Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Poniedziałek, 17 czerwca 2019
Laury i Adolfa
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   RODO   FELIETON. CZĘSTOCHOWSKI PATRIOTA   KULTURA / CZĘSTOCHOWA   

  Nr 25 (1424) 2019-06-20
  W NUMERZE:
» Jasna Góra obroniona
» Skra Ladies Częstochowa z awansem do drugiej ligi!
» Mstowska Noc Świętojańska


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

MaxBramy-net.jpg

herb_klubu.png

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg

Agro-bud-2019_NET.jpg







r e k l a m a
edukacja
Turoring w podstawówce
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
Częstochowska SP 38 jest pierwszą polską podstawówką, która wprowadziła tutoring młodzieżowy. Społeczność placówki wspólnie tworzy nowoczesną placówkę oświatową, gdzie wszyscy czują się bezpiecznie i komfortowo.

Wdrożenie metody tutoringu, czyli innowacyjnej metody zindywidualizowanej współpracy pomiędzy nauczycielem a uczniem, możliwe było dzięki udziałowi SP 38 w ogólnopolskim projekcie „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole". Realizacja inicjatywy rozpoczęła się w 2017 roku od przeszkolenia kadry pedagogicznej w zakresie pełnienia funkcji tutora, czyli nauczyciela, który zawsze ma czas, by porozmawiać z uczniem, powiedzieć mu dobre słowo, cieszyć się z sukcesów i wspierać w niepowodzeniu. Na tym jednak nie koniec – 10-godzinne szkolenie z trenerem Instytutu Tutoringu Szkolnego przeszli również uczniowie z klas VII-VIII, którzy zobowiązali się tym samym do budowania dobrych relacji z młodszymi kolegami.

- Tutoring powstał, by kształtować u młodych ludzi nawyk porozumiewania się bez agresji i przemocy. Jego celem jest zindywidualizowanie procesu nauczania i opieki wychowawczej w szkole. Skutkiem pracy tutorów młodzieżowych jest wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary w siebie uczniów uczestniczących w programie – informuje trenerka Dorota Cichecka.

Dzięki wcieleniu się w rolę tutora, starsi uczniowie stali się szkolnymi przewodnikami i opiekunami pierwszoklasistów, którzy dopiero poznają zasady i reguły panujące w szkole. Ma to duże znaczenie dla tej grupy dzieci, które dopiero poznają szkolne sposoby komunikowania się. Poprawnie zbudowane relacje są dla nich ogromnych sukcesem, a aprobata i wsparcie autorytetu „starszego kolegi” to nieoceniona wartość. Jak podkreślają realizatorzy projektu, bezpieczeństwo i wewnętrzny spokój, jaki czuje dziecko pewne swojej pozycji i wartości jest niesłychanie ważne dla jego rozwoju. Szkolne korytarze początkowo są dla maluchów labiryntem słów i gestów. To tu wymieniają się spojrzeniami, nawiązują znajomości. Tutor młodzieżowy wskazuje ścieżkę, którą warto kroczyć, poda rękę, gdy „labirynt korytarzy” okaże się zbyt zagmatwany. Zajęcia z najmłodszymi podczas przerw, udział opiekunów młodzieżowych w feriach szkolnych, integracyjny wyjazd, wycieczki i wyjścia, a przede wszystkim cykliczne cotygodniowe spotkania z maluchami – to wartości płynące z zaangażowania starszych uczniów w nawiązanie relacji z młodszymi. Koledzy-tutorzy stają się pomostem między światem dorosłych a światem dziecięcym.

Na udziale w projekcie zyskują również starsi uczniowie. Dzięki podjęciu obowiązku bycia opiekunem, uczą się odpowiedzialności, co pozytywnie wpływa na budowanie życiowych wartości. Wchodzą w rolę starszego brata i starszej siostry, czują, że stali się ważni i potrzebni, co jest kluczem do prawidłowej komunikacji. Warunkiem jest jednak, aby każdy tutor młodzieżowy miał swojego tutora-nauczyciela. Wiąże się to oczywiście z dodatkową pracą pedagogów, ale – patrząc na rezultaty i entuzjazm uczniów – warto.


r


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl