Zabytkową doczepę typu ND przetransportowano 18 sierpnia do Częstochowy z warszawskiego Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów. Wcześniej woziła pasażerów w Szczecinie.
Zabytkową doczepę typu ND przetransportowano 18 sierpnia do Częstochowy z warszawskiego Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów. Wcześniej woziła pasażerów w Szczecinie. Na burtach wyprodukowanego w 1955 roku wagonu znajduje się herb miasta, numer taborowy #384 oraz napis: „MZK Szczecin zajezdnia Niemierzyn”. Tego typu doczepy produkowała Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych KONSTAL.
Częstochowskie MPK posiada już wagon zabytkowy typu 4N1 o numerze taborowym #202. To jeden z 14 wozów silnikowych, popularnych „Enek”, które jeździły po Częstochowie od 1959 roku, czyli od początku uruchomienia częstochowskich tramwajów. Służyły mieszkańcom 30 lat. Do wagonów silnikowych doczepiano jedną, a w Częstochowie nierzadko dwie doczepy (identyczne jak sprowadzona z Warszawy). W sumie MPK posiadało w tamtych czasach 26 doczep.
Częstochowska “Enka” jest o 3 lata młodsza od pozyskanej doczepy. Przed kapitalnym remontem, który zakończył się 31 sierpnia 2006 roku, służyła jako pojazd gospodarczy i wagon techniczny.
Zabytkowy tramwaj-doczepę sprowadzono dzięki staraniom Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Swój udział w sprowadzeniu pojazdu miał także prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
r