7 lutego 1928 r. Prezydent RP Ignacy Mościcki i Prezes Rady Ministrów Józef Piłsudski podpisali Ustawę o rozpoczęciu budowy “pierwszorzędnej normalnotorowej kolei użytku publicznego od stacji kolejowej Herby przez Zduńską Wolę do stacji kolejowej Inowrocław, ogólnej długości około 255 km”. Wcześniej, bo 23 czerwca 1925 r. Prezydent RP Stanisław Wojciechowski i Prezes Rady Ministrów Wojciech Grabski podpisali Ustawę o budowie takiej samej kolei lecz na trasie: Kalety – Herby – Wieluń – Podzamcze (k. Wieruszowa), która już rok póżniej została oddana do użytku. W ten sposób węgiel z kopalni polskiego Śląska mógł być wywożony do portu w Gdyni (przez Wielkopolskę) z pominięciem tranzytu przez terytorium niemieckie. Jednak dopiero budowa kolei z Herbów do Inowrocławia usprawniła transport węgla do Gdyni, bowiem pociągi jechały od razu na północ kraju.
7 lutego 1928 r. Prezydent RP Ignacy Mościcki i Prezes Rady Ministrów Józef Piłsudski podpisali Ustawę o rozpoczęciu budowy “pierwszorzędnej normalnotorowej kolei użytku publicznego od stacji kolejowej Herby przez Zduńską Wolę do stacji kolejowej Inowrocław, ogólnej długości około 255 km”. Wcześniej, bo 23 czerwca 1925 r. Prezydent RP Stanisław Wojciechowski i Prezes Rady Ministrów Wojciech Grabski podpisali Ustawę o budowie takiej samej kolei lecz na trasie: Kalety – Herby – Wieluń – Podzamcze (k. Wieruszowa), która już rok póżniej została oddana do użytku. W ten sposób węgiel z kopalni polskiego Śląska mógł być wywożony do portu w Gdyni (przez Wielkopolskę) z pominięciem tranzytu przez terytorium niemieckie. Jednak dopiero budowa kolei z Herbów do Inowrocławia usprawniła transport węgla do Gdyni, bowiem pociągi jechały od razu na północ kraju.
Nastąpiło to w marcu 1933 r., gdy pierwszy pociąg mógł już pokonać całą trasę (od Kalet przez Herby, Zduńską Wolę, Inowrocław do Gdyni), korzystając na razie z linii jednotorowej. Drugi tor był budowany do chwili wybuchu II wojny światowej i dokończony przez Niemców w czasie okupacji – dla których była to linia strategiczna. Nazywana teraz Magistralą Węglową powstała pod kierownictwem inż. Józef Nowkuńskiego. Jego dokładny życiorys, kilka rzeczy osobistych oraz pamiątki przekazane przez rodzinę, można odszukać w Sali Tradycji Magistrali Węglowej istniejącej w budynku dworca PKP Herby Nowe. Jej twórcą i kustoszem jest pan Henryk Dąbrowski, który przez wiele lat pracy na tej stacji zgromadził unikalne eksponaty i dokumenty związane z 70-letnią historią istnienia tej kolei.
W miniony poniedziałek odbyła się na stacji Herby Nowe podniosła uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej poświęconej inż. J. Nowkuńskiemu (z udziałem jego wnuka, również inżyniera i imiennika swego dziadka) oraz wszystkim budowniczym i pracownikom tej kolei. Jednak główną atrakcją uroczystości był przyjazd do Herbów pociągu retro ciągnionego przez zabytkowy parowóz polskiej konstrukcji. Wybudowany w 1936 roku posiada oficjalny symbol Pm-36-2, lecz także ma swoje imię, które można było odczytać na jego burtach: na prawej “Piękna Helena” i na lewej “Beatiful Helena”. Rozwijający szybkość do 160 km/godz przywiózł ze sobą sześć równie jak on zabytkowych wagonów pasażerskich – pełnych gości i oficjeli. Wśród wspaniałych kłębów dymu i pary oraz przeraźliwego gwizdu ruszył dalej, by przejechać w obie strony trasę między Tarnowskimi Górami a Karsznicą, prezentując się po drodze na wszystkich stacjach.
ANDRZEJ SIWIŃSKI