W spotkaniu uczestniczyły władze spółki MPK, w osobach prezesa Mariusza Sikory i jego zastępcy Rafała Oziębały, Miasta Częstochowy z prezydentem Częstochowy Krzysztofem Matyjaszczykiem oraz przedstawiciele firmy Solaris Poland, wyłonionej w postępowaniu przetargowym, z dyrektorem generalnym Romualdem Witkowskim i regionalnym dyrektorem ds. sprzedaży Waldemarem Wlazło na czele. Zamówienie opiewające na ponad 44 mln zł ma zostać zrealizowane na przełomie roku.
– Mamy zapewnienie ze strony producenta, że pierwsze pięć nowych elektryków przegubowych dotrze do naszego miasta do końca tego roku wraz z potrzebnym osprzętem, a pozostała piątka do końca lutego przyszłego roku – poinformował Krzysztof Matyjaszczyk.
– To najdłuższy z produkowanych przez nas autobusów wyposażony w najnowszą dostępną technologię. Poza bogatym wyposażeniem autobusy będą posiadały nowoczesną baterię o największej możliwej pojemności, która pozwoli na osiągnięcie zasięgu 250-300 km. Ładowanie odbywać się będzie w systemie plug-in – zapowiedział Romuald Witkowski, dyrektor generalny Solaris Poland.
Drugi z przedstawicieli Solarisa, Waldemar Wlazło zwrócił jeszcze uwagę na unikatowy system bezpieczeństwa, w który wyposażone będą nowe przegubowce elektryczne dla Częstochowy.
– Jeśli kierowca podczas prowadzenia pojazdu nie zareaguje na zbliżającą się przeszkodę, to specjalny system zacznie wyhamowywać pojazd za niego i ostatecznie zatrzyma auto przed przeszkodą – tłumaczył Wlazło.
Co ważne dla operatora, jak również mieszkańców, autobusy będą wyposażone w największą, możliwą, pojemność baterii. Przełoży się to z pewnością na ich zasięg, a także elastyczność, jaką operator czy przewoźnik będzie miał. Chodzi o odpowiednie rozdysponowania autobusów po liniach oraz zapewnienie przewozu pasażerów według potrzeb. Nominalna pojemność baterii wynosi 700 kWh. Jesteśmy zatem w każdych warunkach zapewnić przebieg rzędu 250-300 km przy jednym ładowaniu – mówił w trakcie konferencji dyrektor Romuald Witkowski.
Zamówione 18 metrowe Solarisy, które jednorazowo mogą przewieźć łącznie 118 pasażerów, to flagowy produkt w ofercie firmy wyłonionego.
– Nowe Solarisy zastąpią najbardziej wysłużone aktualnie w naszej flocie przegubowce tj. Mercedesy Conecto, które służą mieszkańcom naszego miasta już blisko 20 lat. Także czeka nas nowa, technologiczna i ekologiczna jakość zarówno dla pasażerów, jak i kierowców – podkreślił Mariusz Sikora.
W taborze MPK aktualnie jeździ 19 w pełni elektrycznych autobusów. Wszystkie jednak to autobusy krótkie. Zamówienie 10 elektryków przegubowych pozwoli zaspokoić potrzeby pasażerów na najbardziej obłożonych liniach i znacznie poprawi jakość podróżowania. Nowe autobusy będą bowiem nie tylko zeroemisyjne, ale także bogato wyposażone oraz w pełni klimatyzowane i niskopodłogowe na całej długości auta. Z 44 mln zł, na które opiewa inwestycja, 35 mln zł stanowi wsparcie uzyskane przez służby miejskie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.