Brzeziny – zielony zakątek Częstochowy


Projekt „Brzeziny – zielony zakątek Częstochowy” powstał z inicjatywy dyrektora Szkoły Podstawowej nr 15 im. Polskich Noblistów w Częstochowie Tomasza Szczygłowskiego, był zgłoszony jako zadanie w częstochowskim Budżecie Obywatelskim na rok 2024.

 

 

Dzięki temu stworzono miejsce, w którym mieszkańcy i przybywający tutaj w poszukiwaniu piękna przyrody turyści mogą zapoznać się z położeniem, historią i przyrodą terenu, a uczniowie „piętnastki” w ramach prowadzonych zajęć będą zgłębiać geografię, chemię, przyrodę, biologię i historię regionu. – Główną ideą projektu jest rozbudzanie zainteresowań uczniów, rozwijanie świadomości przyrodniczej, zrozumienie relacji człowieka z przyrodą, poszerzanie wiedzy na temat świata roślin, zwierząt, powietrza i wody oraz problemów ochrony przyrody z wykorzystaniem nowych technologii. Zadanie zrealizowaliśmy we współpracy z Urzędem Miasta oraz społecznością Szkoły, a w jego tworzeniu brali udział uczniowie wraz z nauczycielami – informuje dyrektor Szczygłowski.

W ramach projektu wykonano: piętnaście tablic informacyjnych o historii i przyrodzie Brzezin oraz ich tradycjach górniczych; stację meteorologiczną, dzięki której uczniowie będą zgłębiać tajniki pomiarów i kontrolować zmiany w przyrodzie; cieplarnię, w której uczestnicy edukacji wczesnoszkolnej będą uprawiać warzywa wykorzystywane w  szkolnej kuchni; budki dla motyli, biedronek i pszczół, które zostały umiejscowione w otoczeniu licznych kwiatów; terraria i akwaria, w których zamieszkały zwierzęta: żółwie Speeder i Dyzia, patyczaki Koko i Mia, rybki welonki Maja i Wojan, a także ściany kwietne, dzięki którym poprawi się jakość powietrza w klasach i które umożliwią praktyczną naukę o roślinach i pozwolą dzieciom stać się bardziej odpowiedzialnymi; stronę internetową www.zielonebrzezinysp15.szkolnastrona.pl, na której uczniowie wraz z pedagogami tworzą „Encyklopedię Brzezin”. Ponadto wykonano: budki dla ptaków i wiewiórek, które zawisły na drzewach otaczających teren placówki oraz system kamer umożliwiający stałą obserwację ptaków online.

– Nauczanie „outdoorowe” i zastosowanie nowoczesnych technologii w edykacji, umożliwi naszym uczniom bardziej empiryczne poznawanie świata, historii swojego regionu i przyrody, także z wykorzystaniem „sztucznej inteligencji”. Jego założeniem jest trójwymiarowe badanie środowiska naturalnego, podróżowanie po świecie, poznawanie środowiska oraz doświadczanie zjawisk z zakresu chemii, przyrody i biologii. Uczniowie będą zgłębiać wiedzę, aby w pełni zaangażować się w kreatywne i ekscytujące nauczanie. Brzeziny to miejsce szczególne. Żyją tu uczynni i oddani swojej społeczności ludzie. Jest pełne historii, tworzonej przez mieszkańców. Tutaj po odzyskaniu niepodległości rozwijał się ruch piłsudczykowski, przykładem niech będą nasi lokalni bohaterowie idący za swym wodzem do walki o Wolną Polskę. Dziś kontynuujemy tę tradycję, poznając historię regionu przy współudziale Związku Piłsudczyków RP. Dziękuję wszystkim, którzy pomogli mi w realizacji przedsięwzięcia – mówi dyrektor Tomasz Szczygłowski.

RED

Źródło: SP 15

 

 

  • Kolumnę dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
  • Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja.
Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *