Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Sobota, 23 lutego 2019
Romany i Damiana
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   ROLNICTWO   Z WOKANDY   Gazeta Częstochowa   RODO   FELIETON. CZĘSTOCHOWSKI PATRIOTA   KULTURA / CZĘSTOCHOWA   

  Nr 8 (1407) 2019-02-21
  W NUMERZE:
» ŻOŁNIERZ WYKLĘTY – NIEZŁOMNY. Pamięci legendarnego „Warszyca”
» Bieg dla Andżeliki i Antosia.
» „Zielona Pracownia 2018”
» Wchodzi w życie nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
» Szczepienia kryterium przyjęć do żłobków i przedszkoli
»  Miasto ponowie rozpatruje wniosek Włodar Trade o zwiększenie produkcji
» Roksana Węgiel dla „Gazety Częstochowskiej"
» Wykład prof. Filipa Musiała
» Poczta Polska działa z myślą o swoich klientach
» PAMIĘCI PREMIERA JANA OLSZEWSKIEGO
» Jubileusz Mieczysława Hrehorowa
» WŁODARZE POWIATU CZĘSTOCHOWSKIEGO. „Mieszkańcy mogą liczyć na moją pomoc”
» Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej powróciła z krótkiego tournée w Portugalii trwającego od 1 do 4 lutego 2019 roku
» Ideologizacja w szkołach
» Wśród przyjaciół psy zająca zjadły
» Młodzież poznaje ludzi nauki
» Tutoring na Uniwersytecie
» Tutoring pomaga w rozwoju
» Wieczór 232. BÓG HONOR OJCZYZNA
» 100-lecie Polski Wolnej – luty 1919 r.
»  BOHATER KOŚCIOŁA I SOLIDARNOŚCI
» BOHATEROWIE CZĘSTOCHOWY. Gen. dyw. Wacław Teofil Stachiewicz
» ŻOŁNIERZ WYKLĘTY – NIEZŁOMNY. Pamięci legendarnego „Warszyca”
» ROCZNICA WYWÓZEK NA SYBIR
» Kartki z kalendarza – kartki lutego
» OBRAZY PRZESZŁOŚCI. Krystyna Kolińska-Sochaczewska
» MAPA HISTORII CZĘSTOCHOWY. Pamięci żołnierzy 27. Pułku Piechoty
» POLSKI KRÓL MARSZÓW. EDWARD MAJ
» SYDERYTY DLA ZASŁUŻONYCH
» Dlaczego pożyczamy coraz więcej?
» Kolejny alarm powodziowy na ul. Traktorzystów w Częstochowie
» Wyklęci za patriotyzm
» I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej
» AUKCJA NA RZECZ KONI URATOWANYCH OD RZEźNI
» Eco-Team AZS 2020 Stolzle Częstochowa mistrzem Śląska kadetów
» GRATULUJEMY!
» NOWY SPONSOR CZĘSTOCHOWSKICH ŻUŻLOWCÓW
»  PIŁKA NOŻNA. Raków zakończył zgrupowanie w Turcji
»  PIŁKA NOŻNA. Skra na ostatniej prostej przed startem rundy wiosennej
» WOKÓŁ UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO
» MSTÓW. ZŁOTY JUBILEUSZ
» JANÓW. Sołtysi wybrani
» Zespół „Kołacz” z gminy Janów najlepszy na Jurze
» Z raportówki policjanta
» POLSKIE RADIO POLECA
» POLSKIE RADIO POLECA
» PRÓSZYŃSKI I S-KA POLECA
» FOTOGRAF ROKU 2018 Jurajskiego Fotoklubu Częstochowa
» Kolarstwo w 100-letniej historii Ruchu Olimpijskiego w Polsce


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

ban_domy_6 kopia.jpg

MaxBramy-net.jpg

herb_klubu.png

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg







r e k l a m a
Gazeta Częstochowa
SZTUKA / Interaktywny kontakt dzieła z odbiorcą
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
W Częstochowie, po raz pierwszy, przebywał amerykański artysta polskiego pochodzenia dr Mirosław Rogala, przedstawiciel sztuk video i interaktywnych, znany z pokazów i instalacji mających wpływ na kontrolę percepcyjną widzów i użytkownika i wchodzących w dialog na temat istoty sztuki i życia. Dr Mirosław Rogala przyjechał na zaproszenie wybitnego częstochowskiego artysty Mariana Panka i spotkał się ze studentami Uniwersytetu im. Jana Długosza oraz z miłośnikami sztuki w Ratuszu Miejskim. Podczas spotkań opowiadał o swojej ścieżce życiowej do różnych działań twórczych: interaktywnych, wirtualnych i multimedialnych. Także o tym dlaczego wyjechał z Polski do Stanów Zjednoczonych i jak udało mu się przedrzeć przez gąszcz amerykańskiego świata artystycznego i zrobić karierę.


Mirosław Rogala wyjechał z Polski w 1979 roku z powodów politycznych, tuż po ukończeniu studiów w wieku 25 lat. Pojechał na chwilę, ale został na zawsze. – Przede wszystkim pragnę pokreślić, że w Polsce, na ASP w Krakowie otrzymałem znakomitą edukację. To była dla mnie baza w Stanach, a ponieważ byłem tam legalnie, mogłem dalej się uczyć i rozwijać. Zaproponowano mi wiele nowych kierunków edukacji. W Polsce ukończyłem malarstwo, pisałem poezję, napisałem dwie książki, które z powodu cenzury się nie ukazały, w Stanach stanąłem prze nowymi wyzwaniami i możliwościami. Rozpocząłem pionierskie kierunki, między innymi, kurs laserowej fotografii i video instalacji. Otrzymałem stypendium. Studia ukończyłem z najwyższą nagrodą i to otworzyło mi drogę na świat. I to wykorzystałem – mówi Artysta.
Centralną ideą dzieł Mirosława Rogali jest „wolność słowa”, pojmowanego nie tylko jako „prawa” i „przywileje”, ale także odpowiedzialności za swoje czyny. – Media interaktywne dają odbiorcom „prawo” do pracowania nad zawartością oraz formą dzieła; to z kolei pociąga za sobą – poprzez przesunięcie nacisku z artysty na widza-użytkownika – przesunięcie odpowiedzialności za dzieło. Interakcje uczestnika stają się zatem nierozerwalnie związane z dziełem, w takim stopniu, w jakim widz/użytkownik przyjmuje na siebie tę odpowiedzialność. On też sam wybiera ilość czasu i stopień zaangażowania, jakie poświęca dziełu i jest za to odpowiednio nagradzany. W ten sposób można dzielić się inwencją twórczą z innymi; inwencja ta staje się nierozerwalnie związana z dziełem, ale tylko wtedy, gdy widzowie/użytkownicy poznają zarówno mechanizmy budowania dzieła, jak i zasady demokratycznej odpowiedzialności za osobiste czyny. Uczestnik jest zatem odpowiedzialny za jakość takiego doświadczenia – wyjaśnia dr Mirosław Rogala. Jak dodaje, jego twórczość jest indywidualna i osobista, ale także wspólna w swej naturze i złożoności, interaktywna.
Artysta poprzez swoje interaktywne i wielowymiarowe dzieła stwarza przestrzeń, poprzez którą widz może dowolnie interpretować dzieło. – W ten sposób, poprzez ukształtowanie odpowiednich parametrów i struktur dzieła można odpowiednio nakierować percepcję widza, stwarzać mu pola do szerokiego odbioru sztuki. To narzuca pewien rygor odbioru, ale daje przy tym dużą dowolność postrzegania – mówi dr Rogala. Podsumowując, mówi, że jego artystyczne zamiłowania wypłynęły z potrzeby wewnętrznej. – Wydaje mi się, że urodziłem się bez zwykłego balansu życiowego i sztuka stała się dla mnie tym balansem. Stąd wszelkie i moje poczynania szły zawsze w tym kierunku, aby zbalansować sobie życie. To jest dla mnie naturalny gest artystyczny – komentuje Artysta.
Z sentymentem wspomina współpracę z Czesławem Niemenem, Urszulą Dudziak i innymi artystami z różnych stron świata. – Czerpiemy w ten sposób z własnych doświadczeń i emocji. Sztuka, aby być zrozumiałą na świecie, musi mieć przekaz symboliczny, ale ogólnoświatowy, uniwersalny – konkluduje Mirosław Rogala.




URSZULA GIŻYŃSKA


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl