Spotkania mają na celu promowanie firm, nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych przez ich przedstawicieli oraz wspieranie działań na rzecz rozwoju gospodarczego. – Nasza rola, jako organizatora, to nie tylko stworzenie okazji do spotkań i rozmów w ramach tzw. szybkich spotkań biznesowych opartych na formule Business Speed Dating. Przede wszystkim zależy nam na wspieraniu i rozwoju przedsiębiorczości w regionie, chcemy stworzyć platformę, której podstawowym celem jest pozyskanie jak największej liczby potencjalnie przydatnych kontaktów biznesowych, do których można się zwrócić z konkretną potrzebą lub ofertą. Szybkie spotkania biznesowe to pierwszy krok na drodze do długotrwałej i owocnej współpracy – podkreśla członek Zarządu RIPH w Częstochowie Jerzy Nowakowski.
W spotkaniu uczestniczyło ponad 40. przedstawicieli firm, w tym także “Gazeta Częstochowska”, a o celach przedsięwzięcia rozmawiamy z prezydentem Izby dr. hab. Edmundem Golisem, prof. UJD.
Speed Business to dość nowatorska metoda komunikowania się przedsiębiorców. Jaką ma ona tradycję, czy to Państwa autorski pomysł, czy zaczerpnięty został z wzorców?
– To nasza inicjatywa, choć być może spotkania w podobnej formule gdzie się odbywają. Nazwaliśmy je Speed Business, czyli szybka wymiana ofert, informacji o sobie. Ale dzięki tym spotkaniem przedsiębiorcy, po pierwsze: nawiązują wzajemne relacje i pokazują czym się zajmują, a po drugie: aby sieciowali swoje relacje, bo – jak się okazuje – branże, które nie są sobie pokrewne, również mogą mieć swoje interesy. I taka idea przyświeca spotkaniom Speed Bunesiss. Cieszy się to dużą popularnością, o czym świadczy fakt, że jest to już dziesiąta edycja tego przedsięwzięcia.
W istocie frekwencja duża, zatem takie spotkania są potrzebne…
– Szukamy różnych form wparcia przedsiębiorców, ta cieszy się ich akceptacją. Wartością dodaną jest to, że zarówno w Regionalnej Izbie Przemysłowo-Handlowej jak i w tych spotkaniach działają i uczestniczą przedstawiciele uczelni wyższych – Uniwersytetu Jana Długosza i Politechniki Częstochowskiej, tak więc jest to także przełożenie nauki na biznes. Uczelnie oferują nowe technologie i usługi badawczo-rozwojowe, które mogą realizować, w tym, dotyczące coraz szerzej wchodzącej na rynek sztucznej inteligencji. Naukowcy mogą skutecznie pomagać przedsiębiorcom we wdrażaniu tych mechanizmów w firmach.
Sztuczna inteligencja wydaje się być już niezastąpiona…
– O tym mówi się szeroko już od dawna i pomimo jakichś oporów konserwatywnych przedsiębiorców jest to nieuniknione, tak jak nieuniknione okazały się: Internet, telefony komórkowe czy nawigacja gps. Sztuczna inteligencja to rewolucja, ale będzie ona wspomagać naszą działalność i, co więcej, w najbliższym czasie nie będzie możliwe dobre prowadzenie działalności bez wykorzystania sztucznej inteligencji.
Państwo wychodzicie naprzeciw potrzebom przedsiębiorców, stąd wykład o tematyce gospodarczej, który poprzedził Speed Busieness.
– Tak, wiceprezes Krajowego Instytutu Prawa Gospodarczego, Pan Paweł Juskowiak, prowadził wykład o finansowym prowadzeniu firm. Mowa była o windykacjach, nierzetelnych dłużnikach, o tym, w jaki sposób sprawdzić firmę przed podpisaniem umowy i przed wejściem z firmą w biznes. To bardzo ważne aspekty działania. Bardzo niepokojącym jest fakt, że bardzo duża liczba firm ogłasza upadłość i, jeszcze bardziej niepokojącym jest to, że liczba rośnie w szybkim tempie wraz z miesiącami. Najczęstszą tego przyczyną jest to, że klienci nie płacą swoich zobowiązań, co powoduje, że długi firm rosną, stąd obecnie windykacja jest bardzo ważną sprawą.
Dziękuję za rozmowę
URSZULA GIŻYŃSKA