- Gazeta Częstochowska - https://gazetacz.com.pl -

Mieszkańcy Częstochowy chcą powrotu sprzedaży biletów w pojazdach MPK. Zdaniem rzecznika tej instytucji to archaizm

 

– Spowodowane jest to brakiem biletomatów w pojazdach miejskiej komunikacji, a nawet jak są, to nie posiadają usługi sprzedaży za gotówkę lecz tylko a kartę płatniczą lub aplikację w telefonie. Mimo postępu techniczno-informacyjnego nie wszyscy posiadają karty, nie wszyscy też posługują się aplikacjami i w konsekwencji muszą jechać „na gapę” – mówi nam pan Tomasz z Częstochowy.

Temat braku biletomatów już poruszaliśmy na naszych łamach w kwietniu br. Interpelację w tej sprawie pisała bowiem radna PiS Dorota Majer. Wówczas rzecznik prasowy MZD i MPK w Częstochowie Maciej Hasik informował nas, że MPK  nieustannie poprawia dostępność sprzedaży biletów MPK mimo obiektywnych problemów, jakie wiążą się z pandemią. Pan rzecznik napisał wówczas między innymi: „Na dziś trudno powiedzieć, czy po ograniczeniach pandemicznych wrócimy do możliwości zakupu biletów u kierowcy. Wiele miast odchodzi już od tego na rzecz biletomatów i innych rozwiązań. U nas także już blisko 70 pojazdów jest wyposażonych w takie maszyny na pokładzie. Kolejne zamówione pojazdy (np. autobusy elektryczne) także będą miały je na stanie. Ponadto pracujemy nad tym by zwiększyć liczbę stacjonarnych biletomatów – aktualnie są trzy: w Galerii Jurajskiej, M1 i na Dworcu PKP Głównym. Jednocześnie chcemy także ułatwiać sprzedaż bezgotówkową, dlatego ponad setka elektronicznych kasowników została zainstalowana w naszych autobusach i tramwajach (zamontowane już w trakcie pandemii), umożliwiają zakup metodą zbliżeniową (karta, zegarek, telefon itp.), nie potrzeba nic więcej zarówno do zakupu, jak i późniejszej kontroli poza kartą płatniczą bądź jej odpowiednikiem. Warto także podkreślić, że cały czas pełna oferta naszych biletów jest dostępna w pięciu punktach obsługi pasażera na terenie miasta (Zajezdnia MPK od al. Niepodległości, budynki dworca PKS, Daszyńskiego, Kościuszki, Jagiellończycy) – dodatkowy na pętli przy Fieldorfa – Nila zostanie uruchomiony po zakończeniu przebudowy linii tramwajowej. Warto też podkreślić, że chcemy rozwijać sieć punktów komercyjnych, które oferują sprzedaż lub dalszą dystrybucję do sklepów – aktualnie mamy 46 sklepów lub hurtowni w mieście i okolicznych gminach, które sprzedają bądź dystrybuują szerzej bilety MPK. Podejmowane są działania zmierzające do nawiązania współpracy z kolejnymi m.in. sieciami sklepów.”

Jak sam Pan rzecznik wówczas zauważył pandemia przyczyniła się do spadku frekwencji, obostrzenia miały wpływ na statystyki, straty z tytułu utraconej sprzedaży biletów to ok. 1 mln zł miesięcznie!). Czy jednak faktycznie poczyniono skuteczne kroki, aby dostępność zakupu biletów była lepsza? Raczej nadal nie. – Wracałem w poniedziałek wieczorem z miasta i musiałem podjechać autobusem. Nie miałem jednak biletu. Z jaką radością wchodziłem do autobusu nr 10, gdy zauważyłem że w pojeździe jest biletomat. Moja radość była krótka. Gdy podszedłem do urządzenia i chciałem kupić bilet okazało się, że nie przyjmuje on pieniędzy bo nie ma takiej opcji. I musiałem pojechać na koszt MPK i powiększyć dług miasta – opowiada nam pan Tomasz.

Doskonale rozumiemy, że pandemia, która znowu jest w natarciu, raczej wyklucza sprzedaż biletów w pojazdach, choć dlaczego nie, skoro sklepy funkcjonują i odbywa się w nich stały handel. Ale na powrót sprzedaży biletów przez kierowców i motorniczych chyba nie będzie można liczyć, bowiem Pan rzecznik określa tę usługę jako archaiczną.

–  Mając na uwadze, że – zgodnie z informacjami płynącymi od służb rządowych – pandemia nie jest w odwrocie, a przeciwnie, kolejna fala wchodzi w swoje szczytowe stadium, to powrót takiej sprzedaży, w obliczu utrzymującego się zagrożenia epidemicznego, byłby działaniem wątpliwym logicznie i nieodpowiedzialnym. Ponadto sprzedaż biletów przez kierujących jest u wiodących przewoźników miejskich w całym kraju archaizmem. Dlatego mało prawdopodobne jest by nawet po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego w naszych autobusach i tramwajach wróciła taka forma sprzedaży. Raczej będziemy stale poprawiać dostępność sprzedaży w innych formach, a kierowcy i motorniczowie będą mogli na stałe, w jeszcze lepszych niż dotąd warunkach, skupić się tylko na bezpiecznym i komfortowym prowadzeniu pojazdów na czas i ogólnym bezpieczeństwie podróżnych – poinformował nas dzisiaj rzecznik prasowy MZD i MPK w Częstochowie Maciej Hasik.

UG

grafika Portal Częstochowa To MY

 

Podziel się: