Projekt „Brzeziny – zielony zakątek Częstochowy” powstał z inicjatywy dyrektora Szkoły Podstawowej nr 15 im. Polskich Noblistów w Częstochowie – Brzezinach, Tomasza Szczygłowskiego i został zgłoszony jako zadanie w częstochowskim Budżecie Obywatelskim na rok 2024.
Dzięki temu zostało stworzone miejsce, w którym mieszkańcy i przybywający tutaj w poszukiwaniu piękna przyrody turyści, będą mogli zapoznać się z położeniem, historią i przyrodą tego miejsca, a uczniowie „piętnastki” w ramach prowadzonych zajęć, będą zgłębiać wiedzę z zakresu geografii, chemii, przyrody, biologii i historii regionu. – Główną ideą projektu jest rozbudzanie zainteresowań uczniów, rozwijanie świadomości przyrodniczej, zrozumienie relacji człowieka z przyrodą, pogłębianie wiedzy na temat świata roślin, zwierząt, powietrza i wody oraz problemów ochrony przyrody z wykorzystaniem nowych technologii, pracy w najbliższym otoczeniu uczniów terenie. Zadanie zrealizowaliśmy we współpracy z Urzędem Miasta Częstochowy oraz społeczności Szkoły Podstawowej nr 15, a w jego tworzeniu brali udział uczniowie wraz z nauczycielami – informuje dyr. Szczygłowski.
W ramach projektu wykonano: 15 tablic informacyjnych informujących o historii i przyrodzie Brzezin oraz ich tradycjach górniczych, stację meteorologiczną, dzięki której uczniowie będą zgłębiać tajniki pomiarów meteorologicznych i kontrolować zmiany w przyrodzie; cieplarnię, w której uczniowie edukacji wczesnoszkolnej będą uprawiać warzywa wykorzystywane w szkolnej kuchni; budki dla motyli, biedronek i pszczół, które zostały umiejscowione w otoczeniu licznych kwiatów; terraria i akwaria, w których zamieszkały zwierzęta: żółwie – Speeder i Dyzia, patyczaki – Koko i Mia oraz rybki welonki – Maja i Wojan oraz ściany kwietne, dzięki którym poprawi się jakość powietrza w klasach i które umożliwią praktyczną naukę o roślinach i pozwolą uczniom stać się bardziej odpowiedzialnymi; stronę internetową www.zielonebrzezinysp15.szkolnastrona.pl, na której uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami tworzą „Encyklopedię Brzezin”, rozbudowując ją, poszerzają swoją wiedzę przyrodniczo-historyczną. Ponadto wykonano: budki dla ptaków i wiewiórek, które zawisły na drzewach otaczających teren szkoły oraz system kamer, który umożliwia stałą obserwację ptaków online, na szkolnych korytarzach.
– Nauczanie «outdoorowe» i zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu, umożliwi naszym uczniom bardziej empiryczne poznawanie świata. Uczniowie podczas realizowanego projektu zaciekawieni historią swojego regionu, światem przyrody będą mieli okazję poznać swoje miejsce zamieszkania, doświadczając piękna naturalnego środowiska oraz otaczających je gatunków roślin i zwierząt.
Program edukacyjny, który oferujemy naszym uczniom, jest propozycją sposobu realizacji edukacji poprzez poznawanie świata z wykorzystaniem nowych technologii, w tym „sztucznej inteligencji” oraz poprzez doświadczenie. Jego założeniem jest trójwymiarowe badanie środowiska naturalnego, podróżowanie po świecie, poznawanie przyrody oraz doświadczanie zjawisk z zakresu chemii, przyrody i biologii. Uczniowie będą zgłębiać tajniki przyrody i ekologii tak, aby w pełni zaangażować się w kreatywne i ekscytujące nauczanie.
Brzeziny, to miejsce szczególne. To tutaj żyją uczynni i oddani swojej społeczności ludzie. Jest to, miejsce pełne historii, tworzonej przez mieszkańców. Tutaj po odzyskaniu niepodległości rozwijał się ruch piłsudczykowski, przykładem niech będą nasi lokalni bohaterowie, idący za swym wodzem do walki o Wolną Polskę. Dziś kontynuujemy tę tradycję, poznając historię regionu przy współudziale Związku Piłsudczyków RP. Dziękuję wszystkim, którzy pomogli mi w realizacji przedsięwzięcia. Ta współpraca pokazała dobitnie, że Brzeziny to piękne miejsce do życia – napisał dyr. Tomasz Szczygłowski.
fot. SP 15