Raczej przyjazny Urząd


Z przeprowadzonej przez Urząd Miasta ankiety wynika, że 75 proc. interesantów jest zadowolonych z jakości usług świadczonych przez magistrat. To blisko 5 proc. więcej niż w 2004 roku

Ankietę przeprowadził Wydział Komunikacji Społecznej (luty i marzec) wśród 412 osób z różnych grup wiekowych i o różnym wykształceniu. Między innymi zaobserwowano wzrost liczby osób korzystających ze stron internetowych (15 proc.) i telefonu (17 proc.). Przyczyniły się do tego, najprawdopodobniej, uruchomienie nowej strony (www.czestochowa.pl) oraz modernizacja centrali telefonicznej, która umożliwiła kontakt z konkretnym urzędnikiem bez pośrednictwa centrali. Ankietowani również pozytywnie oceniają zmiany organizacyjne w magistracie, zwłaszcza pojawienie się Biura Obsługi Klienta, w który aż 73 proc. badanych zasięgało informacji w 2005. BOK zastąpił portiera, pełniącego dotąd rolę pracownika pierwszego kontaktu. 16,99 proc. ankietowanych wskazuje na dobrą informację ogólną w UM, dobrze ocenia życzliwy personel 6,06 proc. ankietowanych.
Interesanci dostrzegają również wady w funkcjonowaniu Urzędu Miasta. Co czwarty mieszkaniec Częstochowy krytycznie ocenia jego działalność w aspekcie jakości obsługi interesanta. Częstochowianie chcieliby skrócenia czasu oczekiwania w kolejkach, zastosowania internetu do załatwiania spraw urzędowych, ponadto większej przestrzeni dla interesantów, miejsc parkingowych w pobliżu magistratu i krótszego oczekiwania na spotkanie z prezydentem i jego zastępcami. Aż 46 proc. z nich czuje się w UM petentami, zbyt szybko i urzędowo przyjmowanymi przez pracowników. Jakie czynniki są najistotniejsze dla częstochowian podczas załatwiania spraw? Z badań wynika, że nic nowego. Nadal najbardziej pożądanymi są: miły, fachowy personel, szybkość podejmowania decyzji, dostępność UM w godzinach popołudniowych.
Około 64 proc. ankietowanych stwierdziło, że odwiedza UM raz na kwartał lub nawet jeszcze rzadziej. Najczęściej przychodzą po to, by złożyć podanie, wniosek bądź prośbę.
Badania zmobilizowały magistrat do podjęcia działań mających usprawnić jego działanie. Między innymi zainstaluje się na terenie miasta kioski informatyczne, zorganizuje szkolenia dla pracowników (psychologiczne) z zakresu obsługi interesantów oraz polepszy warunki lokalowe urzędników. Miejmy nadzieję, że nie są to tylko pobożne życzenia, bo przecież przyjazny i fachowy Urząd to wizytówka miasta.

ANNA WOJTYSIAK

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *