W Polsce codziennie na raka jelita grubego umiera 30 osób, a zgłaszalność na badania profilaktyczne w kierunku tej choroby jest na bardzo niskim poziomie . Tymczasem, jak przekonują eksperci Programu „Mam Haka na Raka”, badanie kolonoskopowe może uchronić nas przed chorobą.
Rak jelita grubego to jeden z najczęściej występujących nowotworów w Polsce – zajmuje drugie miejsce pod względem zachorowalności na choroby nowotworowe wśród kobiet i trzecie wśród mężczyzn. Łącznie stanowi ponad 10% zachorowań i zgonów u obu płci . Nowotwór ten może dotknąć każdego, bez względu na wiek. Z powodu niskiej świadomości zdrowotnej społeczeństwa, bardzo często wykrywany jest zbyt późno. Z tego powodu skuteczność leczenia jest niska. Na początku choroba rozwija się bezobjawowo, a do czynników ryzyka należy zaliczyć nieodpowiedni styl życia (niezdrowa dieta, brak ruchu) i obciążenie genetyczne (osoby z bliskiej rodziny chorujące na nowotwory).
Najlepszą profilaktyką raka jelita grubego jest bezpłatne badanie kolonoskopowe, które pozwala wykryć wczesne zmiany nowotworowe. Badanie może wykonać każdy po 50. roku życia w ramach badań przesiewowych Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych. Trwa ono ok. 10 minut. Do kolonoskopii należy się specjalnie przygotować: być na czczo, a dzień wcześniej zażyć specjalny środek przeczyszczający jelita.
„Kolonoskopia jest badaniem bezpłatnym, na które nie jest potrzebne skierowanie. W trakcie badania dba się o zachowanie intymności pacjenta. Pomimo niewątpliwej zalety kolonoskopii, jaką jest możliwość uratowania życia, nie cieszy się ona niestety dużą popularnością. Największą przeszkodą jest najczęściej wstyd i obawa przed badaniem. Jak jednak przyznają sami pacjenci, już po badaniu, wcześniejsze wątpliwości są nieuzasadnione” – mówi dr n. med. Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.
Ponieważ świadomość społeczeństwa dotycząca badań profilaktycznych jest bardzo niska, a zachorowalność na raka jelita grubego w Polsce rośnie – stał się on tematem przewodnim V edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Do walki z nowotworami przystąpiło blisko 4000 młodych ludzi. Ponad 550 najaktywniejszych uczestników z całej Polski wzięło następnie udział w konkursie „Znajdź Haka na Raka” i przygotowało projekt kampanii społecznej zachęcającej do wykonania kolonoskopii. Celem młodzieży jest przekonanie społeczeństwa, iż wczesne wykrycie raka zwiększa szansę całkowitego wyleczenia. Uczestnicy opracowali własne hasło kampanii, plakat, spot radiowy i spot telewizyjny o spójnym przekazie. Zwycięską kampanię poznamy 25 czerwca br. podczas Gali Finałowej w Warszawie.
O Ogólnopolskim Programie „Mam Haka na Raka”
Program „Mam Haka na Raka” jest ogólnopolskim programem skierowanym do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Celem „Mam Haka na Raka” jest umiejętne zaangażowanie młodzieży w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed młodymi ludźmi jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej.
Realizowana przez Polską Unię Onkologii oraz firmę GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A. inicjatywa składa się z kilku etapów. Priorytetem jest przekazanie nastolatkom wiedzy, za pomocą której skutecznie mogą walczyć z niską świadomością profilaktyki chorób nowotworowych w naszym społeczeństwie. W pierwszym etapie programu, uczniowie działają w swoich środowiskach lokalnych, szerząc wiedzę na temat możliwości zapobiegania rakowi. Do II etapu zostają zakwalifikowane zespoły, które wykażą się największym zaangażowaniem i kreatywnością. Drużyny te zostają zaproszone do udziału w Warsztacie Kreatywnym, którego przedmiotem jest stworzenie kampanii promującej profilaktykę raka (co roku inny nowotwór). Zwycięski projekt kampanii społecznej autorstwa uczniów jest opracowywany przez profesjonalistów z agencji reklamowej, a następnie realizowany w mediach i na nośnikach reklamowych w całej Polsce.
Dotychczas w ramach programu powstały cztery kampanie społeczne: „Wystarczy tak niewiele…” (rak piersi), „Nie pakuj się do trumny, zrób cytologię” (rak szyjki macicy), „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” (rak prostaty) oraz „Nie wiąż się z papierosem” (rak płuca). Informacje o poszczególnych kampaniach można znaleźć w internecie: www.wystarczytakniewiele.pl, www.zbrobcytologie.pl, www.zbadajprostate.pl, www.niezpapierosem.pl.
r