W Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater”, 14 września 2017 roku, znany częstochowski artysta fotografik Zbigniew Burda zaprezentował kolejną wystawę swoich prac pt. „Pozostały tylko kamienie”.
Jest to 18. indywidualna wystawa fotograficzna artysty, którą pragnie przypomnieć częstochowskich Żydów wywiezionych w 1942 r. przez Niemców do obozów koncentracyjnych Auschwitz i Treblinki. Czyni to w wymowny i przejmujący sposób, ujmując temat w symboliczne kadry. Na zdjęciach widzimy fragmenty macew z cmentarza żydowskiego w Częstochowie, rozbite kamienie czy tory, którymi do niemieckich obozów jechały wagony, wypełnione ludnością żydowską. Są też zdjęcia upamiętniające wydarzenia poświęcone Żydom-Częstochowianom, ze szczególnym uwypukleniem Honorowego Obywatela Częstochowy Zygmunta Rolata, częstochowskiego Żyda, który zrealizował wiele inicjatyw poświeconych historii Żydów w Częstochowie. Wystawa wpisuje się przypadającą 22 września 2017 roku 75. rocznicę likwidacji przez Niemców getta w Częstochowie.
Po wernisażu Zbigniew Burda zainaugurował kolejny cykl „Winylowe i Muzyczne Delicje”. Podczas spotkania zaprezentował dzieło Modesta Musorgskiego „Obrazki z wystawy”, które stanowi połączenie krótkich miniatur fortepianowych. Goście wysłuchali „Obrazków z wystawy”, do którego orkiestrację napisał Maucice Ravel, przyjaciel Modesta. Inspiracją do powstania „Pictures at an Exhibition” stała się wystawa akwarel i rysunków Wiktora Hartmanna z 1874 roku. Emocje towarzyszące artyście po odejściu przyjaciela Hartmanna zobrazowane zostają szczególnie w łączącej miniatury „Promenadzie”. „Obrazki z wystawy” zaprezentowane zostały także w postaci transkrypcji jakiej dokonał elektronicznie Isao Tomita oraz progresywno-rockowy legendarny zespół Emerson, Lake&Palmer. O „obrazkach” w każdej postaci opowiedzieli Zbigniew Burda z Beatą Młynarczyk. Ostatnia część wieczoru należała do muzyka rockowego Rogera Watersa.
UG