25 marca 2025 roku na terenie zajezdni częstochowskiej MPK (Aleja Niepodległości 30) miała miejsce konferencja prasowa, podczas której podpisana została umowa na dostawę 10. nowych elektrycznych autobusów przegubowych. Za ich produkcję odpowiadać będzie polska marka Solaris.

W spotkaniu uczestniczyły władze spółki MPK, w osobach prezesa Mariusza Sikory i jego zastępcy Rafała Oziębały, Miasta Częstochowy z prezydentem Częstochowy Krzysztofem Matyjaszczykiem oraz przedstawiciele firmy Solaris Poland, wyłonionej w postępowaniu przetargowym, z dyrektorem generalnym Romualdem Witkowskim i regionalnym dyrektorem ds. sprzedaży Waldemarem Wlazło na czele. Zamówienie opiewające na ponad 44 mln zł ma zostać zrealizowane na przełomie roku.
– Mamy zapewnienie ze strony producenta, że pierwsze pięć nowych elektryków przegubowych dotrze do naszego miasta do końca tego roku wraz z potrzebnym osprzętem, a pozostała piątka do końca lutego przyszłego roku – poinformował Krzysztof Matyjaszczyk.
– To najdłuższy z produkowanych przez nas autobusów wyposażony w najnowszą dostępną technologię. Poza bogatym wyposażeniem autobusy będą posiadały nowoczesną baterię o największej możliwej pojemności, która pozwoli na osiągnięcie zasięgu 250-300 km. Ładowanie odbywać się będzie w systemie plug-in – zapowiedział Romuald Witkowski, dyrektor generalny Solaris Poland.
Drugi z przedstawicieli Solarisa, Waldemar Wlazło zwrócił jeszcze uwagę na unikatowy system bezpieczeństwa, w który wyposażone będą nowe przegubowce elektryczne dla Częstochowy.
– Jeśli kierowca podczas prowadzenia pojazdu nie zareaguje na zbliżającą się przeszkodę, to specjalny system zacznie wyhamowywać pojazd za niego i ostatecznie zatrzyma auto przed przeszkodą – tłumaczył Wlazło.
Co ważne dla operatora, jak również mieszkańców, autobusy będą wyposażone w największą, możliwą, pojemność baterii. Przełoży się to z pewnością na ich zasięg, a także elastyczność, jaką operator czy przewoźnik będzie miał. Chodzi o odpowiednie rozdysponowania autobusów po liniach oraz zapewnienie przewozu pasażerów według potrzeb. Nominalna pojemność baterii wynosi 700 kWh. Jesteśmy zatem w każdych warunkach zapewnić przebieg rzędu 250-300 km przy jednym ładowaniu – mówił w trakcie konferencji dyrektor Romuald Witkowski.
Zamówione 18 metrowe Solarisy, które jednorazowo mogą przewieźć łącznie 118 pasażerów, to flagowy produkt w ofercie firmy wyłonionego.
– Nowe Solarisy zastąpią najbardziej wysłużone aktualnie w naszej flocie przegubowce tj. Mercedesy Conecto, które służą mieszkańcom naszego miasta już blisko 20 lat. Także czeka nas nowa, technologiczna i ekologiczna jakość zarówno dla pasażerów, jak i kierowców – podkreślił Mariusz Sikora.
W taborze MPK aktualnie jeździ 19 w pełni elektrycznych autobusów. Wszystkie jednak to autobusy krótkie. Zamówienie 10 elektryków przegubowych pozwoli zaspokoić potrzeby pasażerów na najbardziej obłożonych liniach i znacznie poprawi jakość podróżowania. Nowe autobusy będą bowiem nie tylko zeroemisyjne, ale także bogato wyposażone oraz w pełni klimatyzowane i niskopodłogowe na całej długości auta. Z 44 mln zł, na które opiewa inwestycja, 35 mln zł stanowi wsparcie uzyskane przez służby miejskie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.