Magistrat się przeobraża


Od 18 lutego, zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Częstochowy zmienia się regulamin organizacyjny Urzędu. W wyniku reorganizacji część zadań UM zostanie inaczej rozdzielona w Wydziałach Polityki Społecznej; Księgowości; Podatków i Opłat oraz Kontroli.

W związku z przejęciem kolejnych zadań przez Wydział Promocji Zatrudnienia i Spraw Społecznych (m.in. o przyznawanie dodatków mieszkaniowych) zmieni on nazwę na Wydział Polityki Społecznej.

Dotychczasowy Wydział Finansowo-Księgowy zastąpią Wydział Księgowości oraz Wydział Podatków i Opłat.

Koordynację zadań kontrolnych Urzędu przejmie kompleksowo Wydział Kontroli. Dotychczas zadania te były realizowane przez Biuro Kontroli, komórkę kontroli wewnętrznej Wydziału Nadzoru i Administracji oraz referat Restrukturyzacji Należności Podatkowych i Kontroli Podatkowej w Wydziale Finansowo-Księgowym.

Do zadań Wydziału Polityki Społecznej należeć będzie m.in. monitorowanie sytuacji na rynku pracy w oparciu o analizy Powiatowego Urzędu Pracy; inicjowanie przedsięwzięć łagodzących skutki bezrobocia; współdziałanie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie organizowania otwartych konkursów ofert oraz sprawowania kontroli nad realizacją zadań zleconych nadzór nad PUP i nad MOPS; realizacja zadań związanych z przekazywaniem dotacji dla organizacji pozarządowych; współpraca z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej; współdziałanie w realizacji zadań w zakresie wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej; nadzór nad realizacją działań wynikających z obowiązującej strategii rozwiązywania problemów społecznych miasta Częstochowy oraz programów operacyjnych; działania interwencyjne w zakresie świadczenia pomocy osobom i rodzinom z tytułu: niepełnosprawności, ubóstwa, bezdomności, bezrobocia, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, klęski żywiołowej, świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego; współudział w realizacji zadań wynikających z Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; nadzór nad Ośrodkiem Pomocy Osobom z Problemem Alkoholowym; obsługa prac Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; współpraca z jednostkami organizacyjnymi miasta i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie; nadzór nad Centrum Integracji Społecznej oraz nad podmiotami ekonomii społecznej utworzonymi przy współudziale gminy; współpraca z podmiotami organizacji pozarządowych prowadzącymi działalność w zakresie zadań będących w kompetencji wydziału; organizowanie konsultacji społecznych w sprawach ważnych dla miasta z wykorzystaniem wszelkich dostępnych instrumentów dialogu społecznego; współpraca z organizacjami pozarządowymi m.in. w zakresie realizacji Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi; koordynowanie i wykonywanie działań związanych z realizacją zadań w ramach inicjatywy lokalnej i w ramach budżetu partycypacyjnego; prowadzenie Częstochowskiego Centrum Organizacji Pozarządowych; wykonywanie zadań Pełnomocnika ds. Równych Szans. Wydziałem kierować będzie dotychczasowy naczelnik Wydziału Promocji Zatrudnienia i Spraw Społecznych – Adrian Staroniek.

Do zakresu działania Wydziału Księgowości należą w szczególności zadania dotyczące księgowości Urzędu jako jednostki budżetowej, a więc np. obsługa finansowo-księgowa zadań inwestycyjnych prowadzonych przez miasto; prowadzenie ewidencji księgowej związanej z naliczaniem wynagrodzeń; prowadzenie rodzajowej ewidencji księgowej majątku gminy według klasyfikacji rodzajowej środków trwałych; prowadzenie ewidencji księgowej dochodów niepodatkowych z tytułu: najmu, dzierżawy oraz sprzedaży nieruchomości, najmu i dzierżawy komunalnego zasobu mieszkaniowego, wieczystego użytkowania gruntów, opłat adiacenckich; prowadzenie rejestrów podatku VAT – naliczonego i należnego wynikającego z faktur sporządzanych przez wydziały merytoryczne, sporządzanie deklaracji VAT itp. Naczelnikiem Wydziału będzie Jolanta Pytlak – dotychczas zastępca naczelnika Wydziału Finansowo-Księgowego.

Z kolei do zakresu działania Wydziału Podatków i Opłat należeć będzie m.in. opracowywanie projektów uchwał w sprawie stawek podatków i opłat lokalnych; prowadzenie spraw dotyczących wymiaru podatków i opłat lokalnych; przygotowywanie wniosków, decyzji lub stanowisk w sprawie stosowania ulg w podatkach; opracowywanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej; koordynowanie spraw z zakresu opłaty skarbowej; prowadzenie ewidencji księgowej dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Naczelnikiem Wydziału będzie Elżbieta Wdowiak, dotychczas kierująca Wydziałem Finansowo-Księgowym.

Do zakresu działań Wydziału Kontroli należeć będzie m.in. planowanie, organizowanie i przeprowadzanie kontroli kompleksowych, problemowych i sprawdzających w komórkach organizacyjnych Urzędu Miasta, gminnych jednostkach organizacyjnych oraz w innych jednostkach organizacyjnych – w zakresie otrzymanych środków publicznych oraz udzielonej pomocy publicznej; nadzór nad prawidłowością i terminowością wykonania zaleceń pokontrolnych.

Naczelnikiem Wydziału będzie Grzegorz Mrozik, dotychczas kierownik referatu w Wydziale Finansowo-Księgowym.

Zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Częstochowy zmieni się też podział zadań między Prezydentem Miasta Częstochowy, Zastępcami Prezydenta Miasta, Dyrektorem Generalnym Urzędu, Sekretarzem Miasta i Skarbnikiem Miasta.

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *