- Gazeta Częstochowska - https://gazetacz.com.pl -

LAS… słowo, które dla każdego z nas może mieć inne znaczenie

Jedną z największych zalet polskich lasów jest to, że dla każdego z nas są otwarte i dostępne, a z dowolnie wybranego miejsca w Polsce mamy do nich najwyżej godzinę drogi. W lesie, oprócz drewna, grzybów, jagód i innych korzyści, szukamy spokoju, wytchnienia i odpoczynku. Zmęczeni pędem życia, wycieńczeni codziennością czerpiemy z niego siłę i spokój, w szczególności w tym trudnym dla nas wszystkich czasie walki z wirusem. Kontakt z przyrodą, możliwość odprężenia się, odetchnięcia leśnym powietrzem to dla wielu ludzi gwarancja zachowania zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Wszystko, co może nam dać las, jest bardziej dostępne im lepiej go znamy.

Leśnicy z Nadleśnictwa Złoty Potok bardzo chętnie dzielą się zdobytą wiedzą oraz praktyką poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych – prelekcji czy pogadanek z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów itp. Działalność edukacyjna nadleśnictwa opiera się głównie na spotkaniach warsztatowych przygotowywanych dla różnych grup wiekowych – od przedszkolaków poczynając, a na osobach dorosłych kończąc. Nadleśnictwo Złoty Potok dysponuje izbą edukacji leśnej zlokalizowaną w siedzibie nadleśnictwa, która jest bogato wyposażona w tablice dydaktyczne, eksponaty zwierząt i ptaków. Dzięki temu poruszana tematyka, związana z gospodarką leśną, łowiectwem, ochroną przyrody, ekologią jest łatwiejsza do zrozumienia.

Zajęcia prowadzone w terenie najczęściej odbywają się na ścieżkach dydaktycznych (edukacyjnych). Spacer po lesie wzbogacony wiadomościami z pierwszej ręki jest ciekawą alternatywą dla lekcji w szkole. Zainteresowani mają możliwość skorzystania z trzech różnych ścieżek dydaktycznych zlokalizowanych w Leśnictwie Zielona Góra, Leśnictwie Poraj oraz Leśnictwie Dziadówki. Przy ścieżkach Zielona Góra i Dziadówki znajdują się wiaty, które pełnią funkcje terenowej wiaty edukacyjnej. Miejsca te wyposażone są w ławki, stoły oraz miejsce na ognisko. Organizowane różnego typu akcje np. „1000 drzew na minutę”, „#sadziMY”, „Dokarmiamy ptaki zimą” oraz konkursy np. „Wiosna w lesie”, rajdy piesze, rowerowe np. Ogólnopolski Rajd Rowerowy „Śladami Rosiczki po Parku Krajobrazowym Stawki”, mają na celu przybliżyć, zwiększyć wiedzę przyrodniczą, ale również leśną.

Jeżeli taka forma poznania lasów jest niewystarczająca, zachęcamy do nocowania w lesie w ramach nowo utworzonego przez Lasy Państwowe programu „Zanocuj w lesie”. Program ten stworzony został z myślą o osobach, które chcą nocować, biwakować, swobodnie przebywać w lesie bez obawy o naruszenie przepisów Ustawy o lasach. Program „Zanocuj w lesie” polega na tym, że wszystkie nadleśnictwa w Polsce wyznaczyły specjalne obszary o powierzchni ok. 1500 ha każdy, gdzie miłośnicy bezpośredniego kontaktu z przyrodą będą mogli na dziko, ale bezpiecznie rozbić namiot lub hamak.

My poszliśmy o krok dalej. Wspólnie z Nadleśnictwem Siewierz oraz Olkusz połączyliśmy siły i przygotowaliśmy projekt pod nazwą „Jurajska przygoda”. Pomyśleliśmy, że jako trzy jurajskie nadleśnictwa stworzymy na tyle duży obszar dla tego programu, by dawał większe możliwości turystom. Wyznaczyliśmy na terenie tych trzech nadleśnictw łącznie ponad 5 tys. ha obszaru dostępnego w ramach programu. Wyznaczając tereny do biwakowania, bushcraftu i survivalu zwróciliśmy uwagę na walory przyrodnicze i krajobrazowe. Zależało nam, aby turyści mieli szansę zobaczyć coś nietuzinkowego, aby mogli odkryć na nowo walory krajobrazowe, ale również historyczne związane m.in. ze Szlakiem Orlich Gniazd, w tym zamki Mirów, Bobolice, Bąkowiec, a zbaczając ze szlaku, zachwycali się Ogrodzieńcem czy siewierskim Zamkiem Biskupim. Na terenie Nadleśnictwa Złoty Potok wyznaczyliśmy w ramach programu „Zanocuj w lesie” grunty częściowo będące w Leśnictwie Poraj i Żarki. Określony obszar jest naniesiony na mapę w ogólnodostępnej aplikacji Bank Danych o Lasach w warstwie – mapa zagospodarowania turystycznego. Również na stronach nadleśnictwa można zapoznać się z mapą terenu wyznaczonego w ramach programu.

Zapraszamy do aktywnego wypoczynku w lasach, do wędrówek pieszych, rowerowych, ale również do turystyki przyrodniczej. Zachęcamy do poznania tajemnic lasu, przemiany pokoleń (trwającej cały czas), oddziaływania przyrody ożywionej oraz nieożywionej. Podsumowując, chciałabym podkreślić, aby korzystać z lasów z szacunkiem do przyrody, a także do siebie nawzajem, a zdobyta wiedza, w tym również na zajęciach prowadzonych przez złotopotockich leśników z edukacji leśnej, a nawet uzyskana w praktyce, przynosiła pożytek dla lasu i jego przyszłych pokoleń.