Kampania Społeczna „Polska Przyjazna Osobom Starszym”
– Polski rząd ze szczególną troską koncentruje się na tworzeniu przyjaznego klimatu wokół zaspokajania potrzeb ludzi starszych. Niestety w naszym kraju coraz większy odsetek stanowią ludzie w wieku senioralnym. To niepokojące zjawisko budują; niska dzietność, wysoka emigracja, zwłaszcza ludzi młodych oraz wydłużanie się życia – podczas konferencji panelowej, omawiającej kampanię społeczną „Polska Przyjazna Osobom Starszym”, mówiła Elżbieta Bojanowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Spotkanie poświęcone osobom zajmującym się osobami starszymi przygotował senator RP Ryszard Majer wraz z posłem RP Szymonem Giżyńskim – pełnomocnikiem Prawa i Sprawiedliwości w Okręgu Częstochowa i senatorem RP Arturem Warzochą. Spotkanie odbyło się w Starostwie Powiatowym w Częstochowie, ul. Sobieskiego 9. W dyskusji uczestniczyli: minister Elżbieta Bojanowska, zastępca komendanta Komendy Miejskiej Policji, podinspektor Mariusz Mokras, dr Anna Lis z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Katowicach oraz dr Mariola Mirowska, zastępca dyrektora Instytutu Pedagogiki z Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Senator Ryszard Majer inaugurując dyskusję podkreślił, że obecnie rząd Rzeczypospolitej wychodzi naprzeciw osobom starszym przedkładając zadeklarowany w programie wyborczym Prawa i Sprawiedliwości, program darmowych leków dla seniorów. Zwrócił uwagę jak istotne jest prawidłowe funkcjonowanie „triady senioralnej”, na którą składają się : partycypacja, aktywizacja i opieka, uzupełnione o właściwy dostęp do informacji. – Ma to szczególne znaczenie dla osób starszych. Administracja publiczna, samorząd terytorialny, organizacje pozarządowe powinny być zainteresowane wdrażaniem polityki przyjaznej dla osób starszych, co w obliczu bardzo szybko zmieniającej się sytuacji demograficznej musi następować znacznie szybciej niż dotąd – stwierdził.
Minister Bojanowska podkreśliła, że rząd politykę społeczną, kierowaną do osób starszych, opiera o trzy zasady, przekładające się na budowanie ich poczucia bezpieczeństwa. – To przede wszystkim tworzenie przez wszystkie podmioty instytucjonalne odpowiednich warunków dla zaspokajania potrzeb osób starszych. Są one bardzo zróżnicowane, tak jak różnorodna jest ta grupa. Niezmiernie ważne jest także kształtowanie relacji międzypokoleniowych, które świadczą o odpowiedzialności za innych. Przykładem jest funkcjonowanie takich instytucji jak ZUS i KRUS. Należy także zapobiegać automarginalizacji osób starszych poprzez ich aktywizowanie do działania w różnych strukturach – mówiła Minister. Zwróciła też uwagę na fakty, które dotyczą osób starszych: samotne zamieszkiwanie, podwójne starzenie się, feminizacja starości oraz wertykalizacja (sektoryzacja) sieci rodzinnej.
W dyskusji podniesiono fakt ochrony seniorów przed osobami wykorzystującymi ich łatwowierność i naiwność. – W Polsce zwiększa się skala okradania starszych osób tak zwaną metodą „na wnuczka” czy „pracownika wodociągów, elektrowni, gazowani”. Nowością są akcje „na policjanta” i „na CBA”. Złodzieje podają się za pracowników tych służb, wzbudzają zaufanie osób starszych, odwracają ich uwagę i wreszcie okradają. Dlatego niezmiernie ważne jest uczulanie osób starszych na takie sytuacje i czuwanie nad nimi – mówił podinsp. Mariusz Mokras. W 2014 roku przypadków takich kradzieży odnotowano ponad dwa tysiące, na niebagatelną kwotę 19 milionów złotych. Najczęściej tak okradane są osoby w wieku 70-79 lat (44 procent), 36 procent w wieku 80-89 lat i 16 procent w wielu od 60-69 lat.
Inspektor Anna Lis zwróciła uwagę, że zbytnią ufność seniorów wykorzystują także specjaliści od agresywnej polityki sprzedażowej, którzy organizują spotkania z niby promocjami. – Ci akwizytorzy sprzedają towary za wygórowane ceny. Państwowa Inspekcja Handlowa służy pomocą oszukanym w ten sposób osobom. Jednak jest to trudne, bo często osoby kupujące nie wiedzą że podpisują jakieś umowy, również kredytowe, w których brakuje podstawowych danych producenta i sprzedawcy. Stosujemy mediacje, polubownie udaje się nam załatwiać około 60 procent takich spraw – akcentowała.
Dr Mariola Mirowska przybliżyła system kształcenia kadr dla instytucji społecznych i socjalnych. – Na naszej uczelni mamy kilka specjalności, na których przygotowujemy do pracy socjalnej – stwierdziła.
Poseł Szymon Giżyński poproszony o zabranie głosu odniósł się do materii ideowej i aksjologicznej podejmowanej problematyki, jej olbrzymiego sensu moralnego. – W procesie pomocy osobom starszym – zorganizowanej, usystematyzowanej, objętej przepisami ustaw, procedurami – najważniejszy jest także – z punktu widzenia człowieczego losu i etosu – motyw dawania. On wzbogaca nie tylko obdarowanych, ale i tych którzy chcą dawać. Niezmiernie ważny jest w tym aspekcie kontekst godności. Trzeba prowadzić te działania w najwyższym szacunku, ze świadomością podziękowania, dziękczynienia za ten los dobroczynny dla nas wszystkich. Te role babci i dziadka, najbardziej godne i tkliwe naszej kulturze, są tak pięknie opisane i obecne emocjonalnie, intelektualnie i kulturowo w literaturze i malarstwie. I wszystko powinno temu służyć, żeby te role z największą godnością pełnić, aby móc najpełniej przekazywać wartości, które są w zakresie ciągłości i trwania narodu bezcenne i stanowią o rozwoju narodu i jego trwaniu. Bo trwanie oznacza jakąkolwiek perspektywę rozwoju – powiedział poseł Szymon Giżyński.
Uczestnicy konferencji podpisali Deklarację udziału w Kampanii Społecznej Polska Przyjazna Osobom Starszym.
Poniżej jej treść.
Deklaruję podejmowanie działań oraz zachęcanie do nich, które będą zwiększały poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu osób starszych w Polsce w szczególności poprzez rozwój:
Partycypacji
– powszechnej, która zwiększy uczestnictwo seniorów w podejmowaniu decyzji m.in. na poziomie lokalnym;
Aktywizacji
– na miarę możliwości, która poprzez rozwój działań takich jak edukacja, kultura, sport, turystyka, będzie rozwijała indywidualne pragnienia i kapitał społeczny osób starszych;
Opieki
– zgodnej z potrzebami, która poprzez zachowanie wysokiej jakości standardów będzie budowała rzeczywistość pozwalającą na zapewnienie odpowiedniego poziomu życia korzystając z m.in. z osiągnięć systemu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia, ochrony konsumenta, pomocy społecznej;
Informacji
– pełnej i dostępnej, która poprzez rozwój rzecznictwa praw osób starszych będzie ich wyposażała w umiejętności artykułowania i dochodzenia swoich uprawnień wobec podmiotów świadczących usługi.
UG