Każdy, kto 26 lipca pojawi się na placu Biegańskiego, będzie mógł bezpłatnie zmierzyć ciśnienie krwi i zasięgnąć porad dotyczących profilaktyki schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Wszystko to w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na życie”.
Po udanej serii bezpłatnych pomiarów w centrach handlowych, tym razem organizatorzy ogólnopolskiej akcji „Ciśnienie na życie” wyruszyli w Polskę. W specjalnie przystosowanym samochodzie ciężarowym wykwalifikowana ekipa pielęgniarek przeprowadza badania, interpretuje wynik oraz udziela fachowych porad z zakresu profilaktyki schorzeń układu krążenia.
Częstochowa jest osiemnastym z czterdziestu miast, które biorą udział w kampanii.
Ciśnieniowy tir czekał będzie na wszystkich zainteresowanych w piątek 26 lipca na placu Biegańskiego w godzinach 10.00-18.00.
Szczegółowe informacje dotyczące trasy przejazdu tira będzie można odnaleźć na oficjalnej stronie internetowej kampanii – www.cisnienienazycie.pl.
Prawidłowa wartość ciśnienia tętniczego powinna mieścić się w przedziale pomiędzy 120/80 – 139/89 milimetrów słupa rtęci (mm Hg). Wszelkie odchylenia od tych wskaźników wymagają konsultacji z lekarzem.
– Mam nadzieję, że umożliwienie wykonania bezpłatnych badań profilaktycznych pozwoli zachęcić do pomiarów ciśnienia te osoby, które na co dzień nie sprawdzają stanu swojego układu krążenia, ponieważ najczęściej nie mają na to czasu – czasu dla siebie i swojego serca. A to właśnie regularne pomiary ciśnienia krwi są podstawą prawidłowej kontroli i leczenia nadciśnienia tętniczego, a także szansą uniknięcia ciężkich powikłań, jakimi są tętniaki aorty, udary czy zawał serca – zauważa prof. Marian Zembala, dyrektor Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu, opiekun merytoryczny kampanii „Ciśnienie na życie”.
Akcja ma na celu przekonanie Polaków do potrzeby dbania o swoje zdrowie, szczególnie w kontekście zdarzeń kardiologicznych. Z danych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego wynika, że choroby układu naczyniowo-sercowego odpowiadają za 48% zgonów w Polsce. Każdego dnia z powodu tych schorzeń umiera w naszym kraju prawie 500 osób. Sponsorem kampanii jest Polfa Warszawa Grupa Polpharma.
Warto pamiętać
Każdy wykonany pomiar ciśnienia krwi w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na życie” to złotówka przekazana przez sponsora na rzecz Kliniki Zdrowego Serca w Zabrzu!
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PBS w listopadzie 2012 roku „Nadciśnienie tętnicze – czy wiemy o nim wszystko?”, wiele osób po pięćdziesiątym roku życia nie zamierza diagnozować stanu swojego zdrowia. Znaczna część ankietowanych zaczęła regularnie mierzyć ciśnienie krwi dopiero po przykrym wypadku zdrowotnym (np. zawale serca). Co więcej, w społeczeństwie wciąż dominują złe nawyki żywieniowe oraz brak ruchu. Panuje też przekonanie, że konsultacja lekarska i badania profilaktyczne są domeną starzejącego się pokolenia.
Jednym z głównych zadań kampanii jest przeprowadzenie 200 000 pomiarów ciśnienia krwi. Badania będą wykonywane w centrach handlowych, letnich i zimowych kurortach, a także podczas ważnych konferencji biznesowych, masowych wydarzeń sportowych oraz pielgrzymek. Kampania „Ciśnienie na życie” zawita też na uniwersytety trzeciego wieku, by przekonać aktywnych seniorów do regularnych badań układu krążenia.
Działania kampanii „Ciśnienie na życie” będą prowadzone do końca 2013 roku. Akcję zwieńczy sporządzenie raportu „Serce Polaka”, w którym wykorzystane zostaną dane z tysięcy pomiarów ciśnienia tętniczego. Istotnym przedsięwzięciem będzie także wsparcie najbliższych obchodów Światowego Dnia Serca, które przypadają 29 września 2013 roku. Pamiętaj! Każdy wykonany pomiar ciśnienia to złotówka przekazana na rzecz Kliniki Zdrowego Serca w Zabrzu!
R