„Zatruta studnia – naczynie z niespodzianką”. Zwycięstwo uczennicy częstochowskiego ,,Plastyka”


Aż 86 prac z 18 szkół plastycznych z całej Polski przysłano na drugą edycję konkursu Mała Forma Ceramiczna, czyli – Nie święci garnki lepią, w tym roku pod przewodnim tytułem „Zatruta studnia – naczynie z niespodzianką”, zorganizowanego przez Centrum Edukacji Artystycznej i Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie. Dzieła zachwycają pomysłowością i wnikliwą analizą tematu przewodniego.  

 

20 marca 2025 roku w siedzibie organizatora konkursu Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie odbyło się posiedzenie jury powołanego przez Centrum Edukacji Artystycznej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w składzie: przewodniczący: prof. Bartłomiej Struzik ASP w Krakowie; członkowie: dr hab. Karina Marusińska ASP we Wrocławiu i dr Magdalena Cisło ASP w Krakowie. Jury potwierdziło, że prace ,,są kreacją artystyczną definiującą świadomość autorów w zakresie postrzegania funkcji i formy ceramicznej”. 

– Kryteria były jasno określone w regulaminie i dotyczyły przede wszystkim estetyki wykonania pracy, ale również funkcjonalności oraz efektu zaskoczenia. Musieliśmy znaleźć rozwiązanie, które pogodzi wszystkie te wyznaczniki. I nie było to trudne w przypadku miejsc głównych, więcej dyskusji było podczas wyboru wyróżnień – mówi dr hab. Karina Marusińska. – Zaskoczył mnie temat śmierci, który bardzo często pojawia się w pracach  – przemijania, końca związanego z naszą planetą czy naszego człowieczeństwa. Myślę, że jest to znak czasów, wiele mówi o młodych ludziach i ma osadzenie w rzeczywistości, pytanie tylko: jakie? – dodaje.

Przewodniczący jury prof. Bartłomiej Struzik podkreślił bardzo wysoki poziom prac, zróżnicowanie koncepcyjne oraz szeroki zakres zastosowanych technik ceramicznych. – W większości prace odpowiadają na zaproponowany temat i w sposób odkrywczy i kreatywny odnoszą się do tego zagadnienia. To ma przełożenie na szeroki przekrój spojrzeń na materię ceramiczną, która ujawnia tu swój gigantyczny potencjał. Mówimy o: wartościach kolorystycznych, wręcz malarskich, związanych z budowaniem szkliw, angor, które widzimy tu w bardzo różnych odsłonach, a także o języku rzeźbiarskim czyli operowaniu formą, definiowaniu proporcji, ciężaru poszczególnych elementów. Prace charakteryzuje też funkcja, a większość z nich posiada wymiar funkcjonalności. Możemy napić się z filiżanki umieścić coś w szkatułce, zaparzyć herbatę w dzbanku. Hasło konkursu jest bardzo uniwersalne i może być rozumiane wprost, więc mamy kilka prac, które sięgają bezpośrednio do skojarzeń z zatrutą  studnią i tym pejoratywnym wybrzmieniem tematu, ale są też dotyczące szerszego kontekstu środowiskowego – ochrony czy degradacji środowiska. Spojrzenie młodzieży na ten temat jest bardzo szerokie i niezwykle interesujące i głębokie. Przy ocenie mieliśmy intensywną wymianę opinii, natomiast – jeśli chodzi o konkluzję – to panowało między nami  duże porozumienie co do prac, które w pełni realizują warunki konkursowe. Wiele z tych przedmiotów dotykaliśmy, próbowaliśmy sprawdzić własnymi organami poznawczymi, na ile swoje funkcje realizują – mówi prof. Bartłomiej Struzik.

Odnosząc się do systemu edukacji artystycznej w polskich szkołach plastycznych prof. Struzik powiedział: – Od pewnego czasu współpracuję z Centrum Edukacji Artystycznej i muszę podkreślić, że poziom prac realizowanych przez uczniów liceów plastycznych jest niezwykle wysoki, co świadczy o  tym, że mamy bardzo zdolną młodzież. Budujące z perspektywy wyższych uczelni – Akademii Sztuk Pięknych – jest to, że na poziomie szkolnictwa średniego jest mnóstwo bardzo zaangażowanych nauczycieli, co widać poprzez prace uczniowskie, które są w dialogu z nauczycielem prowadzącym edukację. Ten klasyczny model: mistrz-uczeń z powodzeniem realizuje się także na poziomie szkolnictwa średniego i ta metoda przynosi najlepsze rezultaty. Gratuluję bardzo serdecznie uczniom nagrodzonym, ale również wszystkim, którzy wzięli udział w konkursie oraz nauczycielom, którzy poświęcają swój czas, talent i pasję artystyczną wspierając swoich podopiecznych w rozwoju.      

Komisarzami konkursu byli nauczyciele ceramiki artystycznej PLSP w Częstochowie: Karol Nowakowski i Renata Banaś-Kieca. 
Jury dokonało oceny wszystkich prac. Jury na podstawie punktacji przyznało następujące nagrody:
I nagroda: Maja Chrapońska, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie,
lI nagroda: Wiktoria Kozakowska, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach,
IlI nagroda: Maria Czarnula, Liceum Sztuk Plastycznych w Żorach.
Wyróżnienia regulaminowe:
Michalina Grodzicka, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach; Weronika Kotlarek, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy; Emilia Jędrzejczak, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Kluzy w Krakowie.
Wyróżnienie honorowe: Agata Król, Zespół Szkół Artystyczno-Projektowych w Tarnowskich Górach.
Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *