Rusza budowa Centrum Przesiadkowego Ligota – zmiany w organizacji ruchu


Startują prace budowlane przy nowym węźle przesiadkowym w Ligocie. W związku z realizacją inwestycji od 19 lipca zmieni się organizacja ruchu w rejonie dworca PKP oraz ulicy Panewnickiej.

Nim nowe Centrum Przesiadkowe zyska docelowy kształt mieszkańcy będą się musieli liczyć ze zmianami w organizacji ruchu. Wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu spowoduje istotne zmiany w poruszaniu się pieszych, samochodów oraz autobusów miejskich.

– Jeszcze w tym tygodniu na ulicy Panewnickiej na odcinku od ulicy Zielonogórskiej do ulicy Franciszkańskiej, dla pojazdów poruszających się od ulicy Piotrowickiej w stronę ulicy Franciszkańskiej i Kłodnickiej będzie obowiązywał ruch tylko w jednym kierunku. Przeciwny kierunek ruchu, od ulicy Kłodnickiej, poprowadzony zostanie objazdem przez ulicę Franciszkańską – mówi Mateusz Bednarczyk, kierownik budowy, Skanska – Pojazdy chcące dojechać do ulicy Panewnickiej będą kierowane na skrzyżowaniu objazdem na ulicę Grunwaldzką. Ruch do ulicy Piotrowickiej będzie prowadzony na wprost ulicą Franciszkańską – dodaje.

Zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywały w pierwszym etapie realizowanych prac, czyli planowo do końca roku. Następnie prace zostaną przeniesione na drugą połowę ulicy Panewnickiej. Centrum przesiadkowe w Ligocie to pierwsze takie rozwiązanie w Katowicach, kolejne powstaną w: Brynowie, Zawodziu, Kostuchnie, Podlesiu, Piotrowicach, a także przy ulicach Sądowa oraz św. Jana.

– Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – informuje Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Na czas wykonywanych robót konieczne będą również inne okresowe zmiany związane z organizacją ruchu w mieście:
• Całkowicie wygrodzona zostanie część północna inwestycji w tym chodniki, łącznik na łuku ulicy Panewnickiej oraz jeden z pasów ruchu, wyspa środkowa, na której obecnie urządzony jest zieleniec z krzewami i drzewami.

• Przystanek autobusowy „Ligota dworzec PKP”, na którym zatrzymuje się linia nr 13, w kierunku do ulicy Piotrowickiej, zostanie przeniesiony na przystanek autobusowy „Ligota Dom Kultury” przy ulicy Franciszkańskiej.

• Postój taksówek, znajdujący się bezpośrednio przy budynku dworca PKP, zostanie przeniesiony na wydzielone tymczasowo miejsce wzdłuż ulicy Panewnickiej – między skrzyżowaniami z ulicą Grunwaldzką i Świdnicką.

• Piesi poruszający się z rejonu osiedla przy ulicy Grunwaldzkiej w kierunku dworca PKP, zostaną skierowani na drugą stronę ulicy Panewnickiej poprzez przejścia dla pieszych znajdujące się w rejonie wlotów ulic Świdnickiej i Franciszkańskiej.

Węzeł przesiadkowy w Ligocie będzie obsługiwał połączenia: autobus – pociąg – komunikacja indywidualna. W skład inwestycji wejdzie parking naziemny ze 110 miejscami postojowymi, na którym na podstawie biletu miesięcznego na komunikację miejską, kierowcy będą mogli pozostawić pojazdy bezpłatnie. Wybudowana zostanie strefa obsługi podróżnych wraz z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Do dyspozycji mieszkańców oddana też będzie też strefa Kiss&Ride, z przeznaczeniem dla krótkotrwałego postoju do ok. 3 min. Inwestycja zakłada też budowę parkingu dla rowerów i miejsc postojowych dla taksówek. W centrum mają znaleźć się punkty informacji pasażerskiej, tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a także tzw. urzędomat. Wykonawca węzła jest ponadto zobowiązany do urządzenia zieleni i małej architektury.

– Przepraszamy za utrudnienia. Uczestników ruchu prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość oraz o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie prowadzonych prac, jak i stosowanie się do tymczasowej organizacji ruchu. Dołożymy wszelkich starań, aby niedogodności związane z pracami przy budowie węzła przesiadkowego były dla kierowców oraz pieszych jak najmniej odczuwalne – apeluje Mateusz Bednarczyk ze Skanska.

r

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *