- Gazeta Częstochowska - http://gazetacz.com.pl -

Przywrócenie połączeń na lokalnych trasach daje mieszkańcom większe możliwości wyboru

Pozbawieni regularnego transportu mieszkańcy wsi i małych miast stali się ofiarami wykluczenia komunikacyjnego. Jedynym wyjściem okazał się własny samochód – wynika z badania przygotowanego przez wyszukiwarkę połączeń Busradar.pl. Czy zapowiedziane przez rząd przywrócenie lokalnych połączeń autobusowych wystarczy, aby Polacy zostawili auta w domu?

Faktyczny stan wykluczenia komunikacyjnego w Polsce najpełniej oddaje liczba aut według miejsca zamieszkania. 92 proc. mieszkańców wsi posiada samochód. Cztery na dziesięć rodzin dysponuje dwoma autami, a co ósma trzema. To konieczność, która wynika z braku wystarczającej liczby dogodnych połączeń.
Przywrócenie autobusów na nierentowne trasy jest celem ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, która weszła w życie 18 lipca 2019 r. W tym roku na dofinansowanie nowych połączeń rząd zapowiedział 300 mln zł, w kolejnych latach kwota wzrośnie do 800 mln zł. Pieniądze przeznaczone są na przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Nowe połączenia autobusowe pojawią się od 1 września.
– Przywrócenie połączeń na lokalnych trasach daje mieszkańcom większe możliwości wyboru szkoły czy miejsca pracy, umożliwia załatwienie codziennych spraw w pobliskiej gminie czy mieście. Pozbawieni dostępu do komunikacji zbiorowej mieszkańcy mogli albo polegać wyłącznie na sobie albo skazani byli na wykluczenie społeczne – mówi Petr Susen, Head of Operation w Busradar.pl, wyszukiwarce połączeń autokarowych i kolejowych. – Dziś dla co trzeciej osoby nie ma połączeń na interesujących trasach. Jeśli istnieją, wymagają przesiadek, czasu lub są w niedogodnych porach – dodaje Susen.
Według Ministra Infrastruktury od 10 do 14 mln Polaków mieszka w miejscach wykluczonych komunikacyjnie, a 30 proc. sołectw nie jest włączona w system transportu zbiorowego. Rządowe fundusze przeznaczone są dla połączeń, które nie działają od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem ustawy w życie oraz dla tych, na które umowy zostaną podpisane po wejściu ustawy w życie. Na dopłaty do danej linii komunikacyjnej z kasy samorządu terytorialnego ma trafić nie mniej niż 10 proc. środków własnych.

na podstawie:
https://stories.prowly.com/66172-komentarz-do-ustawy-o-funduszu-rozwoju-przewozow-autobusowych-o-charakterze-uzytecznosci-publicznej

r