Od 23 maja do 20 czerwca 2025 roku można w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie oglądać wystawę modeli samolotów i szybowców ze zbiorów prywatnych oraz modelarni Aeroklubu Częstochowskiego. Zaprezentowano ponad 50 eksponatów różnej wielkości.

Wystawa zorganizowana przez Klub Seniora Aeroklubu wpisuje się w obchody 80-lecia powstania Aeroklubu Częstochowskiego, przypadające w listopadzie bieżącego roku. O przedsięwzięciu „Gazecie Częstochowskiej” mówili prezes Klubu Seniora Roman Antonowicz i wiceprezes Aeroklubu Częstochowskiego Piotr Zatoń. Spotkanie, jak zawsze, ze swadą prowadził dyrektor Muzeum Krzysztof Witkowski.
Roman Antonowicz od 10 lat przewodniczy Klubowi Seniora AC, od 18. roku życia związany jest z lotnictwem, ma uprawienia do pilotowania szybowców. – Na wystawie prezentujemy modele latające sterowane na radio oraz wykonane z plastiku, wykonane przez członków naszego Klubu Seniora oraz członków Aeroklubu. W naszym klubie, który funkcjonuje od 1982 roku, aktualnie zrzeszonych jest 46 osób, pasjonatów lotnictwa – mówi Roman Antonowicz. Jak wyjaśnia, zbudowanie większego samolotu trwa blisko rok, ale potem trzeba jeszcze opanować sztukę ich pilotowania. – Niektóre z prezentowanych modeli brały udział w zawodach, nawet z sukcesami, obecnie służą popularyzowaniu polskiego lotnictwa. Składanie samolotów to także moja pasja i oczywiście pierwsze kroki wykonywałem sklejając razem z tatą modele z papieru – opowiada pan Roman.
Początek życia lotniczego w Częstochowie datuje się na rok 1928, Przed II wojną światową nie udało się jednak powołać Aeroklubu Częstochowskiego; przeszkodą były wyśrubowane wymogi formalne. – Trzeba było posiadać trzy samoloty własne, dziesięciu pilotów z licencjami. Ale, gdy po II wojnie światowej zebrała się grupa entuzjastów to pod wodzą ówczesnego prezydenta miasta Częstochowy Tadeusza Jana Wolańskiego powstał pierwszy zarząd aeroklubu, potem pałeczkę przejął kolejny prezydent Jan Teodor Szczodrowski. Otrzymaliśmy około 100 tys. zł na budowę hangaru i szkoły szybowcowej na Górze Ossona. Pierwszym kierownikiem Aeroklubu Częstochowskiego był Tadeusz Więckowski, a szkołę prowadził Henryk Siega. Oba środowiska zostały połączone, gdy w 1949 roku decyzją władz państwowych szkołę rozwiązano. W 1957 roku nastąpiła reaktywacja działalności Aeroklubu; z inicjatywy grupy młodych lotników pod przywództwem Sławomira Rozanowa, uzyskano zgodę wojska na wspólne użytkowanie lotniska Rudniki. Największe sukcesy przyszły w latach 80. i 90. XX wieku za sprawą lotników – Janusza Darochy, Włodzimierza Skalika, Andrzeja Osowskiego, którzy weszli do czołówki polskiej, europejskiej i światowej w lataniu precyzyjnym – przypomina w skrócie historię Aeroklubu Roman Antonowicz.