W Częstochowie rozpoczyna się realizacja projektu skierowanego do seniorów wymagających całodobowego wsparcia. Dzięki specjalnym urządzeniom będą mogli w każdej chwili wezwać pomoc, ale także w razie potrzeby porozmawiać z teleopiekunem.
Miasto Częstochowa wraz ze Stowarzyszeniem „EBI Association” oraz Opieka Nova Sp. z o.o., rozpoczyna właśnie realizację projektu „BEZPIECZNIE WE WŁASNYM DOMU – usługi teleopiekuńcze w mieście Częstochowa”.
Usługi będą świadczone w miejscu zamieszkania dwustu nie w pełni samodzielnym częstochowianom, których aktywność jest ograniczona do własnego domu – ze względu na podeszły wiek, niepełnosprawność czy stan zdrowia.
Uczestnicy projektu otrzymają bransoletki lub wisiorki, wyposażone w sprzęt elektronicznypozwalający na 24-godzinny kontakt z Centrum Alarmowym. Jego pracownicy pomogą w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia, ale także w chwilach podwyższonego stresu, lęku czy samotności.
Podczas konferencji na którą zaproszono seniorów m.in. z działających w Częstochowie Uniwersytetów III Wieku, organizacji pozarządowych oraz pracowników socjalnych, informacje o projekcie przedstawił Marek Wojda, zastępca Prezesa Opiekanova Sp. z o. o. w Gdyni – Partner w Projekcie. W spotkaniu uczestniczył także Marian Jarosz, prezes Stowarzyszenia „EBI ASSOCIATION” z Jastrzębia Zdroju -Lider Projektu oraz przedstawiciele Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Projekt będzie realizowany do 31.05.2019 roku. Jego wartość to prawie 1,4 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to blisko 1,3 mln zł.
Rekrutacja do projektu potrwa do 30 lipca 2017 r. (z możliwością przedłużenia). Szczegóły dotyczące działalności systemu – poniżej.
W Częstochowie wdrożeniem usługi teleopieki zajmuje się Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie (4 pracowników socjalnych oraz starszy pracownik socjalny).
By zakwalifikować się do projektu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy (poniżej) lub skontaktować się telefonicznie z pracownikiem Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy tel. 34 370 77 73 lub Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Częstochowie tel. 34 372 42 09 (celem umówienia spotkania rekrutacyjnego).
Formularze zgłoszeniowe będą dostępne od piątku 14 lipca w następujących miejscach:
Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy ul. Focha 19/21 (USC) pok. nr 46 I piętro,
Urząd Miasta Częstochowy ul. Ślaska 11/13, Biuro Obsługi Interesanta stanowisko Nr 4
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 2, pok. 9
W Polsce – podobnie jak prawie w całej Europie – przybywa i będzie przybywać osób w wieku senioralnym. W Częstochowie staramy się dbać o to, aby seniorzy mieli w mieście szeroką ofertę spędzania wolnego czasu, rekreacji, dalszego rozwoju, społecznej aktywności.
Mamy więc m.in. program Aktywny Senior proponowany przez MOSiR, mamy w mieście bezpłatne zajęcia z gimnastyki ogólnorozwojowej, zumby, jogi; jest nordic walking i aqua aerobic; powstają kolejne place rekreacji ruchowej w plenerze; akcja MOPS-u ,,Kawiarenka dla Seniora” od lat sprzyja integracji najstarszych mieszkańców naszego miasta; działa Częstochowskie Centrum Aktywności Seniorów oraz dwa Dzienne Domy Senior+; prężnie funkcjonują Uniwersytety III Wieku, których popularność dowodzi, że nasi seniorzy chcą ciągle zdobywać nową wiedzę i nowe kompetencje. Zdrowiu i dobrej kondycji sprzyjają też proponowane przez częstochowski samorząd programy zdrowotne – profilaktycznych szczepień czy rehabilitacji ruchowej.
Wielu seniorów korzysta z kart rabatowych Częstochowski Senior – wydaliśmy ich aż 8000.
Certyfikat Gmina Przyjazna Seniorom, którym szczyci się Częstochowa, to wyraz uznania zarówno dla naszych inwestycji na rzecz seniorów, jak i organizacji dedykowanych im imprez, wycieczek, spotkań plenerowych, programów rehabilitacji, centrów aktywności i konkursów.
Projekt „Bezpiecznie we własnym domu – usługi teleopiekuńcze w mieście Częstochowa” realizowany jest dla osi priorytetowej IX. Włączenie społeczne dla działania 9.2 Dostępne i efektywne usługi społeczne i zdrowotne dla poddziałania 9.2.5 Rozwój usług społecznych – konkurs.
Lider Projektu: Stowarzyszenie „EBI ASSOCIATION” z Jastrzębia Zdroju
Partner 1: Opiekanova Sp. z o.o. Z Gdyni
Partner 2: Gmina Miasto Częstochowa
Wartość Projektu: 1.394.640,00 zł, dofinansowanie:1.297.015,20 zł
Celem Projektu jest wdrożenie usług teleopiekuńczych w miejscu zamieszkania.
Teleopieka to usługa opiekuńcza łącząca nowoczesne technologie teleinformatyczne z pracą profesjonalistów, która ma za zadanie przedłużyć okres samodzielności i niezależności seniorów we własnym domu.
Zastosowane wsparcie łączy nowoczesne technologie z profesjonalnymi usługami społecznymi i aktywizacją lokalnych sieci pomocowych.
Grupą docelową (Beneficjenci) jest 200 mieszkańców Częstochowy w podeszłymi wieku (60+) niesamodzielnych w minimum 1 zakresie tj. niepełnosprawnych i/lub osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej lub kwalifikujące się do takich świadczeń.
Beneficjenci otrzymają urządzenie teleinformatyczne pozwalające na 24 godzinny kontakt z pracownikami Centrum Alarmowego (CA), którzy to pomagają podopiecznemu w przypadkach zaistnienia zagrożenia dla jego życia i zdrowia oraz w przypadkach podwyższonego stresu, lęku i samotności. Teleopiekun analizuje sytuację, wspiera psychicznie podopiecznego i kontaktuje się automatycznie ze służbami ratunkowymi lub stworzoną w projekcie siecią pomocową (sąsiadami, opiekunami, rodziną podopiecznego lub pielęgniarką).
Rekrutacja do projektu potrwa do 30 lipca 2017 r. (z możliwością jej przedłużenia). Podłączenia uczestników projektu do systemu teleopiekuńczego są planowane najpóźniej na październik 2017r. TELEOPIEKA w projekcie to także pomoc psychologa, rozmowy w razie stresu, lęku czy niepewności. To komfort i bezpieczeństwo osób starszych. Seniorzy mogą się kontaktować się z teleopiekunem kiedy tylko poczują taką potrzebę.
Jak działa system:
Podopieczny w domu nosi niewielkie urządzenie na nadgarstku lub szyi w formie wisiorka. Jest ono wyposażone w guzik umożliwiający wezwanie pomocy. Dodatkowo w mieszkaniu montujemy wysokiej klasy nadajnik, który pozwala na to, by system działał w całym domu.
Wciśnięcie guzika w razie wypadku powoduje natychmiastowe połączenie się z teleopiekunem. Bez względu na porę dnia lub nocy w Śląskim Centrum Alarmowym czekają na wezwania wykwalifikowani opiekunowie i asystenci senioralni. W godzinach dziennych pracuje także psycholog.
Teleopiekun, czyli wykwalifikowany pracownik Centrum, ocenia sytuację i zawiadamia osoby podane do kontaktu, np. sąsiadkę, syna, wnuczkę, a w razie konieczności – wzywa pogotowie. Pozostaje w kontakcie do momentu udzielenia pomocy lub rozwiązania problemu.
Jeśli w domu zamontowany jest zamek szyfrowany do drzwi, w razie wezwania teleopiekun podaje pierwszej przybyłej osobie szyfr, by mogła otworzyć drzwi bez niepotrzebnych szkód. Sugerowane jest także przekazanie kluczy do mieszkania osobom z Sieci Pomocowej.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu z pracownikiem ds. wdrożenia Projektu w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Częstochowie panią Izabelą Jaszcz – Sekcja Usług Środowiskowych i Instytucjonalnych, ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 2, tel. 34 372 42 09.
SyB, z wykorzystaniem informacji z Wydziału Polity