EKO-AKCJA. Jednorazowym reklamówkom mówimy nie


Polacy lubią używać jednorazowe reklamówki i godnie z nazwą tak je traktować. Czy po przyjściu ze sklepu wrzucają je najczęściej do kosza. Zachęcamy zatem do przyłączenia się do akcji „Nie bądź jednorazowy”, w ramach której SA inicjowane różne akcje, między innymi „365 reklamówek śmieci”, którą czytelnicy portalu ulicaekologiczna.pl wybrali na najlepszą proekologiczną kampanię społeczną roku 2015.

Jednorazowa reklamówka jest jedną z najgorszych plag ekologicznych. Rocznie na świecie produkuje się i wprowadza w obieg prawie 1 bilion plastikowych reklamówek. Po wykorzystaniu powstaje z nich ok. 18 milionów ton odpadów. A jak długo używamy jedną? Średnio tylko 25 minut! Potem wyrzucamy. Takim nawykom ma przeciwdziałać akcja „365 reklamówek śmieci”, którą czytelnicy portalu ulicaekologiczna.pl uznali jako najlepszą kampanię społeczną roku 2015. Jej spirytus movens – Wojciech Owczarz, prezes Fundacji Ekologicznej ARKA – podkreśla proekologiczny aspekt przedsięwzięcia. Akcentuje, iż poprzez edukacyjny i praktyczny wymiar akcji uzyska się konkretny efekt ekologiczny, czyli: mniej dzikich wysypisk, mniej odpadów zanieczyszczających środowisko, więcej opakowań trafiających do przetworzenia. W konsekwencji zamierzał wpłynąć na postawę społeczną Polaków, pragnął zachęcić do zainicjować dyskusji na temat odpadów opakowaniowych i propagować ideę recyklingu.

Już pierwsza edycja przyniosła wymierny wynik. Wojciech Owczarz, pomysłodawca akcji „365 reklamówek śmieci”, w ciągu roku postanowił zebrać 365 reklamówek z odpadami porzuconymi w lasach, parkach i nad jeziorami. Pierwsze dwie reklamówki zebrał na szlaku górskim na Magurkę Wilkowicką w Beskidzie Małym. W ciągu całego roku udało mu się zgromadzić 373 reklamówki śmieci, a wraz z wolontariuszami – ponad 3500. Przeprowadził także kilkanaście akcji edukacyjnych, w które angażowały się szkoły i organizacje z całej Polski. Jak stwierdził nie poprzestanie na jednej akcji. To tylko preludium do szeroko zakrojonej ogólnopolskiej kampanii.
Edukacja społeczeństwa w zakresie świadomej konsumpcji (kupowanie produktów jak najmniej zapakowanych) oraz prawidłowej gospodarki odpadami (recykling zamiast składowania odpadów) powinna być prowadzona systemowo i ciągle. Rocznie po przeciętnym Europejczyku pozostaje ok. 502 kilogramów śmieci. Tylko 38 proc. z nich trafia na wysypisko. Reszta jest spalana, poddawana recyklingowi lub kompostowana. W Polsce natomiast na wysypiska trafia aż 70 procent śmieci, a każdy z nas rocznie „produkuje” ok. 315 kilogramów różnych odpadów i tylko nieznaczna ich część jest poddana recyklingowi. By dane te uległy zmianie, potrzebna jest zmiana nawyków Polaków poprzez uświadamianie im szkodliwości składowania odpadów. Do tych pozytywnych działań może przyłączyć się każdy. Na oficjalnej stronie akcji: www.365reklamoweksmieci.pl znajduje się specjalny licznik, do którego można wpisać imię, nazwisko oraz liczbę zebranych reklamówek.
Ogólnopolska kampania „Nie bądź jednorazowy” była dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Patronat nad akcją sprawowało Ministerstwo Środowiska, a Partnerem Merytorycznym był Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A
Organizatorzy kampanii poinformowali, że już rozpoczęli II edycję tej inicjatywy. Dołącz się i Ty!

Materiał ukazał na stronie: “Częstochowska Gazeta Ekologiczna” (wydanie papierowe), której publikację współfinansuje Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

GUR

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *