Poznać – zobaczyć – pokochać Polskę. Wakacje dzieci z Białorusi w Polsce

Do Przyrowa na pobyt edukacyjno-wypoczynkowy została zaproszona grupa dzieci i młodzieży rodzin polonijnych z Iwia na Białorusi. Polskę odwiedziły dzieci uczące się języka polskiego oraz nauczyciele i opiekunowie na co dzień krzewiący polską kulturę u naszych wschodnich sąsiadów. – Takie przyjazdy to nie tylko możliwość nauki, ale również integracji – mówi ks. Tomasz Kośny, wikariusz z Parafii z Przyrowa. W wspólnym poznawaniu pięknego krajobrazu Polski brała więc też udział grupa dzieci uczestniczących w półkoloniach w Przyrowie.

Uczestnicy spędzili w Polsce tygodniowy pobyt w dniach 3 do 10 sierpnia, który był wypełniony różnorodnymi atrakcjami przeplatanymi z częścią edukacyjną w zakresie języka polskiego. Ponadto odbyły się spotkania z ciekawymi ludźmi, którzy przybliżyli młodzieży obyczaje i kulturę regionu Jury Krakowsko – Częstochowskiej.
Pierwszym punktem była wizyta w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, gdzie grupę powitał wicewojewoda śląski Mariusz Trepka. Dzieci miały okazję zwiedzić gmach oraz poznać jego historię. Otrzymały także upominki.
Pobyt w Polsce to czas poznawanie zakątków Jury Krakowsko – Częstochowskiej. To szczególne miejsce -kraina skalistych wzgórz, porośniętych lasami pagórków, jaskiń, wapiennych ostańców i wąwozów, unikalna pod względem krajoznawczym, przyrodniczym i historycznym– wywarło na uczestników niesamowite wrażenia.
W program pobytu dzieci z Białorusi wpisaliśmy spacer po Przyrowie , zwiedzania kościoła św. Mikołaja, integracyjny dzień nad malowniczym terenem rzeki Wiercicy oraz zajęcia w sali OSP w Przyrowie. Uczestniczyli we we Mszy Świętej w kościele Matki Bożej Szkaplerznej w Przyrowie i wyrazili wdzięczność za gościnność i tak wielką życzliwość opiekunów dla dzieci i młodzieży z Białorusi.
W kolejnych dniach nie zabrakło także atrakcji i rozrywki na pływalni we Włoszczowej i parku wodnym w Tarnowskich Górach. Niezapomnianym przeżyciem była Sztolnia Czarnego Pstrąga znajdująca się pośrodku Parku Repeckiego w Tarnowskich Górach. Zwiedzanie polega na przepłynięciu łodziami 600 metrowego odcinka sztolni.
Policyjny klub honorowych dawców krwi, wspólnie z Wydziałem Prewencji KMP w Częstochowie, przygotował dla dzieciaków moc atrakcji w stadninie koni klubu sportowego “Pegaz”. Dzieci i młodzież mogli zobaczyć pokaz koni służbowych, a jeździec sierż. Maciej Połcik opowiedział o codziennych obowiązkach oraz przedstawił krótki pokaz jazdy konnej. Nasi goście udali się też na przejażdżkę specjalną bryczką, gdzie mogli zwiedzić piękne zakątki okolic Mirowa koło Częstochowy. Kolejną z atrakcji, cieszącą się niemałym zainteresowaniem, był pokaz radiowozu oraz stroju służbowego wykorzystywanego przez mundurowych podczas zabezpieczania imprez masowych. Na zakończenie grupa posiliła się kiełbaskami upieczonymi samodzielnie na wspólnym ognisku.
Następnego dnia będą będąc także Częstochowie przeszliśmy pielgrzymkowo z Kościoła św. Zygmunta Alejami Najświętszej Maryi Panny na Jasna Górę. Dzieci z Iwia i Przyrowa i okolic zwiedziły Tygodnik Katolicki Niedzielę. Tak się złożyło, pobyt na Jasnej Górze zbieg się w czasie z uroczystościami z okazji Jubileuszu trzechsetnej rocznicy koronacji świętego wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej. Dzieci i młodzież miały okazję zobaczyć święty wizerunek w koronie, odnowionej z okazji jubileuszu koronacji cudownego obrazu. Wszystkie dzieci z Iwia są po raz pierwszy na Jasnej Górze. Wiele lat modlitwy – wiele osób pragnęło wyjechać do Matki Bożej – sprawiło, że jesteśmy tutaj, na Jasnej Górze – opowiadał ks. Jan Gawecki z Iwia – Cieszymy się bardzo, że jesteśmy tutaj w tym miejscu szczególnym, maryjnym”. Natalia Łopatowa ze wzruszeniem dodała „Trwamy w wierze, dzięki rodzicom wiara nasza przetrwała na terenach gdzie mieszkamy. Każdy z dzieci i młodzieży przywozi tutaj swoje indywidualne intencje, ale również intencje Kościoła na Białorusi. Bardzo znany i czczony jest na Białorusi obraz Matki Bożej Jasnogórskiej” Oprowadzani przez ojca podprzeora Jana Poteralskiego uczestnicy koloni zwiedzali muzea i miejsca związane z Jasną Górą, udzielili wywiadu w rozgłośnej Radia Jasna Góra i uczestniczyli apelu jasnogórskim i spotkaniu z księdzem arcybiskupem metropolita częstochowskim Wacławem Depo i biskupem pomocniczym Andrzejem Przybylskim.
9 sierpnia 2017 r. udaliśmy się do Krakowa. Przewodnicy w bardzo doskonały sposób ukazali nam klimat – jak mówimy – kulturalnej stolicy Polski. Wspólnie spacerowaliśmy wzdłuż Wisły, zwiedzali Zamek Królewski, Wawel, Sukiennice, Kościół Mariacki, Okno Papieskie, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego i wielie cennych zabytków Krakowa.
Jak wspomina ks. Tomasz: Mieliśmy to wielkie szczęście i wyróżnienie – spotkać w Łagiewnikach abp. Salvatore Pennacchio – Nuncjusza Apostolskiego w Polsce. Przedstawiciel Papieża Franciszka w Polsce jest znany ze swego szczególnego związku ze św. Janem Pawłem II, z troski o ubogich oraz zaangażowania misyjnego i duszpasterskiego. Otrzymaliśmy pamiątkowe obrazki i błogosławieństwo.
Wszystkie dzieci z Iwia z katolickich rodzin, dlatego też mogliśmy zwiedzając Sanktuaria omodlić nasze intencje. Byliśmy m.in. w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach, św. Jana Pawła II w Krakowie, Matki Bożej w Gidlach oraz św. Anny niedaleko Przyrowa.
Natalia Łopatowa – opiekun wyraziła wdzięczność za okazane dobro: „Bardzo serdecznie dziękujemy za wspaniałą atmosferę, opiekę i perfekcyjną organizację kolonii. Dzieci same nigdy by tyle nie zobaczyli. Podziękowanie dla całej kadry, opiekunów zaangażowanie i opiekę, a szczególnie dla ks. Tomasza. Dzieci są bardzo szczęśliwe”
Bez pomocy i wsparcia nie było by możliwe tak atrakcyjne przeprowadzenie koloni. Podziękowanie dla Pana Posła Szymona Giżyńskiego i Pana Senatora Artura Warzochy. Dziękujemy Panu Wicewojewodzie Mariuszowi Trepka, Komendantowi Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie Piotrowi Placek, Nadleśniczemu Nadleśnictwa Złoty Potok Andrzejowi Krzypkowskiemu. Jest wiele jeszcze osób i instytucji które w sposób bezpośredni lub pośredni przyczyniło się do tak ciekawego wypoczynku wakacyjnego. Wszystkim dziękujemy.
Ważnym ogniwem promocji są media. Podziękowania dla: TVP Katowice, Polskiego Radio odział Katowice, Radio Jasna Góra, Tygodnika Katolickiego Niedziela, Gazety Częstochowskiej, portali internetowych i mediom lokalnym.
Kilka osób chciało podzielić się wrażeniami:
Inga Wieskiel (10 lat) – najbardziej spodobał mi się Kraków, zabytkowe kościoły, hejnał, Wawel, sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach,
Anastazja Sobolewska (13 lat) – głęboko przeżyłam Apel Jasnogórski, i wiarę Polaków, gdy na kolanach szliśmy wokół Obrazu Matki Bożej,
Jarek Sinica (4 Lata) – najbardziej podobało mi się spotkanie z Policą, przygotowali nam przejażdżkę bryczką, jadę na koniach, bardzo fajne było także w parku wodnym w Tarnowskich Górach, u nas w Białorusi nie mamy takich atrakcji.
Daria Zyszka (11 lat) – nie marzyłam, że kiedyś będę na spotkaniu u Wojewody, w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim –spodobała mi się atmosfera spotkania, było tak serdecznie i rodzinnie, były smaczne naleśniki i prezenty.
Milena Zachar (11 lat) – ja podziwiam ks. Tomasza, jak bardzo dla nas dużo zrobił, to prawdziwie Boży Człowiek!