Niemy krzyk


Miejska Galeria Sztuki prezentuje instalację znanego polskiego rzeźbiarza Sylwestra Ambroziaka „Niewiniątka”

Na podłodze bezładnie porozrzucane nagie małe postaci(lalki, dzieci?) obu płci, z mocno zaakcentowanymi genitaliami. Większe obok siedzą i stoją. Nieruchoma scena silikonowych figur przytłacza niepokojem, wręcz pulsuje dramatem, tragizmem, niczym zatrzymany kadr z horroru rzezi niewiniątek.
Obraz, zgodnie z założeniem autora, prowokuje i skłania do zadawania pytań. O istotę człowieczeństwa, stopniu wynaturzenia świata wyzutego z wartości. Mówi o upadku wartości, bezwzględności, okrucieństwie, a z drugiej strony obojętności i zakłamaniu, przyzwoleniu na panoszenie zła. Wskazuje na bierność, niemoc ludzi, brak porozumienia, zagubienia wzajemnych relacji. Silikonowe laki Ambroziaka mają też drugi wymiar. „Sytuacja opowiada o ciele, seksualności jej dopełnieniu, czyli śmierci. Patrzymy na krąg postaci połączonych skomplikowaną zmysłowo-seksualną relacją. (…) Instalacja Sylwestra Ambroziaka jest niepokojąca także dlatego, że pokazuje sytuację dramatyczną i dwuznaczną seksualnie. Dominacja? Przemoc? Gwałt? Perwersja” Obojętność? Porzucenie.” – pisze recenzentka Magdalena Wicherkiewicz.

Sylwester Ambroziak ur. 1964 w Łowiczu, W 1989 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni profesorów – J. Jarnuszkiewicza, S. Kulona i G. Kowalskiego. Rysunek w pracowni prof. M. Czapli. Dyplom „Kuszenie św. Antoniego”, promotor prof. Grzegorz Kowalski. W 1997 r. otrzymał wyróżnienie za rzeźbę „Kain i Abel” na wystawie Sacrum w Częstochowie. W dorobku ma ponad 60 wystaw indywidualnych oraz udział w blisko stu zbiorowych w kraju i Europie.

UG

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *