CIEKAWOSTKI – EKOLOGIA W PRZESTWORZACH


Samolot elektryczny na częstochowskim niebie

Samolot elektryczny na częstochowskim niebie
Pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny wzbił się w niebo nad Częstochową. Takie rozwiązania są zapewne przyszłością w walce o czyste powietrze.

Przelotu służył zebraniu przez spółkę Fortum, lidera czystych technologii energetycznych potrzebnych doświadczeń i wiedzy na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.
– Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych i liderem tego sektora w Europie. Lot naszego samolotu to także świetna okazja do tego, by promować zrównoważony rozwój miast w oparciu o nowoczesne i innowacyjne rozwiązania energetyczne – podkreśla Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum. Jak dodaje, samolot pojawia się w miejscach, z którymi firma jest związana w Polsce, stąd wizyta w Częstochowie nie jest przypadkowa, gdyż elektrociepłownia służy mieszkańcom miasta i ogrzewa ich domy. – dodaje.
Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Jednak na rynku wyraźnie widać zainteresowanie tego typu maszynami zarówno wśród klientów jak i inżynierów pracujących nad nowymi konstrukcjami. Elektryfikacja nieba wydaje się więc tylko kwestią czasu. Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat. Ważne będzie, by za rozwojem samych samolotów napędzanych prądem poszedł również rozwój infrastruktury potrzebnej do ich ładowania, stąd doświadczenia prowadzone przez Fortum w Polsce.
Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.
Zorganizowany przez Fortum przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu. Na lotnisko Częstochowa Rudniki Pipistrel Alpha Electro przyleciał z Gliwic. Następnym etapem był przelot do Warszawy.

Materiał ukazał na stronie: „Częstochowska Gazeta Ekologiczna”
(wydanie papierowe), której publikację współfinansuje Wojewódzki
Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska
organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w Katowicach.

UG

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code