Na sesji Rady Miasta (24 kwietnia), radni przegłosowali projekty uchwał ws. trybu przyznawania dofinansowania z budżetu miasta usuwania azbestu, modernizacji systemów grzewczych i montażu kolektorów słonecznych.
Na zadanie pn. „Usuwanie wyrobów budowlanych zawierających azbest z indywidualnych budynków mieszkalnych i gospodarczych” miasto chce przeznaczyć w tym roku 10 tys. zł. Jeśli uchwała wejdzie w życie dofinansowaniu będą podlegały koszty wynikające z realizacji przedsięwzięć związanych z demontażem, transportem i utylizacją odpadów zawierających azbest. Kwota dofinansowania wyniesie maksymalnie 1 tys. zł (nie może ona jednak przekroczyć 50 proc. kosztów zadania).
O dofinansowanie w wysokości 2 tys. zł będą mogli starać się natomiast właściciele budynków mieszkalnych, którzy zdecydują się na zakup i montaż kolektorów słonecznych. Zakłada to projekt uchwały ws. trybu przyznawania dofinansowania z budżetu miasta na montaż kolektorów słonecznych wspomagających system grzewczy lub służących do wytwarzania ciepłej wody użytkowej w budynkach i lokalach mieszkalnych. Z dofinansowania będzie można skorzystać tylko raz w ciągu 5 lat. Na to zadanie miasto przeznaczy w tym roku 50 tys. zł.
Z dofinansowania do modernizacji systemu grzewczego, jeśli uchwała wejdzie w życie, będą mogły skorzystać osoby fizyczne będące właścicielami budynków mieszkalnych lub użytkujące lokal w oparciu o tytuł prawny (umowa najmu, dzierżawy). Mieszkańcy, którzy zdecydują się na modernizację systemów grzewczych, polegającą na zdemontowaniu i zlikwidowaniu źródła ciepła (kotła) opalanego węglem, miałem, koksem i zastąpieniu go nowym, bardziej ekologicznym, będą mogli liczyć na dofinansowanie w wysokości do 1 tys. zł (nie może ono jednak przekroczyć 50 proc. kosztów zadania). W planie finansowym wydatków budżetu miasta na rok 2013, przeznaczono na to zadanie to 80 tys. zł.
Dofinansowanie montażu kolektorów słonecznych i modernizacji systemów grzewczych wynika z Programu Ograniczenia Niskiej Emisji dla miasta Częstochowy.
R