Odcinek Podstacji


Elektryfikacja Węzła Kolejowego Częstochowa
50 LAT ELEKTRYFIKACJI LINII WARSZAWSKO-WIEDEŃSKIEJ WĘZEŁ CZĘSTOCHOWSKI (IV)

Zadaniem Odcinka Podstacji było utrzymanie urządzeń elektroenergetycznych przetwarzających napięcie 30.000 V lub 15.000 V prądu przemiennego na napięcie 3000 V prądu stałego i doprowadzenie go liniami kablowymi lub napowietrznymi do sieci trakcyjnej urządzeń pomocniczych akumulatorowni 110 V, automatyki sterującej urządzeniami WN z rozdzielni i sterowania zdalnego w podstacjach trakcyjnych (PT) i kabinach sekcyjnych (KS).
1. listopada 1956 r. powstaje Odcinek Podstacji w Częstochowie, którego zawiadowcą jest Marian Bąk, a zastępcą Marian Wójcicki. Siedzibą odcinka jest PT Częstochowa. W eksploatacji są podstacje: Gorzkowice, Radomsko, Kłomnice, Żarki Letnisko, Zawiercie, a następnie Ząbkowice Będzińskie oraz 6 kabin sekcyjnych między w/w podstacjami.
W roku 1957, po likwidacji DOKP Łódź i zmianie granic między DOKP Katowice i DOKP Warszawa, zostają przekazane do DOKP Warszawa podstacje: Gorzkowice, Radomsko i Kłomnice oraz 2 kabiny sekcyjne. W roku 1964 siedziba odcinka zostaje przeniesiona do Ząbkowic Będzińskich, aby w roku 1966 ponownie wrócić do Częstochowy.
Po elektryfikacji linii Tarnowskie Góry – Porty Gdańsk, Gdynia oraz linii Herby Stare – Częstochowa odcinek otrzymuje do utrzymania nowopowstałe podstacje trakcyjne: Tarnowskie Góry, Kalety, Herby Nowe oraz kabiny sekcyjne Miasteczko Śl. Boronów, Gnaszyn. W tymże 1965 roku powstaje nowy Odcinek Podstacji w Zawierciu, do którego przechodzą podstacje od Zawiercia w kierunku Katowic i Szczakowej. Zawiadowcą jest Jerzy Wizor, a zastępcą Andrzej Makuła. W roku 1972, po elektryfikacji linii Kalety – Lubliniec – Kluczbork, przybywają podstacje w Lublińcu, Sowczycach i Kluczborku oraz kabiny sekcyjne Koszęcin, Ciasna i Olesno Śl. W roku 1973 powstaje nowy Odcinek Podstacji w Lublińcu, zawiadowcą jest Bogdan Przybyła, a zastępcą Leon Reska, i ma w utrzymaniu podstacje: Lubliniec, Sowczyce i Kluczbork oraz kabiny sekcyjne Koszęcin, Ciasna i Olesno Śl. W roku 1976, po utworzeniu DRKP, do Odcinka Podstacji w Częstochowie wraca podstacja Kłomnice, kabina sekcyjna Teklinów oraz podstacje z linii węglowej Kłobuck i Działoszyn oraz 2 kabiny sekcyjne, a przekazane zostają do Podstacji Lubliniec podstacje Tarnowskie Góry i Kalety kabina sekcyjna Boronów i Miasteczko Śl. Od 1. października 1982 r. odcinki podstacji są połączone z odcinkami sieci. Jeden z zawiadowców jest odpowiedzialny za prawidłowe utrzymanie urządzeń podstacyjnych. Odcinkiem Podstacji lub Sekcji, w zależności od zmian reorganizacyjnych, kierowali zawiadowcy lub naczelnicy sekcji: Marian Bąk, Jerzy Wizor, Henryk Malcher, Janusz Podobiński, Andrzej Makuła, Jerzy Kowalski, Janusz Juszczyk, Jerzy Stańczak. 1. lipca 1992 r. powstaje Sekcja Podstacji w Herbach Starych i utrzymuje wszystkie podstacje trakcyjne podległe Oddziałowi Sieci i Zasilania w Częstochowie tj. 20 podstacji i 19 kabin sekcyjnych. Naczelnikiem Sekcji zostaje inż. Antoni Kulbat zastępcami: Zygfryd Krawczyk, Mieczysław Szymocha, Ryszard Białek.
1. listopada 1999 r. uległa likwidacji Sekcja Podstacji i Sekcja Zdalnego Sterowania. Powstaje Sekcja Zasilania Elektroenergetycznego której naczelnikiem jest inż. Bogusław Zrebny zastępcami: mgr inż. Henryk Horończyk i Zygfryd Krawczyk.
Towarzystwo Przyjaciół Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Częstochowie

RYSZARD MICHALAK

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *