Prosta, elegancka forma pasażu nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne funkcje obsługi pasażerów. Tak ma wyglądać nowy dworzec Częstochowa Główna. Rozstrzygnięto konkurs na koncepcję architektoniczną obiektu wraz z jego najbliższym otoczeniem.
Na konkurs organizowany przez PKP S.A. przy udziale SARP Częstochowa, Urzędu Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa S.A. wpłynęły łącznie 23 prace przygotowane przez pracownie architektoniczne. Największe uznanie sądu konkursowego uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), NStudio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż).
Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS.
Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.
W sąsiedztwie nowej bryły zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.
Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolno stojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami.Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.
Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet
w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca.
Pojawia się także szansa na uporządkowanie pasa drogowego ulicy Orzechowskiego poprzez utworzenie czytelnej zachodniej pierzei nadającej ulicy miejski, przyjazny dla przechodniów charakter.
W konkursie przyznano również nagrody za II i III miejsce, które uzyskały: Domino Grupa Architektoniczna Wojciech Dunaj (Szczecin) oraz 22 Architekci sp. z o.o. (Warszawa), a także trzy wyróżnienia dla pracowni: Atrium Autorskie Studio Architektury Mateusz Urbański (Poznań), Kacper Rojek (Aleksandrów Łódzki), Firma „TU” Tomasz Ulman (Żarki) oraz Topos Studio Piotr Bilski (Częstochowa). Wystawę wszystkich prac konkursowych można obejrzeć w Ratuszu, w godzinach pracy Muzeum Częstochowskiego. Dyskusję pokonkursową zaplanowano na 15 stycznia 2020 roku na godz. 12:00.
Rozstrzygnięcie konkursu i wybór zwycięskiej koncepcji jest początkiem procesu inwestycyjnego związanego z przebudową dworca w Częstochowie. Następnym krokiem będą negocjacje
z wyłonioną w jego toku pracownią architektoniczną w celu opracowania projektów budowlanego
i wykonawczego. Końcowym elementem procesu będzie przystąpienie do przebudowy dworca
w ramach Programu Inwestycji Dworcowych PKP S.A. na lata 2016-2023.
Organizatorzy konkursu są przekonani, że nowe, zwycięskie rozwiązanie poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, (w tym osób z niepełnosprawnościami), pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej i przyjaznej użytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstania węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego.