Przedszkola, szkoły zamknięte do Wielkanocy – co z zasiłkiem dla rodziców?


– Rodzice, którzy wykorzystali już cały dodatkowy zasiłek opiekuńczy z powodu zamknięcia placówki oświatowej, mogą złożyć wniosek o wypłatę świadczenia na kolejny okres. Zostanie on rozpatrzony po wejściu w życie znowelizowanych przepisów – informuje nas Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

 

W związku z decyzją o dalszym zamknięciu placówek oświatowych trwają prace nad zmianą ustawy w celu wydłużenia zasiłku opiekuńczego o kolejne dni. Nowe rozwiązania mają obowiązywać z mocą wsteczną od 26 marca.

Oświadczenie tak jak dotychczas

– W tej sytuacji rodzice mogą wystąpić o dodatkowy zasiłek opiekuńczy na dalszy okres, nawet jeśli wyczerpali dotychczasowe 14 dni świadczenia. Formalności wyglądają tak samo jak dotychczas. Rodzic wypełnia oświadczenie, w którym wskazuje okres opieki nad dzieckiem. Taki wniosek zostanie rozpatrzony po wejściu w życie znowelizowanych przepisów. Należy pamiętać o tym, by o swojej nieobecności powiadomić pracodawcę – tłumaczy Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Wniosek w ramach 60 dni opieki

Innym rozwiązanie jest możliwość skorzystania z obowiązującego od dawna zasiłku opiekuńczego na ogólnych zasadach. Rodzice mają do dyspozycji 60 dni takiego zasiłku w roku kalendarzowym. Mogą go wykorzystać między innymi w przypadku konieczności sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8, gdy doszło do nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza. – W tym celu trzeba wypełnić wniosek na formularzu Z-15A i dołączyć do niego oświadczenie o zamknięciu placówki oświatowej dziecka. Po wejściu w życie nowych przepisów specustawy, okres ten będzie rozliczony jako dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Tym samym nie pomniejszy puli 60 dni standardowego zasiłku opiekuńczego – wyjaśnia rzeczniczka.

Dokumenty do zakładu pracy lub ZUS

Należy pamiętać o tym, że pracownik przekazuje dokumenty do pracodawcy, a osoba zatrudniona na umowę-zlecenia – do zleceniodawcy. Natomiast osoby prowadzące własną działalność gospodarczą przesyłają je bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i mogą to zrobić przez internet, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Szczegółowe informacje i formularze są na stronie www.zus.pl.

 

 

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *