1 czerwca 2017, godz. 9.30 i 12.00
Dzień Dziecka w MGS
Warsztaty plastyczne malowania ceramiki
Plac przed Galerią
BEKSIŃSKI. Drugie Muzeum
wystawa stała
malarstwo, rysunek z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich
1 czerwca 2017, godz. 9.30 i 12.00
Dzień Dziecka w MGS
Warsztaty plastyczne malowania ceramiki
Plac przed Galerią
Ceramik – częstochowski producent ręcznie zdobionych donic i osłon na donice zachęci z uczestników do wykonania własnych – z wyobraźni – wzorów i motywów na doniczkach ceramicznych. Zabawa, prowadzona przez profesjonalnych edukatorów z Ceramika, połączona jest z nauką – jakich materiałów użyć, jak bezpiecznie trzymać naczynie, jaką techniką się posłużyć, by efekt był doskonały. Ozdobione własnoręcznie doniczki uczestnicy zabiorą ze sobą. Wszystkie materiały zapewnia organizator.
8 czerwca 2017, godz. 18.00
Wernisaż wystawy
Moniki Wanyura-Kurosad
Paul Celan. Odłamki snu
rysunek, instalacja, film
Sala Poplenerowa
Odłamki snu to wystawa inspirowana twórczością poetycką Paula Celana. Dotyka ona głęboko świata emocji i wrażliwości człowieka. Narracja wystawy jest nielinearna, rozpięta pomiędzy różnorodnymi perspektywami spojrzenia na życie i czas w wymiarze osobistym oraz pokoleniowym. Wystawa operuje różnorodnymi językami plastycznymi, rysunek i instalacje prezentowane są wraz z projekcją filmu i obiektami książki artystycznej. Klamrą spinającą ekspozycję jest kolorystyka wystawy oraz operowanie metaforą. Szarość, czerń i biel, odcienie błękitu, srebrzenie się powierzchni tworzą przestrzeń poetyckiej metafory.
Wiersze Celana interpretowane są w monochromatycznych abstrakcyjnych rysunkach tworzonych światłem i głębią cienia. Zadraśnięcie powierzchni, załamanie światła na krawędziach to dotknięcia rzeczywistości. W ten obraz wbijają się odłamki snu, fragmenty przeszłości i teraźniejszości. To szorstka struktura przeżywanego głęboko życia, do jego granic.
Instalacje i impresja filmowa powstały do Fugi śmierci. Są wsłuchaniem się w głos pokolenia skazanego na Zagładę ale i pojedynczego człowieka borykającego się z cieniami przeszłości. Wertykalizm i ugruntowanie, czerń i biel z przełamaniem czystego koloru to symboliczne rozliczenie. Istotnym elementem jest arkusz papieru oraz biblioteka, które stały się rekwizytem oraz scenografią filmową. Powracającym motywem jest księga jako interpretacja historii życia, możliwej do odczytania i do ponownego przeżycia.
Wystawa trwa do 16 lipca 2017.
8 czerwca 2017, godz. 18.00
Wernisaż wystawy
SYMULATORY
z kolekcji OBMS Daniela Zielińskiego
projektowanie (nie) użytkowe
Galeria Antresola
SYMULATORY to wystawa przygotowana jak projekt badawczy, ale z zaskakującą dawką dowcipu i humoru. Opiera się w pewnym sensie na zaprzeczeniach. Zebrane na niej przedmioty zaprojektowane przez Daniela Zielińskiego, absolwenta Wydziału Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, z tytułem doktora sztuki w dyscyplinie sztuki projektowe (2010), zatrudnionego w macierzystym wydziale na stanowisku adiunkta, pozornie kwalifikują się do dziedziny designu, ale rola nadana im przez twórcę opiera się na zupełnie innych zasadach. Mamy do czynienia z artefaktami, które, w zwyczajnym rozumieniu, NIE są dziełami sztuki, NIE są też przedmiotami stricte użytkowymi, choć łudząco je przypominają. Trudno im przypisać praktyczne użycie, NIE posiadają żadnej wartości funkcjonalnej w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, choć cudownie zaspokajają nasze irracjonalne potrzeby NIE-funkcjonalne. Niech zaświadczą o tym nazwy przedmiotów: Mono- i Multikliker, Stator – symulator obecności, Tableau – symulator obrazu, Postument osobisty – symulator relacji i in.
Założeniem projektu jest bowiem wywołanie rekcji widza, wejście w interakcję z przedmiotem. Forma Symulatorów w każdym wypadku została tak ukształtowana, by w sposób jak najbardziej zachęcający i jak najbardziej odpowiedni definiowała czynności, które może wobec nich podjąć człowiek (odbiorca, użytkownik). Kto ulegnie tej prowokacji i podejmie interakcję, mimo początkowego braku racjonalnych jej powodów, Symulator otworzy przed nim swój potencjał dając możliwość dowolnego wypełnienia treścią, a ostatecznie – otwarcie na samego siebie. Potrzeba do tego trochę ciekawości, skłonności badawczych, dystansu i poczucia humoru.
Wystawa prezentowana była w Salonie Akademii w Warszawie i podczas Łódź Design Festival 2016, w Częstochowie trwa do 16 lipca 2017 r.
8 czerwca 2017, godz. 18.00
Wernisaż wystawy DYPLOMY
Sala Gobelinowa
Organizatorem głównym wystawy jest Wydział Sztuki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, a Miejska Galeria Sztuki wspiera Wydział organizacyjnie. Wystawa prac dyplomowych studentów – artystów jest jednym z kluczowych elementów weryfikacji efektów kształcenia. Prezentacja ma na celu szerokie spojrzenie na część prac dyplomowych powstałych na przestrzeni ostatnich trzech lat. Wybór poszczególnych prac należy do promotorów, którzy w najlepszy i najbardziej kompetentny sposób wskazują cykle dyplomowe, które w całości lub części znajdą się na ekspozycji.
Do realizacji dyplomu a w konsekwencji tej wystawy prowadził wieloletni, interaktywny proces kształcenia studentów kierunków artystycznych, będący przekazywaniem i nabywaniem umiejętności warsztatowych, wiedzy i kompetencji społecznych. Posługiwania się środkami artystycznego wyrazu, realizacji dzieła według założonej koncepcji w określonej technologii i technice.
Podczas studiów w twórczym dialogu i relacji mistrz-uczeń kształtują się osobowość, indywidualizm, świadomość artystyczna, osobiste postrzeganie świata, własne przeżycie rzeczywistości jako drogi do poszukiwania języka sztuki i tożsamości. Za pośrednictwem wystawy poznawać będziemy młode pokolenie częstochowskiego środowiska artystycznego.
Na wystawie zaprezentowane zostaną prace dyplomowe studentów kierunków: Malarstwo
i Grafika. Koordynatorem i opiekunem wystawy DYPLOMY jest dr Jakub Jakubowski.
DYPLOMY to także odbywający się w tym terminie program koncertów dyplomowych absolwentów Instytutu Muzyki – w salach wystawowych MGS wg terminarza:
27.06.2017 g. 17.00
akordeoniści Mariusz Bakalarski i Dawid Dutkiewicz
pedagog: dr hab. Ewa Grabowska-Lis
30.06.2017 g. 17.00
pianistka Katarzyna Nocoń
pedagog: dr hab. prof. AJD Maciej Zagórski
4.07.2017 g. 17.00
perkusiści Krystian Hutny i Wojciech Królikowski
pedagog: mgr Mateusz Kluźniak
9 czerwca 2017, godz. 18.00
Wernisaż wystawy malarstwa
Stanisława Baja
Czarna rzeka
Sala Śląska
Stanisław Baj urodził się w 1953 r., dzieciństwo spędził w podlaskiej wsi Dołhobrody, nad Bugiem, między Włodawą a Sławatyczami, nazywanej wsią artystów. Tam skończył szkołę podstawową, potem liceum sztuk plastycznych w Zamościu. Jest absolwentem warszawskiej ASP. Początkowo myślał o rzeźbie, ale w końcu wybrał malarstwo, które studiował pod kierunkiem Michała Byliny, Jacka Siennickiego i Ludwika Maciąga. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni prof. Ludwika Maciąga w 1978 roku. Od 1982 r., gdy jako asystent rozpoczął pracę na warszawskiej ASP, przeszedł w niej wszystkie szczeble kariery akademickiej od asystenta do profesora, prowadził Pracownię Rysunku na Wydziale Malarstwa, w latach 2006-2013 był prorektorem do spraw dydaktycznych. Jednocześnie kierował seminariami z rysunku i malarstwa w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.
Autor ponad 90 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, uczestniczył w ponad 100 wystawach zbiorowych. Prace artysty znajdują się w zbiorach muzeów polskich oraz w prywatnych kolekcjach krajowych i zagranicznych.
Od lat 80. XX wieku jego twórczość to pejzaż, głównie rzeka Bug oraz malarstwo portretowe. Obrazy Baja mają zawsze swój początek w bezpośrednim kontakcie z naturą, z malowania w plenerze. Doświadczenie nieskończonej złożoności pleneru i niesłychanej harmonii natury przynosi znakomite efekty. Najważniejszym składnikiem malarstwa Baja jest światło będące łącznikiem rzeczywistości realnej i mistycznej. Ono określa i nadaje kształt formom skadrowanym na płaszczyźnie obrazu. Malując rzekę za dnia, artysta skupia się nie tylko na oddaniu tafli wody, ale i nadbrzeżnej roślinności; obrazy z ostatniego cyklu artysty, z rzeką malowaną o zmierzchu (Czarna rzeka) charakteryzuje wygaszona i ciemnoszara kolorystyka. Obrazy mają cechy uniwersalne a zarazem symboliczne. Ważny wątek twórczości Stanisława Baja stanowią także portrety – na modeli wybiera zwykle prostych, spracowanych ludzi, przedstawiając ich w naturalnym otoczeniu i przy codziennych czynnościach. Takimi, jakimi są albo byli. To postaci z jego dzieciństwa, z domu dziadków, gdzie schodzili się sąsiedzi na pogaduchy i przysiadali na ławie pod oknem. Wśród portretów wyróżniają się te, które – po wielekroć – artysta malował swojej matce.
Malarskie myślenie Stanisława Baja wyraża tęsknotę za tym, co odeszło, za powolnym kontemplacyjnym stylem życia, uwolnionym od nadmiaru luksusu i konsumpcji.
Wystawę można oglądać do 9 lipca 2017 r.
10 czerwca 2017, godz. 16.30 – 20.00
Sztuka na żywo
Pokaz działań twórczych – malowanie i rysowanie na żywo
Plac Biegańskiego
w ramach programu Aleje, tu się dzieje
Plac Biegańskiego
W powszechnym wyobrażeniu dzieła sztuki – obrazy rysunki, rzeźby powstają zawsze w zaciszu pracowni artysty, a do ich tworzenia potrzebna jest cisza i skupienie. Prawda jest inna – sztuka jest częścią życia i z niego się wywodzi, jest wokół nas, a obecności widzów może na artystę zadziałać inspirująco. Dowiodą tego cztery artystki, z których każda specjalizuje się w innej dziedzinie sztuki. Agnieszka Mitura-Bagińska zaprezentuje publiczności pokaz tworzenia rzeźby w drewnie , Martyna Kowalczyk wykona pracę artystyczną w dziedzinie rysunku, malarka Magdalena Kmiecik namaluje obraz, a Natalia Talarek – grafikę i odbitki z użyciem prasy graficznej. Niezwykły teatr twórczy zbliżający twórcę i odbiorcę.
14 czerwca 2017, godz. 20.30
B.B.King
spotkanie z cyklu NIEŚMIERTELNI
sala kina OKF Iluzja
prowadzenie: Jan Chojnacki
B.B. King – amerykański gitarzysta i wokalista jazzowy zmarł w maju 2015 r. O wartości jego sztuki niech świadczy nieformalny tytuł, jakim go obdarzyli słuchacze i krytycy muzyczni: King of Blues – król bluesa. To najlepszy powód, by B.B. Kinga włączyć do grona NIEŚMIERTELNYCH, o których rozmawiamy i których słuchamy, co miesiąc, w ramach cyklu interdyscyplinarnego zainicjowanego przez dyrektor Annę Paleczek-Szumlas. Spotkania poświęcone NIEŚMIERTELNYM odbywają się w niezwykłej atmosferze – wypełniają je opowiadane historie, wspomnienia i anegdoty, słuchanie muzyki, rozmowy. Animatorami spotkań są osoby z wiedzą, erudycją i zawodową pasją – dziennikarze radiowej Trójki, jak m.in. Piotr Metz czy Piotr Stelmach.
Najbliższe, czwarte już, spotkanie poprowadzi człowiek, który o bluesie wie wszystko – Jan Chojnacki.
Tym razem, oprócz słuchania nagrań płytowych, odbiorców czeka niezła porcja muzyki na żywo. Wystąpi Jakub Konieczko, grający na harmonijce ustnej, wraz z zespołem Forsal w składzie:
Jakub Konieczko – wokal, harmonijka ustna,
Adrian Lewandowski – gitara elektryczna
Damian Smoliński – perkusja
Dariusz Drążkiewicz – piano , organy Hammonda
Wojtek Pachuta – gitara basowa.
Forsal zaprezentuje dwa utwory z repertuaru B.B.Kinga: Woke up this morning, my baby was gone oraz Let the good times roll. W kolejnej części spotkania posłuchamy przedpremierowo kilku utworów z debiutanckiej płyty zespołu pt. Idę.
23 czerwca 2017, godz. 12.00
Co jest ładne, co ciekawe?
Ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie nagród laureatom oraz otwarcie wystawy zdjęć wykonanych podczas akcji rodzinnego fotografowania
w ramach Częstochowskich Dni Rodziny
Galeria ZWIASTUN
Zabawa konkursowa dla rodzinnych zespołów artystycznych (rodzice/dzieci, dziadkowie/wnukowie itp.) Zaproszenie do wędrówek po mieście z aparatem fotograficznym i wyszukiwanie miejsc, zdarzeń, obserwowanie otoczenia i reakcja na wydarzenia w mieście, pod hasłem: Co jest ładne, co ciekawe. Istotą projektu jest współdziałanie rodziców i dzieci – poznawanie własnego miasta, wybór obiektów czy sytuacji do sfotografowania, a potem wybór zdjęć do zgłoszenia. Fotografie, na których uchwycono ciekawostki i spostrzeżenia poddane zostaną ocenie jury, a najlepsze zaprezentowane na wystawie w Galerii Zwiastun – do 11 lipca.
r