Lepiej mieć zawody niż zawód


Współczesny świat szybko się zmienia i sami bierzemy w tym udział. Zmieniamy komórki, banki, w których mamy konta, zmieniamy komputery, które szybko się starzeją.

Nie inaczej jest dziś z zawodem i pracą. Czasy, gdy po szkole zawodowej czy studiach można się było przyjąć do pracy w zakładzie z tradycjami i pracować w nim do emerytury minęły bezpowrotnie. Na rynkach usług i towarów wszystko wciąż się zmienia, jedne firmy upadają, inne rosną w siłę; po latach tłustych przychodzą chude. Choć pracujemy rzetelnie i sumiennie, to, że dziś mamy pracę wcale nie znaczy, że będziemy ją mieli również za miesiąc.
Znawcy rynku pracy przewidują, że młodzi Europejczycy podejmujący obecnie pierwszą pracę, sześciokrotnie będą musieli zmienić zawód, a samo miejsce pracy aż trzynastokrotnie. Statystyczny Kowalski nie ma żadnego wpływu na procesy zachodzące w gospodarce. Może natomiast zadbać o siebie i skutecznie reagować na zmiany, zdobywając nowe umiejętności zawodowe i kwalifikacje.
W naszym województwie oprócz szkół wszystkich szczebli, począwszy od podstawówek, a na uczelniach wyższych skończywszy, funkcjonują również centra kształcenia ustawicznego i praktycznego, zajmujące się nowoczesnym szkoleniem zawodowym ludzi dorosłych. Ich oferta jest skierowana m.in. do osób, które straciły pracę, a których kwalifikacje zawodowe w dzisiejszych realiach okazują się często zupełnie już nieprzydatne. Placówki te uczą zawodów, które gwarantują znalezienie nowej, często dobrze płatnej pracy.
Dyrektorzy wszystkich śląskich CKU i CKP zrzeszeni w Śląskim Stowarzyszeniu Dyrektorów Centrów Kształcenia Ustawicznego i Centrów Kształcenia Praktycznego mają świadomość tego, że promocja kształcenia ustawicznego, czyli całożyciowego, jest niezwykle ważnym działaniem zmierzającym do przystosowania przyszłych pracowników do wymogów współczesnego rynku pracy. Projekt „Jasny horyzont – kwalifikacje na przyszłość”, realizowany obecnie przez Miasto Rybnik i ww. stowarzyszenie jest przykładem praktycznej realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 9.3 Upowszechnianie Formalnego Kształcenia Ustawicznego.
Placówki oświatowe od wielu już lat kojarzą nam się raczej ze skromnym budżetem i tzw. krótką kołderką. Istnieje jednak skuteczny sposób na diametralną zmianę tej sytuacji i zwiększenie potencjału placówek oświatowych. To realizacja projektów i programów edukacyjnych, wspieranych przez Unię Europejską, a konkretnie przez Europejski Fundusz Społeczny.
Dobrze pojmowana edukacja, również ta zawodowa, to nic innego, jak inwestowanie w człowieka. Dziś trzeba go wyposażyć już nie tylko w wiedzę i umiejętności zawodowe, ale też wyrobić w nim pożądane przez pracodawców nawyki. Dlatego bardzo często w ramach realizowanych projektów edukacyjnych organizowane są zajęcia z psychologiem czy doradcą zawodowym. Zmiana mentalności naszego społeczeństwa w tym względzie jest koniecznością. Owszem ważne są nowoczesne technologie, ale nic nie wskóramy jeśli zabraknie nam kreatywnych, pełnych zapału i energii specjalistów.
.
Jednym z ośrodków najskuteczniej w województwie pozyskujących unijne dotacje na realizację projektów edukacyjnych jest Częstochowa. Obecnie aż 37 placówek oświatowych realizuje tu projekty o łącznej wartości sięgającej 8,5 mln zł. W ciągu kilku ostatnich lat Centrum Kształcenia Praktycznego w Częstochowie stało się wiodącym ośrodkiem egzaminacyjnym w północnej części województwa śląskiego.
– Obecnie posiadamy upoważnienie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych w 19 zawodach na poziomie szkoły zawodowej i w czterech na poziomie technikum. W czerwcu, w sesji letniej do egzaminów z 12 zawodowych specjalności przystąpiło u nas 300 uczniów szkół zawodowych. Oprócz częstochowian byli wśród nich m.in. mieszkańcy Lublińca, Koniecpola i Myszkowa. Na egzamin zawodowy dla monterów konstrukcji budowlanych przyjechała też młodzież z ośrodków egzaminacyjnych we Wrocławiu i Łodzi – mówi Dariusz Humaj, dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego w Częstochowie.
O aktywności szkół decyduje przede wszystkim organy prowadzące, posiadają one bowiem odpowiednie narzędzia i środki do jej rozbudzania. Nie bez znaczenia są też liderzy potrafiący pociągnąć do działania innych. Aktywność i skuteczność działania dyrektorów CKU i CKP takich jak Andrzej Brzęczka z Raciborza, Dariusz Humaj z Częstochowy czy Zdzisław Naruszewicz z Bielska-Białej jest również bardzo ważna.
Środki unijne nie przychodzą do nas same – trzeba je zdobywać, a to mogą robić tylko kompetentni, odpowiednio zmotywowani ludzie mający świadomość tego, że unijne fundusze są wyjątkową szansą, którą należy koniecznie wykorzystać.
R

Foto
Festyn promujący kształcenie ustawiczne w ramach
projektu Jasny horyzont – kwalifikacje na przyszłość.

r

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *