Miasto aplikuje o dofinansowanie do zakupu 10 kolejnych autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania dla MPK. Ogłosiło już przetarg na ich dostawę, który będzie rozstrzygany pod warunkiem uzyskania środków.
Częstochowa wnioskuje o fundusze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport – zielony transport publiczny”.
Urząd Miasta ogłosił już przetarg na dostawę autobusów, żeby dotrzymać terminów wskazanych w złożonym projekcie, ale czeka równolegle na rozstrzygnięcie konkursu przez NFOŚiGW (jeżeli częstochowski projekt nie zostanie zakwalifikowany przetarg zostanie unieważniony). Projekt zakłada ok. 78% dofinansowania do zakupu autobusów wraz z ładowarkami, ale oczywiście są to przymiarki przed poznaniem ewentualnych ofert przetargowych.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych, kompletnych, niskopodłogowych, elektrycznych autobusów miejskich klasy MEGA (EV – Electric Vehicle) wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnymi licencjami, a także 10 stacjonarnych ładowarek o mocy min. 150 kW każda. Przetarg obejmuje również przeprowadzenie szkoleń, dostarczenie dokumentacji, niezbędnych narzędzi i urządzenia diagnostycznego oraz udzielenie wewnętrznej autoryzacji serwisowania i obsługi autobusów ich operatorowi, czyli częstochowskiemu MPK.
Autobusy mają być „przegubowcami” klasy MEGA, długości od 17,5 do 18,5 m, z minimum 105 miejscami dla pasażerów, w tym co najmniej 34 siedzącymi, z uwzględnieniem 12 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, w tym 4 siedzisk dla osób o obniżonej sprawności ruchowej. Silniki powinny być mocy nie mniejszej niż 230 kW. Pojazdy mają mieć możliwość odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii oraz funkcję ograniczenia prędkości do 70 km/h.
M.in. w związku z projektem potencjalnego zakupu autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania na sesji Rady Miasta 22 sierpnia głosowana będzie propozycja zwiększenia planu wydatków majątkowych w budżecie miasta, bo zgodnie z wnioskiem złożonym do NFOŚiGW pierwsza cześć płatności za dostawę autobusów miałaby nastąpić jeszcze w 2024 r. (docelowo wszystkie 10 autobusów mogłoby pojawić się w mieście do końca listopada 2025 r., choć terminarz realizacji projektu może jeszcze ulegać zmianom).
Przypomnijmy, że w 2023 r. MPK wzbogaciło się o 4 nowe „elektryki” (zakupione z dofinansowaniem ze środków unijnych), a w całej autobusowej flocie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie jeździ już blisko pół setki pojazdów z napędem innym niż spalinowy (elektrycznym, hybrydowym i z napędem na sprężony gaz ziemny CNG).
Fot. Autobusy elektryczne obecnie użytkowane przez MPK pozyskane w ubiegłym roku. (fot. UM).
za UMCz