Znajdź:
  
Jedyny tygodnik regionalny z tradycjami. Rok założenia 1909.
Zaloguj się
Nowe konto
Sobota, 24 czerwca 2017
Jana i Danuty
kultura   aktualności   historia   ekologia   medycyna   turystyka   sport   felieton   wizytówki firm   archiwum(450-479)   sprawy społeczne   zdrowie   gospodarka   edukacja   wiadomości   informacje   publicystyka   GMINY I POWIATY   polityka   wywiady   INFORMACJE CZĘSTOCHOWA   INFORMACJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   WYDARZENIA CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE CZĘSTOCHOWA   INTERWENCJE REGION CZĘSTOCHOWSKI   finanse   ubezpieczenia   Rolnictwo   Budownictwo   MOTORYZACJA   

  Nr 25 (1320) 2017-06-22
  W NUMERZE:
»  Wdzięk, uroda i muzyka
» Wysoka przegrana z Lesznem
» Wybiegi dla psów
» Ekologiczny dzień dziecka
» EKOGMINA
» KONKURS EKOLOGICZNO-DZIENNIKARSKI. Gazetki nagrodzone
»  LUBLINIEC. Stacja paliw i dinopark – to nie to samo
» Abp Wacław Depo wybrany ponownie Przewodniczącym Rady ds. Środków Społecznego Przekazu
»  Ukryte finansowanie obiektów sportowych miasta Częstochowy
» Nagroda im. Włodzimierza Pietrzaka dla Jasnej Góry
» Sportowe zwycięstwa CKS Budowlani w Altötting
» Międzymorze – II. Geopolityczna konieczność
» Koncert w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II
» Wystawa na 100-lecie parafii
» Konflikt w częstochowskiej szkole
» Z policyjnej raportówki
» Biegański w Archiwum
» POD PATRONATEM "GAZETY CZĘSTOCHOWSKIEJ”. Festiwal Piosenek Janusza Gniatkowskiego, cz. I
» Wystąpienia sejmowe posła Szymona Giżyńskiego, Prawo i Sprawiedliwość
» LATO NA JURZE. Warto zwiedzać Jurę Częstochowską
» Rozmaitości kulturalne
»  ARiMR – czyli unijne programy pomocowe dla rolników i czas wzmożonej pracy
» ISD HUTA CZĘSTOCHOWA WSPIERA OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE „Przełam bariery” z ISD Hutą Częstochowa
» POD PATRONATEM „GAZETY CZĘSTOCHOWSKIEJ”. 27. Ogólnopolska Pielgrzymka Sportowców na Jasną Górę
» „10bierza” – Memoriał Michała Obierzyńskiego
» POD PATRONATEM „GAZETY CZĘSTOCHOWSKIEJ”. Dni Gminy Poczesna – 9-10 czerwca 2017 roku
» POD PATRONATEM „GAZETY CZĘSTOCHOWSKIEJ". Mstowskie Zawody Kajakowe
» SERWIS GMINNY
» PERYSKOP. Kulturnyj narod
» XXXIV Mistrzostwa Polski w Sportach Pożarniczych
» W TYM SĘK. Drwal ze Złotą Piłą


r e k l a m a


chemeks rek_in.jpg

Autozamki-2013-11(1x1).jpg

Kulas-internet-2017-3.jpg

autokarowe.jpg

Konstal-2016-01-net.jpg

Kris Sublimacja.jpg

MaxBramy-net.jpg

UmarzanieDlugow.jpg

tartak-int

inter.jpg

styks.jpg

RFG Logo 3 Ainter.jpg

chemex.jpg

wagner.jpg

Robotex-net.jpg

PKS_INTE.jpeg

polontex 2016-04 265x351.jpg

Karol-prawoJazdy-int.jpg







r e k l a m a
aktualności
Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity
  wersja do druku            wyślij link znajomemu            inne artykuły tego autora
PKP Intercity zatrudnia obecnie blisko 1200 maszynistów. Wśród nich po raz pierwszy znalazła się kobieta. Aleksandra Płusa po pozytywnie zakończonym blisko 2-letnim kursie zdobyła uprawnienia do prowadzenia zarówno nowoczesnych pociągów PesaDART, jak i tradycyjnych składów zestawionych z lokomotywy oraz wagonów. Jak wyglądała, jej i innych kandydatów, droga do zawodu maszynisty?



PKP intercity co roku organizuje rekrutację kandydatów, którzy chcą zostać maszynistami i prowadzić pociągi dalekobieżne. W ostatnich latach bierze w niej udział ponad 1000 osób, z czego
po wstępnych selekcjach, zostajeokoło100 kandydatów. Uprawnienia do wykonywania zawodu maszynisty zdobywa ostatecznie 80 procent z nich. Udało się to m.in. Sebastianowi Sałańskiemu i Aleksandrze Płusie – pierwszej kobiecie maszyniście w PKP Intercity.

Kolejowa rodzinna tradycja
Aleksandra z koleją jest związana od dziecka. Od 35 lat, jej ojciec pracuje jako maszynista. Od kiedy pamiętam, z zaciekawieniem obserwowałam pracę taty i podpytywałam o wszystko – zwierza się. Fascynowały mnie lokomotywy,
a także wyzwania i odpowiedzialność, jakie wiążą się z tą pracą.Wybór zawodu mógł wydawać się oczywisty, jednak pomimo zainteresowań, Aleksandra nie wiązała swojej przyszłości z koleją i najpierw zdecydowała się na pracę
w innej branży. Gdy jednak pojawiło się ogłoszenie
o rekrutacji kandydatów na maszynistów Aleksandra bez wahania złożyła aplikację.W ośrodku szkoleniowym zobaczyłam dwie oczekujące kobiety. Odetchnęłam z ulgą, że nie jestem sama – wyznaje. – Po chwili okazało się, że to osoby towarzyszące. Byłam jedyną kobietą, która zgłosiła się w rekrutacji. Myślałam, że nie mam żadnych szans.Aleksandra została jednak przyjęta na kurs. W pierwszych dniach szkolenia widziałam zdziwienie kolegów– wspomina.Jednak dzięki fachowej wiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych szybko zdobyłam zaufanie i akceptację grupy. Jednocześnie, jak sama mówi – nie straszne jej złamany paznokieć czy pobrudzenie smarem. Myślę, że mój udział w szkoleniu przetarł szlak przyszłym kandydatkom.

Jak zostać maszynistą?
Kandydat na maszynistę w pierwszej kolejności odbywa dwumiesięczne szkolenie z zasad funkcjonowania kolei i przepisów, które kończy się egzaminem licencyjnym. Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs na świadectwo maszynisty, który trwa do 16 miesięcy. W jego trakcie kandydat zdobywa wiedzę m.in. z zakresu budowy pojazdówkolejowych. Później pod okiem instruktora adept uczy się obsługi całego taboru, w tym także lokomotyw spalinowych starszego typu.





Najtrudniejszym etapem szkolenia dla mnie było uczenie się wszystkich kwestii związanych z konstrukcją pojazdów.Natomiast najprzyjemniejsze były jazdy – wspomina Sebastian, który pomimo iż ma 22 lata i jest najmłodszym maszynistom w Zakładzie Centralnym PKP Intercity, to ma uprawnienia
do prowadzenia wszystkich pojazdów, w tym pociągów Pendolino.

Podczas szkolenia kandydaci odbywają też jazdy na symulatorze lokomotywy. W dostępnych scenariuszach można ująć sytuacje realnie występujące na torach – powalone drzewo czy uszkodzony hamulec to tylko niektóre z nich. Dzięki temu kandydaci mogą przygotować się na wiele zdarzeń, które przytrafiają się w trakcie prowadzenia pociągu.

Po zakończonym kursie i pozytywnej opinii opiekuna adept może przystąpić do egzaminu. Po jego zdaniu otrzymuje się świadectwo maszynisty uprawniające do prowadzenia określonego typu pojazdu. Następnie maszyniści zapoznają się z trasami, po których będą kursować z pasażerami na pokładzie.






r


 Komentarze:
brak komentarzy
Musisz być zalogowany żeby dodawać komentarze do artykułów

o gazecie | redakcja | archiwum | forum | reklama
"Gazeta Częstochowska" - Tygodnik Regionalny. Wydawca: Gazeta Częstochowska sp. z o. o.
Adres redakcji: ul. Równoległa 68, 42-200 Częstochowa tel. (0-34) 366-37-11, fax. 324-65-73,
e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl, WWW: http://www.gazetacz.com.pl