MIĘDZYNARODOWA WSPÓŁPRACA
Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Mykanowie wspólnie ze szwedzką szkołą – Overtornea Centralskola i turecką – Ozel Yamanlar Ilkogretim Okulu z Izmiru w ramach programu Socrates Comenius realizuje projekt „Bohater – wczoraj, dziś i jutro”. – Ta współpraca inspiruje. Uczymy się tolerancji, poznajemy inne kultury, integrujemy i zawiązujemy przyjaźnie – podkreśla dyrektor szkoły Anna Radecka.
Powodów do zadowolenia dyrekcja ma sporo. Projekt, który trwa już trzy lata przynosi wymierne korzyści. – Dzieci chętniej uczą się języków obcych. Stają się otwarte i odważne. Rozwijają się, gdyż praca polega na łączeniu różnej wiedzy: polonistycznej, historycznej, informatycznej, plastycznej – wyjaśniają koordynatorki projektu Joanna Kozieł i Anna Synoradzka.
Efektem wieloletniego przedsięwzięcia ma być opracowanie multimedialne na temat narodowych bohaterów. Uczniowie polscy na bohatera przeszłości wybrali Tadeusza Kościuszko, Józefa Piłsudskiego i Marię Skłodowską-Curie. Godnymi tego tytułu w czasach współczesnych są według gimnazjalistów Jan Paweł II, Lech Wałęsa i Wisława Szymborska. Bohaterem przyszłości – w opinii wszystkich partnerów projektu – jest człowiek pracujący na rzecz innych. Na piedestał postawiono lekarza, naukowca, nauczyciela i strażaka.
Zasadniczym aspektem programu jest wymiana międzyszkolna. Staje się ona pretekstem do zdobywania nowych doświadczeń i promocji krajów. – Nasi uczniowie są ambasadorami Polski – z dumą mówi dyrektor Radecka. – Mam przyjemność uczestniczyć po raz pierwszy w wymianie. To pozwala mi sprawdzić moje umiejętności językowe. Bardzo dobrze porozumiewa się nam ze Szwedami, którzy świetnie posługują się angielskim, a także kilkoma innymi językami. To doświadczenie skłoniło mnie do podjęcia nauki następnego języka – mówi nam Dominika Rakowska.
Od 6 do 12 maja w Gimnazjum w Mykanowie gościli uczniowie i nauczyciele ze Szwecji i Turcji. Przybysze podkreślali urok polskich miast, zwracając uwagę na piękne domy i bogatą roślinnością. Nade wszystko zauroczyła ich polska serdeczność. – Zachwyca tutejsza gościnność i otwartość – mówi koordynatorka projektu ze Szwecji Ingela Henriksson. – Nasi uczniowie chcieliby pozostać tu na dłużej, podoba się im koleżeńskość i życzliwość polskich kolegów, tak bardzo podobna do tureckiej – dodaje Ihan Cabuk, koordynator projektu z Turcji.
Pozytywne efekty współpracy doceniają również zagraniczni partnerzy Gimnazjum. – Kontakty umożliwiły nam wzajemne poznanie. Zyskaliśmy wielu nowych przyjaciół – konkluduje dyrektor szwedzkiej szkoły Bo Barsk.
UG