ZUS INFORMUJE / Wypłata czternastej emerytury z urzędu, bez składania wniosku


Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotowuje się do wypłaty czternastej emerytury. Dodatkowe roczne świadczenie zostanie wypłacone z urzędu, to znaczy nie trzeba będzie składać żadnego wniosku. 14. emerytura trafi do klientów ZUS wraz z wypłatami świadczeń listopadowych.

 

Czternasta emerytura będzie przysługiwała osobom, które na dzień 31 października 2021 r. będą miały prawo do jednego ze świadczeń długoterminowych wymienionych w ustawie, m.in. emerytury, renty, renty socjalnej, świadczenia przedemerytalnego. „Czternastki” nie otrzymają osoby, których prawo do tych świadczeń będzie zawieszone.

Ile wyniesie „czternastka”

Wysokość 14. emerytury, co do zasady, wynosi 1250,88 zł. Nie wszyscy otrzymają ją w pełnej kwocie.  – Zgodnie z przepisami pełną kwotę „czternastki” otrzymają osoby, których świadczenie podstawowe nie przekracza 2900 zł brutto. Pozostali otrzymają to dodatkowe świadczenie pomniejszone zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”. Zatem jeśli ktoś pobiera emeryturę w wysokości 3000 zł, to „czternastka” będzie przysługiwać w kwocie pomniejszej o 100 zł, czyli 1150,88 zł – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Co ważne – osoba, której kwota emerytury, bądź renty przekroczy 4150,88 zł brutto, nie będzie miała czternastej emerytury.

Nie trzeba składać wniosku

Dodatkowe świadczenie będzie wypłacane z urzędu, to znaczy, że nie trzeba będzie składać żadnego wniosku w tej sprawie. Czternasta emerytura będzie podlegała opodatkowaniu i oskładkowaniu na ogólnych zasadach, niezależnie od tego, czy jest wypłacana w zbiegu ze świadczeniem opodatkowanym lub zwolnionym z podatku. Co ważne, z kwoty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego nie będą dokonywane potrącenia i egzekucje.

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *