Zwiększyć szanse młodzieży


Od początku września 2010 r. Gimnazjum nr 1 im. Jana III Sobieskiego w Częstochowie jest w trakcie realizacji projektu „Myślę, tworzę, rozwiązuję – swoje szanse wyrównuję”, dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jest to pierwsza tego typu inicjatywa, której podjęła się szkoła. Po trwających dwa lata przygotowaniach władze placówki przygotowały wniosek, który znacznie poszerza jej ofertę edukacyjną. Grupą docelową są uczniowie klas drugich i trzecich, a wybór właśnie tego przedziału wiekowego był nieprzypadkowy. Jednym z założeń projektu jest bowiem jak najefektywniejsze przygotowanie do zewnętrznego egzaminu gimnazjalnego. Pomimo oczywistych korzyści, nie każdy uczeń tych klas ma obowiązek angażowania się w program, udział w nim jest dobrowolny. Łącznie uczestniczyć w nim będą 144 osoby, czyli aż 70 proc. całej społeczności szkolnej.
Z założenia projekt ma przynieść uczniom rozliczne korzyści. Przede wszystkim ukierunkowany jest on na wszechstronny rozwój, wyrównanie szans edukacyjnych, zwiększenie motywacji do nauki, rozwijanie umiejętności specjalistycznych, kształcenie kompetencji kluczowych w zakresie korelacji międzyprzedmiotowej, a także poprawę autoprezentacji oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce. – Zaangażowanie w to przedsięwzięcie to jeden z wielu naszych sposobów na stworzenie warunków do harmonijnego rozwoju dzieci, obudzenia w nich radości płynącej ze zdobywania nowych kompetencji. Zajęcia, które dają możliwość łączenia wiedzy z kilku przedmiotów z umiejętnościami praktycznymi, przygotowuje naszych uczniów w sposób bardziej kompleksowy do kontynuowania edukacji oraz do przyszłego życia zawodowego i społecznego – argumentuje Małgorzata Kwapisz, dyrektorka Gimnazjum.
Do końca sierpnia 2012 r. prowadzone będą zajęcia pozalekcyjne nastawione na osiągnięcie powyższych założeń. Służą temu zadania realizowane za pomocą trzech bloków tematycznych: przyrodniczego (łączącego elementy biologii, geografii, chemii, matematyki, fizyki i informatyki), ekonomicznego (w tym matematyki, prawa, i administracji) oraz doświadczalnego (w tym chemii, geografii, fizyki, biologii, informatyki – z wykorzystaniem ich w praktyce). Ponadto uczniowie mają zapewnione wsparcie pedagogiczno-psychologiczne z elementami integracji, autoprezentacji i treningu umiejętności interpersonalnych. Już teraz zakupione zostały niezbędne pomoce naukowe w postaci choćby tablicy interaktywnej, sprzętu nagłaśniającego, czy kamery. Oprócz tego powstało małe zaplecze doświadczalne pozwalające na zaobserwowanie wielu zjawisk przyrodniczych.
Tak szeroki zakres działań wymaga odpowiednich nakładów finansowych, całościowy koszt przedsięwzięcia powinien zamknąć się w kwocie ok. 300 tys. zł. To właśnie dostępność finansów stanowi w tym zadaniu największą przeszkodę. – Oczywiście przygotowanie projektu oraz jego realizacja wiążą się także z wieloma trudnościami, zasadniczą z nich jest ciągłe oczekiwanie na transze pieniężne, jakie szkoła otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego, a które niestety przychodzą z dużym poślizgiem. Jest bardzo trudno osiągnąć założenia projektu bez wkładu pieniężnego, który przeznaczony jest przede wszystkim na zakup pomocy dydaktycznych – tłumaczy dyrektorka. Pomimo pewnych przeszkód, polegających także na niejednoznacznych wskazówkach do wdrażania różnych czynności, szkoła nie zaprzestaje działań. Do dalszej aktywności w tej dziedzinie motywują głównie już zauważalne efekty pracy. Przede wszystkim środowisko uczniowskie zintegrowały wspólnie realizowane zadania, a rozwijanie indywidualnych zainteresowań dostarcza młodzieży nowych wrażeń i satysfakcji. Bardziej szczegółowe rezultaty projektu będzie można zaobserwować na podstawie ocen semestralnych oraz wyników egzaminów próbnych.

IZABELA WOŹNICKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *