Rynek farmaceutyczny w Polsce


Według danych IMS Health, całkowity rynek farmaceutyczny w Polsce w pierwszych dziewięciu miesiącach 2005 roku (mierzony w cen producenta netto) wzrósł o 8,4 proc. w porównaniu do okresu analogicznego ubiegłego roku. Wrzesień nie przyniósł więc istotnych zmian w dynamice rynku. Zapowiedzi zmian na listach refundacyjnych nie spowodowały wzmożonych zakupów leków, które zmieniły swój status refundacyjny.

Od września umiarkowanie wzrosła sprzedaż leków stosowanych w ostrych infekcjach, a szczepionek przeciw grypie aż o 60 proc. w porównaniu do września 2004 roku. W ciągu dziesięciu miesięcy 2005 roku pacjenci, wspomagani przez refundację z NFZ, zakupili w aptekach leki za 12,8 mld PLN (ceny detaliczne), czyli o 8 proc. więcej niż w 2004 roku; szpitale za sumę 1,4 mld PLN (w cenach zakupu), co stanowi 11,8-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2004 roku.
Jednocyfrowa, chociaż względnie wysoka dynamika całego rynku farmaceutycznego utrzymuje się na tym poziomie głównie dzięki szybko rosnącemu segmentowi leków stosowanych w terapii szpitalnej. Szpitale, jak również pacjenci w aptekach, kupują coraz więcej leków onkologicznych – sprzedaż produktów stosowanych w leczeniu nowotworów oraz terapii immunomodulacyjnej wzrosła wartościowo o 18,4 proc. w porównaniu do okresu styczeń-wrzesień 2004 roku.
Rynek leków i produktów z zakresu tzw. samoleczenia (często zwany OTC) w aptekach otwartych wzrósł w pierwszych dziewięciu miesiącach 2005 roku (w porównaniu do tego samego okresu 2004 roku) o 7,8 proc. i osiągnął wartość 2,5 mld PLN (w cenach producenta).

R

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *