórczość artystów z kręgu I i II Grupy Krakowskiej oraz Grupy Młodych Plastyków. Prezentowane są m.in. obrazy Saszy Blondera, Adama Marczyńskiego, Jonasza Sterna, Jerzego Nowosielskiego, Marii Jaremy, Tadeusza Brzozowskiego, Jadwigi Maziarskiej, Kazimierza Mikulskiego, Stanisława Baja… Wielkie nazwiska i znakomite dzieła sztuki. Wystawę zamykają obrazy twórców działających w drugiej połowie XX wieku, reprezentujących różnorodne kierunki, nurty i postawy artystyczne.
Dzieła Tymona Niesiołowskiego, Stefana Gierowskiego, Henryka Stażewskiego, Andrzeja Wróblewskiego, Zbigniewa Pronaszki, Mariana Michalika. To udana próba zasygnalizowania ważnych momentów i tendencji w polskiej powojennej sztuce – socrealizmu, abstrakcji geometrycznej, metafory i surrealizmu, taszyzmu, tradycji kolorystycznej, malarstwa figuratywnego.
Osobne miejsce poświecono Tadeuszowi Kantorowi – wielkiemu artyście, malarzowi, człowiekowi teatru, twórcy happeningów, pisarzowi, współzałożycielowi II Grupy Krakowskiej i Teatru Cricot 2. W sali tej prezentowane są dwa obrazy: “Peinture” z 1961 roku i “Emballages” z 1967 oraz 15 rysunków, w tym seria 13 projektów do spektaklu “Kurka Wodna” S.I. Witkiewicza.
W trakcie wernisażu – 19. września – Monika Stalens przekazała Muzeum obraz swojej córki Juliette Binoche, wybitnej aktorki światowego kina. Praca, bardzo ekspresyjna, doskonale mieści się w konwencji stylistycznej wystawy. Przedstawia muzyka – inspiracją był działek Juliette, który pracował jako organista w częstochowskiej katedrze.
Pani Stalen od ponad miesiąca przebywa w Częstochowie i pracuje z młodzieżą nad drugą już inscenizacją, tym razem “Biesami” Dostojewskiego – przedstawienie było prezentowane w Filharmonii. – Córka namalowała go podczas kręcenia filmu “Kochankowie na moście”. Pamiętam, jak zostałam zaproszona na plan tego filmu. Nowy Most to najstarszy most Paryża. Został odtworzony w rzeczywistych rozmiarach na południu Francji, w regionie Montpellier, wraz z bulwarami, domami, wielkimi sklepami Samaritaine. Juliette, moja córka, grała rolę młodej kloszardki, która, czując powołanie do malarstwa, przechadzała się ze swoimi sztalugami. Aby przygotować tę rolę, Leos Carax, reżyser, kazał jej żyć na ulicy przez 15 dni i żebrać na jedzenie. Miała tylko wodę i papierosy. Ta wyimaginowana nędza spotkała się z prawdziwą nędzą, jaka była udziałem mojej matki w Paryżu, pod koniec lat 50, polskiej emigrantki bez mieszkania. Jestem szczęśliwa, że moja córka ofiarowała miastu Częstochowa ten obraz, wspomnienie o mojej – mówiła podczas spotkania Monika Stalens.
Wystawę można oglądać we wtorki i czwartki od godz. 11.00 do 17.00 i w środy, piątki, soboty i niedziele: od 11.00 do 17.30.
UG
UG