- Gazeta Częstochowska - https://gazetacz.com.pl -

Przesiadkowe węzły przy dworcach. Miało być inaczej…

Inwestycja węzłów przesiadkowych to temat rozpoczęty w Częstochowie w 2014 roku. Wówczas Miejski Zarząd Dróg i Transportu ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji budowy węzłów przesiadkowych przy trzech częstochowskich dworcach: Częstochowa Główna, Stradom i Raków. Częstochowa na ten cel dostała 27,5 mln złotych dofinansowania z Unii Europejskiej, z Regionalnych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020. Całość inwestycji to koszt blisko 69 mln złotych.

Władze roztaczały spektakularne opisy i wizje węzłów przesiadkowych. Redakcje otrzymywały modernistyczne wizualizacje, co niektóre nawet zapierały dech w piersiach. Rzeczywistość przyniosła pewne rozczarowanie.

Każda z koncepcji przewidywała budowę peronów i placów manewrowych dla autobusów, miejsc postojowych dla taksówek, osób niepełnosprawnych i szybkiej obsługi, 126 miejsc parkingowych typu „park and ride”. Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego miałby 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych. Od strony ul. Orzechowskiego powinny być 4 zadaszone perony dla komunikacji publicznej, 20 miejsc dla samochodów osobowych, 5 miejsc dla taksówek, 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 30 rowerów.

Na Stradomiu miał być jeden zadaszony peron dla autobusów, parking zadaszony dla 15 rowerów. Na Rakowie – jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Przy każdym węźle powstanie ok. 7 km ścieżek rowerowych, które zostaną skomunikowane z już istniejącą infrastrukturą dla cyklistów.

Prace budowlane dotyczące węzłów przesiadkowych w praktyce rozpoczęły się dopiero w listopadzie 2018 roku, a mają zakończyć się do końca czerwca 2020 roku. Wykonanie całości umowy planowane jest do końca sierpnia 2020 roku. Inwestycję realizuje Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego.

 

Zdjęcia dotyczące węzła przesiadkowego na Stradomiu

  1. Pierwszy projekt
  2. Drugi projekt
  3. Stan na dzisiaj

Do pana rzecznika MZDiT Macieja Hasika  wysłaliśmy zapytania. Poprosiliśmy o szczegółowy wykaz finansowo-techniczny realizacji projektu budowy centrów przesiadkowych w Częstochowie. Jakie kwoty były zaplanowane i jaki jest ostateczny koszt tych inwestycji? Czy nastąpiły zmiany w pierwotnych projektach? Kiedy oficjalne otwarcie?

 

Dla pana rzecznika, pytanie okazało się: „sformułowane niejednoznaczne”.

Poniżej odpowiedź:

,,… postaram się odpowiedzieć możliwie syntetycznie. Inwestycja realizowana jest zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia uwzględnioną w przetargu, która dostępna jest w archiwum przetargów na stronie www.mzd.czest.pl – zakres jest bardzo obszerny, nie wiem co Panią konkretnie interesuje, tam znajdzie Pani wszelkie zestawienia techniczne w przedmiotowym temacie. (Faktycznie zakres w przesłanym linku jest bardzo obszerny i raczej nie dotyczy poruszanego tematu, tylko jest reklamą miasta. Sprytny wybieg. – przyp. red.). Koszt łączny budowy trzech węzłów przesiadkowych z pełną infrastrukturą podziemną, naziemną, drogową, oświetleniową oraz siecią dróg rowerowych łączących wszystkie trzy dworce kolejowe (Główny, Stradom i Raków) to suma ok. 69 mln zł z ok. 27 mln dofinansowaniem ze środków UE. Projekt został wykonany po rozpatrzeniu różnych aspektów ujętych w proponowanych wcześniej koncepcjach. Należało uwzględnić np. jak w przypadku odnowionego budynku Dworca Stradom możliwość zasłonięcia bryły poprzez proponowane zadaszenia (takie postulaty zgłaszało zarówno PKP, jak i służby estetyka miejskiego). W tym przypadku docelowy projekt różnił się wiec od koncepcji w tym zakresie, ale pozostałe zagadnienia, jak i koncepcyjne propozycje zaaranżowania otoczenia pozostałych dworców nie różniły się wiele od tych ujętych ostatecznie w realizowanym projekcie. Finał budowy łącznie w trzech lokalizacjach oraz w ich obrębie, jak i na odcinkach łączących (tj. drogi rowerowe) przewidywany jest na lato tego roku. Z uwagi na opóźnienia w przekazaniu działek przez PKP, może jednak na części terenu dojść do przesunięcia terminu określonych prac, jednak w większości węzły powinny już służyć pasażerom po wakacjach.

 

Podziel się: