INTERWENCJA. Sprintem do parkomatu


Szybkość w wypisywaniu kar za brak opłaty parkingowej w Częstochowie jest godna podziwu. Służby Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu wykazują się tu wyjątkową skrupulatnością i sumiennością.

Przykład Andrzeja Jakóbczaka z Częstochowy – który zgłosił się ze swoim problemem do naszej Redakcji – pokazuje z jaką pedanterią pracownicy MZDiT wyłapują spóźniających się z opłatą za parkowanie samochodu. Prezentuje także ich szczególną gorliwość w nakładaniu kar. Aby było łagodnej nie nazywa się ich mandatami, ale „opłatą dodatkową za brak wymaganej opłaty parkingowej, która nie zalicza się do symbolicznych opłat, bo wynosi 50 zł” – jak tłumaczy w piśmie do Andrzeja Jakóbczaka dyr. MZDiT Mariusz Sikora. Nieuiszczenie owej opłaty w wymaganym terminie staje się podstawą do wszczęcia postępowania na drodze egzekucji administracyjnej, przy udziale poborcy skarbowego.
Andrzej Jakóbczak, jak nam tłumaczył, został potraktowany wyjątkowo pedantycznie. – 29 sierpnia 20q6 roku zaparkowałem przy ul. Żwirki i Wigury na parkingu banku i udałem się na poszukiwanie parkomatu na pobliską ulicę Racławicką, gdzie wiem, że jest parkomat. Odszedłem od samochodu o godzinie 14:02, a wróciłem z powrotem z biletem o godzinie 14:08. (według wyliczeń MZDiT to godziny: 14:01 i 14:07 – przyp. red.) Trwało to raptem 6 minut, ale za wycieraczką już miałem wezwanie do zapłaty za brak opłaty parkingowej, wygenerowane o godzinie 14:07. Dodam, że mam problemy z chodzeniem z powodu chorych nóg. Wypisującego wezwanie nie było, zatem napisałem do MZDiT o anulowanie wezwania i udostępnienie dokumentacji zdjęciowej z tego wydarzenia – opowiada częstochowianin. Niestety, MZDiT nie anulował wystawionego wezwania, jedynie zmniejszył opłatę o połowę.
MZDiT swój system wystawiania wezwań karnych opiera na obowiązującym przepisie (jak tłumaczył w piśmie do A. Jakóbczaka dyrektor MZDiT Mariusz Sikora), mówiącym, iż „opłaty parkingowe pobierane są za postój pojazdu, który w kodeksie drogowym zdefiniowany jest jako unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego trwające dłużej niż jedną minutę.” Jak wyjaśnia dalej: „kontroler ma prawo do wystawienia wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej już po 1 minucie od chwili ujawnienia postoju.”
Zachodzi tu jednak nadinterpretacja, gdyż przepis nie mówi o wystawianiu wezwania do opłaty dodatkowej za brak opłaty parkingowej, ale o uiszczeniu opłaty parkingowej za postój powyżej 1 minuty. Zatem MZDiT wystawia wezwania na postawie własnych, wewnętrznych norm, nie biorąc pod uwagę różnych okoliczności, przeszkód, utrudnień – jak to miało miejsce w przypadku pana Jakóbczaka. Według MZDiT w Częstochowie każdy parkujący kierowca w ciągu jednej minuty musi zdążyć dokonać opłaty parkingowej, i w tym czasie dojść do parkomatu, kupić bilet i wrócić do pojazdu.
Zatem, by z opłatą parkingową zmieścić się w wyznaczonym przez MZDiT w Częstochowie czasie, trzeba być niezłym sprinterem. Bo jak wskazuje przypadek pana Jakóbczaka parkomatów brakuje, ale czatujących pracowników MZDiT jest w nadmiarze.

O wyjaśnienia spraw związanych z wystawianiem mandatów za brak opłaty parkingowej poprosiliśmy rzecznika MZDiT Macieja Hasika.

1. Jakimi kryteriami kieruje się MZDiT przy wypisywaniu mandatów za brak opłaty za parkowanie? Jaki jest czas dla kierowców od chwili zaparkowania do wykupu biletu?

– Pracownicy MZDiT nie wystawiają mandatów (te wystawiają tylko służby mundurowe ITD., Straż Miejska, Policja) tylko wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej z uwagi na brak: biletu, płatności poprzez instalację mobilną, abonamentu bądź identyfikatora, które uprawniają do postoju na terenie Strefy Płatnego Parkowania.

2. Na jakiej podstawie ustalane są kryteria nakładania mandatów?

– Według przepisów ruchu drogowego postój liczy się po upływie jednej minuty od unieruchomienia pojazdu, jednak nasi pracownicy na terenie Strefy Płatnego Parkowania za każdym razem pozwalają na zakup biletu w tzw. czasie wystarczającym na dokonanie opłaty. Jeśli są wątpliwości rozpatrywane są indywidualnie (np. czy na bilecie, który kupił kierowca, a nie zdążył jeszcze dojść do swojego samochodu nie ma dłuższego niż szacowany czasu, który upłynął)

3. Czy wszystkie parkingi objęte są systemem monitoringu? Czy obciążeni mandatem mają wgląd do zarejestrowanych materiałów? Jeśli tak, to muszą uczynić, aby otrzymać dostęp do monitoringu?

– MZDiT nie dysponuje monitoringiem SPP, część obszaru jest objęta monitoringiem miejskim, którym zawiaduje Straż Miejska. MZDiT umożliwia wgląd do zdjęć wykonanych przez pracowników na terenie SPP, kiedy wystawiane jest wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej taka dokumentacja zdjęciowa jest dokonywana. Opłata dodatkowa za brak biletu, abonamentu itd. Wynosi 50 zł, ale jeśli zostanie uiszczona w przeciągu 48 godzin (w kasie bądź przelewem) to wynosi połowę tej kwoty czyli 25 zł. Każdemu kierowcy, który kwestionuje wystawienie takiego wezwania przysługuje wniesienie reklamacji (na specjalnym gotowym druku), która jest rozpatrywana zgodnie z KPA w ciągu 30 dni.

4. W jakiej odległości od parkingów są umiejscowione parkomaty? Jak to wygląda przy ul. Żwirki i Wigury? Co na temat odległości mówią przepisy?

– W ciągu ul. Żwirki i Wigury dostępny jest jeden parkomat, a w pobliżu skrzyżowania tej ulicy z ul. Jasnogórską trzy kolejne. Wszystkie oddalone od siebie o około 80 metrów. Odległości nie regulują żadne przepisy. Parkomat powinien być możliwie najlepiej dostępny i według takiego klucza są rozmieszczane.

5. Ile parkomatów jest w Częstochowie?
– Na terenie SPP jest 117 parkomatów (116 do transakcji bilonem i jeden przy Pasażu Polczyka do realizacji transakcji bezgotówkowych na terenie strefy (kartą płatniczą manualnie bądź zbliżeniowo).

URSZULA GIŻYŃSKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *