Potrzebna stała troska


ZUS wyjaśnia

W nowej siedzibie częstochowskiego Oddziału ZUS przy ul. Dąbrowskiego 43/45 sprawność obsługi interesantów znacznie się poprawiła. Zadbano o łatwość dostępu przychodzących tu osób do informacji o tym, co, gdzie i jak załatwić w związku ze zgłaszanymi. Stanowiska informacji znajdują się na parterze budynku, do którego oprócz schodów prowadzi również szeroki podjazd dla wózków inwalidzkich.
Pierwsze wyjaśnienia można uzyskać tuż po wejściu. Tu właśnie usytuowano stanowisko informacji ogólnej.
-Dwie panie, które pracują na tym stanowisku – zapewnia mgr Ewa Jęczmyk, rzecznik Oddziału – wskażą odpowiednie stanowisko, do którego należy się udać w celu załatwienia swojej sprawy. Warto też dokładnie sprecyzować, jaki problem sprowadził do ZUS, aby od razu być skierowanym do właściwej osoby. Sala obsługi klientów składa się z dwóch części. Pierwsza przeznaczona jest emerytów, rencistów i zasiłkobiorców, druga – dla płatników składek i osób ubezpieczonych.
-Co załatwia się w pierwszej sali?
-W pierwszej sali informacyjnej znajduje się 5 stanowisk informacji emerytalno-rentowej, oznaczone są kolorem zielonym oraz 2 stanowiska informacji zasiłkowej, oznaczonej kolorem czerwonym. Osobne stanowisko, numer 9, zajmuje się wydawaniem druków wniosków o emeryturę, rentę, świadczenie przedemerytalne, a także druków zasiłkowych.
-Wypełnianie druków bywa często kłopotliwe. Czy jest ktoś, kto w tej sprawie może pomóc?
-Pani pracująca na stanowisku wydającym druki w każdej sytuacji wytłumaczy, w jaki sposób wypełnić dany druk. Może także pomóc w jego wypełnianiu. Należy jednak podkreślić, że każdy interesant musi wypełnić druk samodzielnie, my może tylko służyć pomocą.
-Jak wygląda druga sala?
-W drugiej sali informacyjnej znajduje się 5 stanowisk przyjmowania dokumentów ubezpieczeniowych. Stanowiska te wyróżniono kolorem niebieskim. Tutaj też są: stanowisko przyjmowania i wydawania druków ZUS ZLA, stanowisko przyjmowania wniosków i wydawania zaświadczeń na formularzu E 101. Tutaj także, pod numerem 19, jest stanowisko do spraw kapitału początkowego. Ogółem, w sali pracuje 20 osób.
-Czy wszystkie sprawy da się załatwić przy stanowiskach w salach informacyjnych? Interesanci nie muszą szukać właściwych osób w innych rejonach gmachu?
-Wszystkie sprawy staramy się załatwić w sali informacyjnej. Gdy problem wymaga szerszego wyjaśnienia, prosimy o pomoc pracownika z innej komórki organizacyjnej. Ten pracownik przychodzi wówczas tutaj, do interesanta.
-Czy przy ul. Okólnej, w dawnej siedzibie Oddziału, mieszczą się jeszcze jakieś wydziały?
-W budynku przy ul. Okólnej znajduje się obecnie inspektorat Częstochowa-Rejon, który obsługuje znaczną część powiatu częstochowskiego, czyli gminy: Blachownia, Janów, Kamienica Polska, Kłomnice, Konopiska, Kruszyna, Mstów, Mykanów, Olsztyn, Poczesna, Rędziny, Starcza. Znajduje się tam także wydział ustalania kapitału początkowego oraz wydział kontroli płatników składek.
-Obsługa interesantów na pewno wymaga stałej troski i nadal może być usprawniana. Jakie są zamierzenia?
-Będziemy doskonalić obsługę naszych interesantów, ale mamy też prośbę: żeby nasze informację, ogłoszenia były rzeczywiście dokładnie czytane, żeby interesanci pytali o wszystko, co budzi ich wątpliwość, ale również uważnie słuchali wyjaśnień i odpowiedzi.
-Słusznie. ale interesanci zwracają uwagę na informacje umieszczone nie zawsze w łatwo dostępnych miejscach. Czasem są zawieszane zbyt wysoko, druk jest zbyt mały, miejsce niedostatecznie oświetlone. To pozornie drobiazgi, ale w rezultacie informacje, nawet najstaranniej przygotowane, nie spełniają swojej roli. Czasami też informacje ustne, bezpośrednie, czy pisemne wywieszone w sali, w najlepszym nawet miejscu, podane są w formie tak bardzo urzędowej, że interesant nie wie, o co chodzi. Może warto zwrócić uwagę na ów zbyt urzędowy język, który po prostu psuje porozumienie z interesantem?

/sz/

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *