- Gazeta Częstochowska - https://gazetacz.com.pl -

PREMIERA W TEATRZE / „Makbet”

 

„Makbet” to trzynasta realizacja reżysera André Hübnera-Ochodlo w Teatrze Dramatycznym im. Adama Mickiewicza. – Tym przedstawieniem zamykamy pewien krąg doświadczeń i współpracy – stwierdził podczas konferencji prasowej André Hübner-Ochodlo.

W ciągu ponad czternastu lat André Hübner-Ochodlo na scenę częstochowskiego wprowadził dwanaście przedstawień dramatycznych (łącznie z obecnym „Makbetem”) i jeden spektakl muzyczny oparty na tekstach Agnieszki Osieckiej. – Współpraca naszego, częstochowskiego teatru z sopockim Teatrem Atelier, gdzie André Hübner-Ochodlo jest dyrektorem, to łącznie ponad 140 przedstawień. W tym czasie nie tylko zawiązały się trwałe przyjaźnie, ale nasz teatr zyskał wierną publiczność na Wybrzeżu Gdańskim i olbrzymie doświadczenie teatralno-aktorskie, gdyż André stawiał naszych aktorów przed różnorodnymi wyzwaniami – stwierdza dyrektor Teatru im. Adama Mickiewicza Robert Dorosławski.

Po ośmiu latach od wystawienia „Hamleta” w częstochowskim Teatrze, André Hübner-Ochodlo  ponownie sięga po dzieło Szekspira. Przedstawienie „Makbet”, do tekstu w tłumaczeniu Jerzego S. Sity, jest także autorską adaptacją reżysera. André Hübner-Ochodlo  podkreśla, iż bardziej skupił się na relacjach emocjonalnych bohaterów niż społecznej kanwie. – Jest w tym tekście wszystko: żądza władzy, odrzucenie, są nieposkromione ambicje, jest człowiek, który nie cofnie się przed niczym. Natomiast nie chciałbym na siłę uwspółcześniać opowieści Szekspira. Czytam „Makbeta” przede wszystkim poprzez pryzmat dwóch głównych bohaterów: Makbeta i Lady Makbet. Dla mnie jest to kameralny dramat o małżeństwie. O ludziach, którzy stracili dziecko i ich psychika tego nie udźwignęła, wybrali skrajne strategie postępowania. Każdy z nich konfrontuje się z sytuacją na miarę własnych możliwości. (…)  Jan Kott, wybitny szekspirolog pisał przed laty, że nie ma „Makbeta” bez krwi, scena musi być w niej skąpana. Ja myślę o mojej inscenizacji inaczej, bardziej umownie. Mnie interesuje to, co dzieje się w duszach bohaterów. Ciekawi mnie ich biografia. Ile jest człowieka w człowieku? Ile w nim dobra, ile zła? Do czego człowiek jest zdolny? I – przede wszystkim – kiedy z bohatera przeobraża się w kata – mówi André Hübner-Ochodlo. – Dla mnie „Makbet” jest opowieścią o losie, który determinuje człowieka i jego działanie. Myślę, że każdy inscenizator może popatrzeć na to dzieło w inny sposób. Szekspir był wizjonerem, niemal w każdej linijce zawarł jakąś zagadkę czy metaforę. Mówi się, że z Szekspirem mamy problem, odkąd Szekspir istnieje: jest przecież tyle ścieżek interpretacyjnych i tyle możliwości – dodaje reżyser.

Obsada spektaklu: Makbet – Adam Machalica, Lady Makbet – Anna Paliga (gościnnie), Duncan – Michał  Kula, Banko – Adam Hutyra, Macduff – Mariusz Urbaniec (gościnnie), Lennox – Teresa Dzielska, Ross – Sylwia Oksiuta-Warmus, M – Czesława Monczka, Marta Honzatko  – linie wokalne piosenek

Spektaklu będzie ubogacony muzyką i śpiewem. Piosenki do słów Stephena Crane’a (tłum. Katarzyna Koćma) z muzyką Adama Żuchowskiego nagrane zostały przez Martę Honzatko. Muzykę do spektaklu nagrał zespół w składzie: Krystyna Gedzik – wokalizy, Krzysztof Paul – gitara elektryczna, Artur Jurek  – fortepian, Rhodes Piano, Hammond Organ, Adam Żuchowski – kontrabas, Piotr Góra – perkusja, Paweł Osicki – realizacja nagrań zespołu i Krystyny Gedzik, mix i mastering, Kamil Klama (Trzaski studio).

 

 

Reżyseria, opracowanie tekstu, kostiumy – André Hübner-Ochodlo,  scenografia – André Hübner-Ochodlo i Stanisław Kulczyk, muzyka – Adam Żuchowski, asystent reżysera, inspicjent – Mariusz Korek, asystent kostiumologa i charakteryzacja – Ewa Michalak

.

 

Projekt plakatu: Agata Kulczyk

Premiera – 23 kwietnia 2022 r.

Premiera –   23 kwietnia (sobota), o godz. 19:00

Pozostałe spektakle:

22 i 24 kwietnia (piątek, niedziela), godz. 19.00

27 kwietnia (środa), godz. 18.00

20 i 21 maja (piątek, sobota)

 

Podziel się: