- Gazeta Częstochowska - https://gazetacz.com.pl -

Tragiczny wypadek w kopalni

Obaj poszkodowani pracowali w pięcioosobowej brygadzie, która zatrudniona była przy wybieraniu urobku z miejsca prowadzonej przebudowy (powiększania gabarytów wyrobiska) pod potrzeby kolejki podwieszanej w pokładzie 510 na poziomie 665 m. Trzej pracownicy z tej brygady nie odnieśli obrażeń, znajdowali się poza zasięgiem zaistniałego odprężenia, który wystąpił w odległości ok. 80 m na północ od przodka wykonywanej przebudowy pochylni I zachodniej.

Przyczyny i okoliczności tego zdarzenia ustala OUG w Katowicach we współpracy z WUG. W trakcie przeprowadzonej wczoraj wizji na miejscu wypadku stwierdzono skutki odprężenia na odcinku ok. 5 metrowym w postaci: zaniżenia wysokości przebudowywanego wyrobiska, zerwania i zniszczenia trasy kolejki podwieszanej, przewrócenia stojaków drewnianych z podciągów wzmacniających obudowę. Ponadto na odcinku ok. 4 m. w miejscu przebudowanym nastąpił zsuw obudowy do 0,25 m.

Dyrektor OUG w Katowicach wydał decyzję wstrzymującą z dniem 21 lipca br. ruch zakładu w części dotyczącej wykonywanej przebudowy pochylni I zachodniej do czasu usunięcia skutków odprężenia oraz przeanalizowania i zweryfikowania ustaleń projektu technicznego przebudowy tego wyrobiska w oparciu o ustalenia zaopiniowane przez kopalniany Zespół do spraw Tąpań i zatwierdzone przez kierownika Ruchu Zakładu Górniczego. Tą samą decyzją wstrzymał również eksploatację transportu materiałów, maszyn i urządzeń przy użyciu kolejki szynowej oraz eksploatację przenośnika zgrzebłowego, zabudowanego w tej pochylni – do czasu zapewnienia prawidłowych rozwiązań.

Ponadto prezes WUG skieruje plan eksploatacji pokładu 510 w rejonie, w którym wystąpił wstrząs, do ponownej opinii eksperckiej Komisji ds. Zagrożeń Naturalnych w Podziemnych Zakładach Górniczych, która działa przy WUG. Postanowienie prezesa WUG nie ma charakteru wstrzymującego eksploatacje w pozostałych wyrobiskach tego pokładu, które nie zostały objęte skutkami odprężenia. Chodzi o sprawdzenie prawidłowości planowanych rozwiązań technicznych, mające na celu zachowanie bezpieczeństwa pracy przy dalszym prowadzeniu robót eksploatacyjnych.

r

Podziel się: