23 lipca 2018 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał umowę na budowę kolejnego odcinka autostrady A1. To część drogi od granicy województwa łódzkiego do obwodnicy Częstochowy (od Radomska do Częstochowy Północ Rząsawa). Inwestycję, która dostanie unijne dofinansowanie, zrealizuje Polaqua.
To ostatni fragment autostrady A1 w województwie śląskim, który nie miał jeszcze wybranego wykonawcy. Polaqua zobowiązała się, że zaprojektuje i wybuduje go ciągu 35 miesięcy. Oznacza to, że prawie 17-kilometrowy odcinek będzie gotowy w 2022 roku. Oprócz samej drogi powstanie też węzeł Mykanów. Wartość kontraktu to 596,5 miliona złotych.
Na północy, czyli już w województwie łódzkim, nowa droga połączy się z trasą biegnącą w kierunku Radomska, która obecnie znajduje się w fazie przetargu, a na południu – z budowaną już autostradą do węzła Częstochowa Blachownia.
Odcinek, dla którego podpisano umowę z wykonawcą, jest częścią większego projektu – budowy autostrady A1 z Tuszyna (okolice Łodzi) do Częstochowy. Pieniądze unijne na tę gigantyczną inwestycję są zarezerwowane.
– Przewidujemy, że dofinansowanie unijne wyniesie prawie 2 miliardy złotych – poinformował wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik. – Czekamy na wniosek o dofinansowanie od drogowej dyrekcji. Praktyka jest taka, że wniosek trafia do nas po zawarciu umów z wykonawcami poszczególnych odcinków. Takich odcinków jest tutaj pięć. Jeśli wniosek trafi do nas do końca września, będziemy mogli podpisać umowę o dofinansowanie w pierwszej połowie 2019 roku dodał wiceminister Słowik.
Po wybudowaniu odcinka Tuszyn – Częstochowa będzie można przejechać autostradą A1 z Trójmiasta do przejścia granicznego z Czechami w Gorzyczkach. To około 600 kilometrów.
fot. ŚUW
r